ان‌بی‌سی نیوز: اسرائیل زیرساخت‌های نظامی و انرژی ایران را هدف می‌گیرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که «ایران خط قرمزی برای دفاع از خود ندارد»

هم‌زمان با ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی اسرائيل به جمهوری اسلامی، ان‌بی‌سی نیوز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که تل‌آویو قصد دارد زیرساخت‌های نظامی و انرژی ایران را هدف بگیرد.

براساس گزارش این نشریه، مقام‌های آمریکایی، که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند اسرائیل در انتقام‌جویی احتمالی‌اش علیه ایران اهدافش را به ضربه زدن به زیرساخت‌های نظامی و انرژی محدود کرده است. در این گزارش آمده است هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل بخواهد تاسیسات هسته‌ای را هدف قرار دهد یا به ترور اقدام کند، وجود ندارد.

در این گزارش همچنین آمده است که اسرائیل درمورد چگونگی حمله و زمان آن تصمیم نهایی نگرفته است.

پیش از این، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که اسرائیل به گونه‌ای به ایران ضربه خواهد زد که «کشنده، دقیق و غافلگیر‌کننده» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه تاکید کرد که «ایران هیچ خط قرمزی برای دفاع از خود ندارد».

عراقچی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس افزود: «در حالی که در روزهای اخیر تلاش‌های زیادی برای مهار یک جنگ همه‌جانبه در منطقه انجام داده‌ایم، به صراحت می‌گویم که ما هیچ خط قرمزی در دفاع از مردم و منافع خود نداریم.»

او همچنین در این پست مدعی شد که «آمریکا حجم بی‌سابقه‌ای از تسلیحات را به اسرائیل تحویل داده است. ایالات متحده اکنون نیز با استقرار نیروهای خود برای عملیاتی کردن سیستم‌های موشکی در اسرائیل، جان سربازانش را به خطر می‌اندازد».

هم‌زمان، ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا «سامانه دفاع موشکی تاد» را برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران در اسرائیل مستقر کرده است.

به گزارش رویترز، رادیو ارتش اسرائيل این اقدام را گامی در راستای آمادگی اسرائيل برای حمله تلافی‌جویانه علیه حملات موشکی دو هفته پیش سپاه پاسداران توصیف کرد. سامانه موشکی تاد، که ساخت شرکت لاکهید مارتین است، برای مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد طراحی شده است.

ارتش ایالات متحده این سامانه موشکی را در سال ۲۰۱۹ برای یک رزمایش به اسرائيل منتقل کرده بود. هنوز معلوم نیست که استقرار این سامانه در اسرائيل دائمی است یا موقتی.

بنابر گزارش‌های قبلی، در جریان حمله موشکی دهم مهرماه سپاه به اسرائيل، دست‌کم ۲۳ موشک از حدود ۲۰۰ موشک شلیک‌شده از سمت ایران به دو پایگاه هوایی اسرائیل اصابت کرد.

درخواست نتانیاهو از سازمان ملل متحد برای خروج صلح‌بانان از لبنان

در ادامه حملات اسرائيل به لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل،‌ روز یکشنبه از سازمان ملل متحد خواست که نیروهای حافظ صلح یونیفیل را از مناطق جنگی در لبنان خارج کند.

نتانیاهو گفت که ارتش اسرائیل بارها از سازمان ملل خواسته است تا این نیروها را از مناطق درگیر جنگ در لبنان خارج کند. او همچنین مدعی شد که حضور این صلح‌بانان در منطقه آن‌ها را به گروگان حزب‌الله تبدیل کرده است.

در روزهای گذشته در مجموعه‌ای از حملات اسرائیل به مواضع و کارکنان حافظ صلح مستقر در لبنان آسیب وارد شده است که با محکومیت ازسوی سازمان ملل و بسیاری از کشورها مواجه شده است. گفته می‌شود که تاکنون در مجموع پنج نیروی حافظ صلح زخمی شده‌اند.

حزب‌الله لبنان اتهامات اسرائیل مبنی بر اینکه با صلح‌بانان مانند گروگان رفتار می‌کند را رد کرد و گفت که اسرائیل خواهان خارج‌شدن آن‌ها از منطقه است، تا نتوانند عملیات فرامرزی اسرائیل را گزارش کنند.

بنابر اعلام پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه در تماسی با یوآو گالانت «نگرانی عمیقش» را درمورد گزارش‌هایی مبنی بر شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع نیروهای حافظ صلح ابراز کرد و از اسرائیل خواست که امنیت آن‌ها و ارتش لبنان را تضمین کند.

شلیک‌های فرامرزی اسرائيل و حز‌ب‌الله لبنان یک سال پیش و هنگامی آغاز شد که گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در آغاز جنگ غزه پرتاب موشک به شمال اسرائیل را آغاز کرد. این نبرد در هفته‌های اخیر با اعلام حمله زمینی اسرائیل و کشتن فرماندهان ارشد حزب‌الله و سپاه پاسداران تشدید شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که برای از بین بردن زیرساخت‌های حزب‌الله به عملیات در جنوب لبنان ادامه می‌دهد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «در طول روز شنبه، نیروی هوایی ارتش حدود ۲۰۰ نقطه را در عمق و جنوب لبنان هدف گرفت.»

اسرائیل همچنین گفت که نیروی هوایی اسرائيل پنج پرتابه را که از لبنان وارد شده بود منهدم کرده است. حزب‌الله روز یکشنبه در بیانیه‌ای از حمله موشکی به یک پایگاه نظامی در جنوب حیفا خبر داد.

دولت لبنان می‌گوید که بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر در طول یک سال درگیری حزب‌الله و اسرائیل کشته و ۱۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. بنا بر اعلام دولت لبنان، عملیات گسترده اسرائیل بیش از یک میلیون نفر را نیز آواره کرده است. این آمار هم غیرنظامیان و هم شبه‌نظامیان را دربر می‌گیرد.