بسته تحریمی جدید اروپا علیه ایران در پی ارسال موشک به روسیه

جمهوری اسلامی همواره ارسال موشک، پهپاد و تسلیحات دیگر به روسیه را انکار کرده است

تصویری از دو پرچم اتحادیه اروپا- AFP

اتحادیه اروپا، بسته تحریمی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی در دست بررسی دارد. این خبر را بلومبرگ به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد و نوشت که این تحریم‌ها در پی ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه در نظر گرفته شده‌اند.

بر مبنای این گزارش، نخستین مرحله از بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا، ده‌ها فرد و نهاد از جمله شرکت‌های مهندسی، تولیدات فلزی و هوانوردی را هدف قرار می‌دهد.  

در این گزارش آمده است اتحادیه اروپا قصد دارد بسته تحریمی جدید را در نشست سران کشورهای اروپایی که اواخر ماه اکتبر در بروکسل، پایتخت بلژیک، برگزار می‌شود، تصویب کند.

پیش‌تر نیز کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، شرکت هواپیمایی ایران (هما) را به دلیل مشارکت در ارسال موشک بالستیک به روسیه تحریم کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزیابی‌های کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده آمریکا حاکی از آن است که جمهوری اسلامی، موشک‌های بالستیک را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

در این گزارش آمده است: «تهران پیش از این نیز صدها پهپاد تهاجمی و سلاح‌های دیگر را علیه کی‌یف در اختیار مسکو گذاشته است و اکنون نیز ارسال موشک‌های بالستیک، مشارکت عمیق‌تر جمهوری اسلامی در جنگ روسیه با اوکراین را نشان می‌دهد.»

جمهوری اسلامی همواره ارسال موشک، پهپاد و تسلیحات دیگر به روسیه را انکار کرده و مدعی شده است که تهران در جنگ روسیه با اوکراین، یک طرف درگیری نیست.

به‌رغم این ادعا، نیروهای مسلح اوکراین هفته گذشته از دستیابی به اطلاعات مربوط به یک انبار تسلیحات در روسیه خبر دادند که شامل موشک‌های بالستیک ایرانی است.

منابع خبر بلومبرگ گفته‌اند که بسته تحریمی جدید در پاسخ به ارسال موشک به روسیه اعمال می‌شود و فهرست‌ نهادها و افراد شامل آن در حال ارزیابی است. در همین حال، منبع دیگری نیز به‌طور جداگانه خبر داد که ایالات‌متحده آمریکا به‌زودی تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی در پی حمله موشکی به اسرائیل در نظر می‌گیرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز در نخستین نشست خبری‌اش، ضمن تایید تلویحی ارسال موشک به روسیه گفت که در زمان او چنین اتفاقی نیفتاده است و به این موضوع که در گذشته «با هم تبادلاتی داشته‌اند» وارد نمی‌شود.

با این حال، پس از اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، طی سفر به لندن درباره ارسال موشک از ایران به روسیه صحبت کرد، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

به‌رغم انکار و تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی، برآوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی حاکی از ارسال موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به روسیه است. منابع غربی می‌گویند شواهدی وجود دارد که این موضوع را اثبات می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی در بیانیه‌ای انتقال موشک‌های ساخت ایران به روسیه را تایید کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت اروپا دانست. او گفت که مسکو از پهپادها و مهمات ایرانی «در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین استفاده کرده است.