شاهزاده محمد بن سلمان در بروکسل؛ اهداف اجلاس مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا چیست؟

در کنار بررسی موضوعات مرتبط با تجارت، انرژی و تغییرات آب‌وهوایی، محور اصلی این اجلاس، درگیری‌های اسرائیل در غزه و لبنان خواهد بود

شاهزاده محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی ـ AFP

رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه شانزدهم اکتبر (۲۵ بهمن) با سران کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور به دنبال همکاری نزدیک‌تر با شورای همکاری خلیج (GCC) است. این شورا متشکل از کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

حضور ولیعهد عربستان سعودی که در آخرین لحظه تایید شد، انتظارات را از برگزاری اولین نشست سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس افزایش داد.

این گردهمایی که در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، به موضوعاتی از جمله تجارت، انرژی و تغییرات آب و هوایی خواهد پرداخت اما مقامات اتحادیه اروپا تاکید کردند که محور اصلی، درگیری‌های اسرائیل در غزه و لبنان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در این زمینه گفت که «یکی از اهداف گردهمایی کنونی، اجتناب از وقوع یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه است.»

او تاکید کرد: «اعضای شورای همکاری خلیج فارس نقش کلیدی در خاورمیانه ایفا می‌کنند و همچنین می‌توانند در جنگ روسیه علیه اوکراین نیز تاثیر بگذارند.»

اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری بزرگ برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، اما مذاکرات در مورد یک پیمان تجاری برای سال‌ها متوقف شده است.

نشست بروکسل کمی بیش از یک سال پس از جنگ بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس برگزار می‌شود. گسترش این درگیری طی هفته‌های اخیر به لبنان و همچنین تشدید تنش تهران و تل‌آویو، نگرانی‌ها را درباره یک درگیری بزرگ منطقه‌ای افزایش داده است.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درمورد نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس گفت: «ما نگرانی‌های مشابهی در مورد صلح و امنیت در کل منطقه داریم و آماده‌ایم که در مواجهه با چالش‌های مشترک با هم عمل کنیم.»

اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس در لبنان و غزه شده است. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بارها خواستار ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل در کنار اسرائیل شده‌اند و برخی نقش کلیدی در تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در غزه دارند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد. این نشست به ریاست مشترک چارلز میشل رئیس شورای اروپا و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برگزار می‌شود. امیر قطر در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد.

در اجلاس مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا،‌ ۳۳ تن از سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو حاضر خواهند بود.

کریستف وارنو، سفیر اتحادیه اروپا در عربستان سعودی، در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال اجرای سیستم جدید ویزا برای تسهیل ورود شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس است. او همچنین به مبادلات تجاری بین دو طرف اشاره کرد که در بخش کالاها به ۱۷۰ میلیارد یورو رسیده است و بر اهمیت این همکاری راهبردی تاکید کرد.

بیشتر از جهان