محققان دانشگاه نورث وسترن ۶۰۰ ویروس متفاوت روی سردوش و مسواک شناسایی کردند

دکتر جویس کاهنگ، دندان‌پزشک ساکن کالیفرنیای جنوبی، توصیه می‌کند که هر سه ماه یک‌بار مسواکتان را تعویض کنید و برای ضدعفونی کردن آن را شش دقیقه در ترکیب دو قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و دو فنجان آب قرار دهید

عکس تزئینی - زنی در حال دوش‌گرفتن است - Canva

محققان دانشگاه نورث وسترن بیش از ۶۰۰ ویروس مختلف را در ۹۲ نمونه سردوش و ۳۴ نمونه مسواک شناسایی کردند که هیچ یک از آن‌ها مشابه نبودند. 

اریکا ام. هارتمن، میکروبیولوژیست و سرپرست این مطالعه که در نشریه «مرزهای میکروبیوم‌ها» (Frontiers in Microbiomes) منتشر شده است، می‌گوید: «تعداد ویروس‌هایی که پیدا کردیم حیرت‌انگیز است. ویروس‌های زیادی پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره‌شان داریم و بسیاری از آن‌ها را نمی‌شناختیم.» با این حال خبر خوب این است که عوامل میکروبی شناسایی‌شده روی سر دوش و مسواک جزو «باکتریوفاژها» به شمار می‌روند؛ ویروس‌هایی که باکتری‌ها را آلوده می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. 

محققان تاکید کردند که «مایکو‌باکتریوفاژ‌ها» بیشترین فراوانی را داشتند. این ویروس‌ها، مایکوباکتری‌ها را که باعث بیماری‌هایی مانند سل، جذام و برخی عفونت‌های مزمن ریه می‌شوند آلوده می‌کنند. به نظر می‌رسد که می‌توان به کمک این «مایکو‌ باکتریو‌فاژها» راهی برای از بین بردن بیماری‌زاها (پاتوژن) در سیستم لوله‌کشی پیدا کرد. هارتمن توضیح داد: «ما می‌خواهیم تمامی عملکردهای احتمالی این ویروس‌ها را بررسی کنیم و بفهمیم چگونه می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیویورک‌پست،‌ این مطالعه ادامه تحقیقات هارتمن در این‌باره است که احتمالا اغلب میکروب‌های روی مسواک از دهان می‌آیند نه از سیفون کشیدن که توده‌ای از ذرات «آئروسل» (هواپخش) را ایجاد می‌کند. هارتمن که این پژوهش را «پروژه دهان کثیف» نامیده است می‌گوید: «این پروژه از سر کنجکاوی آغاز شد. می‌خواستیم بدانیم چه میکروب‌هایی در خانه وجود دارند. میکروب‌ها روی سطوحی مانند میز و دیوار داخل خانه نمی‌توانند زیست کنند. آن‌ها محیط‌های مرطوب و آب‌دار را ترجیح می‌دهند، و آب کجاست؟ داخل سردوش‌ و روی مسواک‌!» 

هارتمن توصیه می‌کند که سردوش‌ها را با آب و مواد شوینده تمیز کنید یا آن‌ها را در سرکه خیس کنید تا تجمع کلسیم از بین برود. همچنین پیشنهاد می‌کند که پیوسته و منظم سر مسواک برقی را تعویض کنید. هارتمن طرفدار مسواک‌های ضد میکروبی نیست، زیرا به گفته او ممکن است حشرات مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را گسترش دهد. 

او می‌گوید که میکروب‌ها همه جا هستند اما اغلبشان بیماری‌زا نیستند. هرچه بیشتر با مواد ضدعفونی‌کننده به میکروب‌ها حمله کنیم مقاومتشان بیشتر می‌شود و درمان دشوارتر، بنابراین بهترین کار این است که با آن‌ها کنار بیاییم. 

نحوه ضدعفونی کردن مسواک

دکتر جویس کاهنگ، دندان‌پزشک ساکن کالیفرنیای جنوبی، توصیه می‌کند که هر سه ماه یک‌بار مسواکتان را تعویض کنید و از مسواک دیگران استفاده نکنید. او به راهکارهایی برای ضدعفونی‌کردن مسواک اشاره می‌کند که عبارت‌اند از: 

مسواک را با مواد شوینده بشویید. 

آن‌ را ۳۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید. 

مسواک‌ را دو دقیقه در دهان‌شویه قرار دهید. 

آن‌ را یک شب در پراکسید هیدروژن (Hydrogen peroxide، ماده‌ای ضدمیکروبی) بگذارید.

مسواک را ۳۰ ثانیه در سرکه بگذارید. 

مسواک را شش دقیقه در ترکیب دو قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و دو فنجان آب قرار دهید.

آن‌ را ۹۰ دقیقه در مخلوط قرص دندان مصنوعی قرار دهید. 

مسواک را در محلول اسید هیپوکلرو قرار دهید. 

از دستگاه ضدعفونی‌کننده نور فرابنفش (UV) استفاده کنید. 

بیشتر از بهداشت و درمان