اعتراف به پرداخت رشوه؛ احتمال محکومیت بیراوند به ۲ سال زندان

زنوزی تلاش کرد تا دخالت پزشکیان و معاون پارلمانی‌اش در پرونده بیرانوند را تکذیب کند

ادای احترام علیرضا بیرانوند به ابراهیم رئیسی-آبان ۱۴۰۱-ایسنا

پس از حمله تازه محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور به پرسپولیس تهران و ادعای عدم دخالت مسعود پزشکیان و معاون او در پرونده علیرضا بیرانوند، حالا خبرگزاری‌های ایران می‌گویند این احتمال وجود دارد تا دروازه‌بان ملی‌پوش تراکتورسازی به دلیل اعتراف به پرداخت رشوه زندانی شود.

علیرضا بیرانوند، هفته گذشته و پس از باخت تیمش مقابل فولاد خوزستان در تبریز، در مقابل خبرنگاران مدعی این شده بود برای گنجاندن یک الحاقیه به قرارداد سال گذشته‌اش با پرسپولیس، به اعضای هیات‌مدیره این باشگاه ۵ میلیارد تومان «شیرینی» داده است.

ادعایی که موجب شد تا علاوه بر احضار مجدد او به کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس و تمامی اعضای هیات‌مدیره این باشگاه در سال ۱۴۰۲ نیز از بیرانوند به اتهام افترا و تهمت شکایت کنند.

اکنون میزان، خبرگزاری قوه قضاییه در مقاله‌ای تحلیلی درباره حکم پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند نوشته است که دادگاه می‌تواند با شکایت اعضای هیئت‌مدیره پرسپولیس، دروازه‌بان تیم ملی را به جرم اعتراف به پرداخت رشوه، به تحمل ۳ ماه تا ۲ سال زندان محکوم کند.

این خبرگزاری همچنین پیش‌بینی کرده است که با توجه به شواهد و اعترافات موجود، با شکایت پرسپولیسی در کمیته استیناف، احتمالا حکم ۴ ماه محکومیت بیرانوند نیز از حالت تعلیقی به حالت قطعی تبدیل شود.

با وجود آن‌که مدیران باشگاه پرسپولیس و شماری از حقوقدانان ایرانی در هفته گذشته، تبرئه بیرانوند از محرومیت و تعلیق حکم ۴ ماه محرومیت او را غیرقانونی و حاصل زدوبندهای غیرورزشی می‌دانند، اما مالک تراکتوری‌ها روز جمعه در گفت‌وگویی ویدیویی با حمله به فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس، مجریان تلویزیونی و حقوقدانان ورزشی، اخبار قبلی منتشرشده مبنی بر دخالت‌های مسعود پزشکیان و شهرام دبیری، معاون پارلمانی او در تعلیق محرومیت بیرانوند را تکذیب کرده و مدعی شد که برخی علاقه‌مندند تا تراکتور را از فوتبال ایران حذف کنند. ادعایی که البته با فروش باشگاه تراکتور از سوی سپاه پاسداران به زنوزی و همچنین فروش ده‌ها کارخانه و واحد صنعتی دولتی به او در ۲ دهه اخیر همخوانی ندارد.

امروز همچنین فارس نیز با تایید گزارش میزان درباره احتمال صدور محکومیت حبس علیه بیرانوند نوشت: «حکم صادره از سوی کمیته وضعیت بازیکنان فوتبال در رابطه ‌با پرونده بیرانوند، تعجب همگان را برانگیخت و عده‌ای گمان می‌کنند که تهدیدهای ماه گذشته مدیرعامل تراکتور یا شایعه دخالت ریاست‌جمهوری و بسیاری از مسائل، در ملایم شدن حکم نهایی بی‌تاثیر نبوده است. برخی کارشناسان حقوقی معتقدند در این احکام از قوانین حقوقی پیروی نمی‌شود و آن‌طور که به نظر می‌رسد احکام صادره به‌صورت سلیقه‌ای و مصلحتی صادر می‌شود، زیرا در موارد مشابه همچون پرونده سلیمانی در ذوب‌آهن حکم دیگری برای این بازیکن صدر شد، اما بیرانوند به جهت آن‌که بازیکن تاثیرگذاری در تیم ملی است، در حکم او ارفاق صورت‌ گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه امیر ملایی، وکیل دادگستری و عضو کمیته قراردادهای انجمن حقوق ورزشی ایران به فارس گفت: «در رابطه ‌با موضوع رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده باید گفت علاوه ‌بر آن‌که این‌ مورد در حقوق فوتبالی از موارد محرومیت برای بازیکنان و مدیران فوتبالی است، در قانون‌ مجازات رشوه نیز یکی از مهم‌ترین و پربحث‌ترین جرایم حوزه کیفری محسوب می‌شود و به آن ارتشا گفته می‌شود.  علت این امر آن است که در این نوع جرم، هر دو طرف به‌نوعی مجرم هستند و قانون‌گذار برای هر یک از این افراد، چه رشوه‌دهنده و چه رشوه‌گیرنده مجازات در نظر گرفته است. مجازات جرم رشا و ارتشا به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۲ سال و علاوه بر حبس، مرتکبان این جرم به پرداخت جزای نقدی معادل ۲ تا ۵ برابر وجه یا مال رشوه محکوم می‌شوند.»

بیشتر از فوتبال