نوعی عفونت ویروسی در دوران بارداری می‌تواند خطر اوتیسم در نوزاد را افزایش دهد

محققان مدت‌ها در حال بررسی این موضوع‌ بوده‌اند که واکنش‌های التهابی در بدن مادر، به‌ویژه در دوران بارداری و در اثر عفونت‌ها، ممکن است بر رشد مغزی جنین تاثیر بگذارد

تصویر تزئینی‌ از زنی باردار که روی تخت نشسته است‌- Canva

مطالعه‌ای جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به نوعی عفونت ویروسی در دوران بارداری می‌تواند باعث ابتلای نوزادان به اوتیسم شود.

ایرنه سانچز مارتین، محقق فوق‌دکترا در آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر (Cold Spring Harbor) در لانگ‌آیلند، می‌گوید: «پس از قرار گرفتن مادر در معرض یک ویروس، ممکن است در جنین‌های موش به‌سرعت علائم نقص رشد مشاهده شود.»

او توضیح داد: «الگویی که ما از آن استفاده کردیم، یک مدل معتبر و قابل‌اعتماد برای مطالعه اختلال طیف اوتیسم است. تفاوت در کار من این است که به جای بررسی رفتار فرزندان در بزرگسالی، وضعیت جنین‌ را ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن مادر در معرض التهاب، بررسی می‌کنم.»

به گزارش نیویورک‌پست، بنابر تخمین‌ها، از هر ۳۶ کودک در آمریکا یک نفر به اوتیسم دچار است. این بیماری نوعی اختلال رشد است که بر نحوه یادگیری، رفتار، ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر تاثیر می‌گذارد. هیچ علت مشخصی برای بیماری اوتیسم شناسایی نشده، اما عموما اعتقاد بر این است که ژنتیک و عوامل محیطی در آن نقش دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان مدت‌ها در حال بررسی این موضوع‌ بوده‌اند که واکنش‌های التهابی در بدن مادر، به‌ویژه در دوران بارداری و در اثر عفونت‌ها، ممکن است بر رشد مغزی جنین تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به اوتیسم یا سایر اختلال‌های رشد را افزایش دهد. 

به گزارش آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر، تحقیقات سانچز مارتین اولین بررسی آثار التهاب پیش از تولد بر جنین در یک مدل از اوتیسم است. طبق گزارش سانچز، به نظر می‌رسد تمام جنین‌های ماده از ابتلا به نقص رشد در امان بودند، در حالی‌ که یک‌سوم جنین‌های نر در موش‌ها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها در ایالات متحده، پسران تقریبا چهار برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می‌شوند. 

تحقیقات سانچز مارتین هفته جاری در کنفرانس انجمن علوم اعصاب در شیکاگو ارائه شد و او امیدوار است که این نتایج به شناسایی علائم هشدار‌دهنده اوتیسم در مراحل اولیه، حتی قبل از تولد، منتهی شود. 

در مورد علت اوتیسم نظریه‌های زیادی وجود دارد، اما این مطالعه، روزنه جدید در مسیر پژوهش‌ها گشوده است. تحقیق آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر پس از آن انجام شد که محققان دانشگاه میشیگان و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دریافتند نوزادانی که با عفونت ویروسی شایع سیتومگالوویروس (cytomegalovirus) به دنیا می‌آیند، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر نوزادان احتمال دارد به اوتیسم دچار شوند. 

بیشتر از بهداشت و درمان