سامانه ضدموشکی تاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

با افزایش حملات موشکی به اسرائیل، این سامانه آمریکایی که قابلیت رهگیری موشک‌های بالستیک در فاصله ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری را دارد به اسرائیل ارسال می‌شود

تصویری از سامانه ضدموشکی تاد‌ــ AFP

در پی حملات موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران به اسرائيل، پنتاگون اعلام کرده است سامانه ضدموشکی تاد را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد که پدافند هوایی اسرائیل را تقویت می‌کند. این سامانه را نیروهای آمریکایی هدایت می‌کنند و در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، به این معنی خواهد بود که ۱۰۰ نیروی آمریکایی دیگر در اسرائیل مستقر خواهند شد.

بنا بر اعلام لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین شرکت اسلحه‌سازی آمریکا، سامانه تاد در رهگیری موشک‌های بالستیک بسیار کارآمد است. سامانه راداری پیشرفته تاد را ریتیان می‌سازد، که یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ تولید تجهیزات نظامی آمریکا است.

سامانه تاد چه اجزایی دارد و چگونه عمل می‌کند؟

سامانه تاد معمولا به‌سرعت مستقر می‌شود، دارای شش پرتابگر است که روی کامیون نصب می‌شوند،  و هشت موشک رهگیر روی هر پرتابگر قرار دارد. بنابراین، هر سامانه در مجموع دارای ۴۸ موشک رهگیر است. علاوه بر این، سامانه تاد به یک سیستم رادار پیشرفته و بخش کنترل آتشبار و مخابره مجهز است. هر سامانه تاد حدود ۱ میلیارد دلار هزینه دارد و هدایتش نیازمند تیمی متشکل از ۱۰۰ نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سامانه یکی از قدرتمندترین تسلیحات ضدموشکی آمریکا است و توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک در برد ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را دارد و میزان موفقیتش در آزمایش‌ها تقریبا ۱۰۰ درصد بوده است.

سامانه تاد با استفاده از ترکیبی از سیستم‌های راداری پیشرفته و موشک‌های رهگیری تنها سامانه دفاع موشکی آمریکا است که می‌تواند موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، میان‌برد، و دوربرد را هم داخل و هم خارج جو، در مرحله نهایی پرواز یا هنگام برخورد به هدف رهگیری و نابود کند.

موشک‌های رهگیر تاد به‌صورت جنبشی عمل می‌کنند، به این معنی که با برخورد مستقیم به اهداف آن‌ها را از بین می‌برند، نه اینکه نزدیک کلاهک جنگی موشک هدف منفجر شوند.

سامانه‌های تاد از طریق یک سیستم گسترده فرماندهی و کنترل و مدیریت نبرد با طیف وسیعی از پدافندهای موشکی آمریکا از جمله سامانه‌های آگیس نیروی دریایی و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت ارتباط برقرار می‌کنند.

علت دقت بالای سامانه تاد چیست؟

دقت بالای سامانه تاد ناشی از سیستم رادار نظارتی متحرک ای‌ان‌/تی‌پی‌‌وای‌-‌۲ (AN/TPY-2) است که اطلاعات هدف‌گیری را فراهم می‌کند.

این سامانه راداری می‌تواند موشک‌ها را به دو روش شناسایی کند. در حالت مستقر در جلو رادار برای شناسایی و ردیابی اهداف تا برد ۳۰۰۰ کیلومتر تنظیم می‌شود، و در حالت نهایی به سمت بالا هدف‌گیری می‌شود تا اهداف را هنگام فرود شناسایی کند.

سامانه‌های تاد در تمام آزمایش‌ها در رهگیری اهداف موفق بوده‌اند. آمریکا تاکنون چند بار سامانه تاد را در خاورمیانه مستقر کرده است، یک بار در جریان رزمایشی در سال ۲۰۱۹ به اسرائیل فرستاده شد و بار دیگر اندکی پس از حمله ۷ اکتبر حماس برای حفاظت از نیروهای آمریکایی به منطقه ارسال شد.

سامانه تاد مکمل پدافند موشکی پیشرفته اسرائیل خواهد بود که متشکل از فلاخن داوود و سامانه‌های پیکان ۲ و ۳ است. سامانه مشهور گنبد آهنین نیز برای از بین بردن موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده است.