بمب‌افکن بی‌ــ۲ آمریکا چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین استفاده عملیاتی آمریکا از بی‌ــ۲ بمباران مراکز نظامی صربستان در طول جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بود

بمب‌افکن بی‌ــ۲ ارتش آمریکا‌ــ 

نیرو هوایی ایالات متحده

ارتش آمریکا در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۲۶ مهر، برای اولین‌بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی‌ــ۲ اسپریت به بیش از ۵۰۰ تاسیسات زیرزمینی حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن، حمله کرد.

به گفته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، این حمله به دستور جو بایدن و علیه اهدافی گسترده‌ شامل انبارهای سلاح و موشک و تاسیسات زیرزمینی در یمن انجام شد تا توان نظامی حوثی‌ها برای تهدید متحدان ایالات متحده در منطقه تا حد زیادی کاهش یابد.

آسوشیتدپرس این حمله را هشداری غیرمستقیم به جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده است.

بمب‌افکن‌ بی‌ــ۲ اسپریت بمب‌افکنی رادارگریز و چندمنظوره‌ است که برای نفوذ به پدافندهای ضدهوایی متراکم طراحی شده‌ است و می‌تواند ۸۰ بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی یا ۱۶ بمب هسته‌ای یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرمی را حمل و پرتاب کند.

این نوع بمب‌افکن‌ دو خدمه دارد و شرکت نورتروپ گرومن با همکاری بویینگ، آن‌ را طراحی و تولید کرده است. بسیاری از علاقه‌مندان به صنایع نظامی و هوافضا، بی‌ــ۲ را یک شگفتی مهندسی و یکی از بهترین نمونه‌ها برای اثبات برتری هوایی ارتش آمریکا به دیگر کشورهای جهان می‌دانند.

بی‌ــ۲ با قابلیت پرواز و اجرای عملیات در ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین، با یک‌بار سوخت‌گیری بیش از ۱۱ هزار کیلومتر طی می‌کند و با قابلیت سوخت‌گیری در هوا می‌تواند در هر نقطه‌ای از کره زمین ماموریت انجام دهد و به آمریکا بازگردد.

در وب‌سایت نورتروپ گرومن، سازنده اصلی این بمب‌افکن‌ها، اشاره شده که این شرکت با کمک نیروی هوایی ارتش آمریکا همچنان در حال توسعه و نوآوری‌ در بی‌ــ۲ است و تضمین می‌کند که ایالات متحده با استفاده از این بمب‌افکن‌ قادر است انواع تهدید‌های نظامی تحول‌یافته در سراسر جهان را از بین ببرد.

طیف وسیعی از برنامه‌های ارتقایافته در بی‌‌ــ۲ قابلیت‌های آن را افزایش داده است و اینک علاوه بر حمل و شلیک بمب‌های غول‌پیکر به منظور نابودی تاسیسات زیرزمینی، قادر است با جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات میدان نبرد برای فرماندهان نظامی، به گسترش سیطره اطلاعاتی ارتش آمریکا و هم‌پیمانان آن در جنگ‌ها کمک کند.

۱۰ حقیقت جالب درباره بی‌‌ــ۲

۱‌ــ برای اینکه این بمب‌افکن‌ کاملا منحصربه‌فرد باشد، نورتروپ گرومن مجبور شد همه اجزای آن را از ابتدا طراحی کند و بسازد؛ مثل انواع قطعات، نرم‌افزار‌ها، مواد کامپوزیتی، تجهیزات ویژه آزمایش، مدلسازی سه‌بعدی و سیستم‌ کامپیوتری. فرایندهای تولید مرتبط نیز همراه با این‌ها طراحی و ساخته شدند.

۲‌ــ بمب‌افکن‌های بی‌ــ۲ آمریکا در جنگ‌های دهه‌های اخیر آن‌قدر کارگشا و موثر بوده‌اند که گفته می‌شود حالا در هر جنگی، پیش از سایر نیروهای انسانی یا تجهیزات موشکی و جنگنده‌ها در محل حضور می‌یابند و با پاکسازی موانع اولیه و تجهیزات سنگین دشمنان، روند پیشروی و آغاز عملیات رسمی را هموار می‌کنند.

این هواپیماها در جنگ‌ صربستان، عملیات آزادی افغانستان، حمله به دولت صدام حسین در عراق و دو عملیات نظامی آمریکا در لیبی به‌عنوان امن‌ترین هواپیمای جهان و البته تنها بمب‌افکن با قابلیت پرتاب بمب‌های سنگین از فواصلی بسیار دور، توانستند موفقیت ارتش آمریکا را تضمین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳‌ــ اولین استفاده عملیاتی آمریکا از بی‌ــ۲ بمباران مراکز نظامی صربستان در طول جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بود که دو بمب‌افکن بی‌ــ۲ موفق شدند تنها در هشت پرواز، ۳۳ درصد اهداف را نابود کنند. این دو فروند از پایگاه وایتمن در ایالت میزوری آمریکا بیش از ۳۱ ساعت پرواز کردند، منطقه موردنظر در صربستان را بمباران کردند و به آشیانه بازگشتند. 

۴‌ــ رکورد طولانی‌ترین ماموریت جنگی هوایی در تاریخ نیز در اختیار بی‌ــ۲ قرار دارد. در سال ۲۰۰۱، شش فروند بی‌ــ۲ برای اولین‌بار وارد حریم هوایی افغانستان شدند و رکورد ۴۴ ساعت پرواز مستقیم را ثبت کردند. عملکرد این هواپیما از این جهت چشمگیرتر شد که پس از صرف ۴۵ دقیقه برای تغییر خدمه با موتورهایی که همچنان روشن بودند، این بمب‌افکن‌ها به مدت ۳۰ ساعت دیگر پرواز کردند و در مجموع با بیش از ۷۰ ساعت پرواز به پایگاهشان در میزوری بازگشتند.

۵‌ــ به گزارش نورتروپ گرومن، وقتی هالیوودی‌ها اعلام کردند که برای ساخت یک فیلم کوتاه درباره مبارزه با هیولایی غول‌پیکر یا تهاجم بیگانگان، به یک بمب‌افکن فوق‌العاده نیاز دارد، فرش قرمز برای بی‌ــ۲ پهن شد و این هواپیما با طراحی اعجاب‌انگیز آن که شبیه پرنده‌ای ترسناک است، حالا به یکی از شناخته‌شده‌ترین هواپیماها برای مردم سراسر جهان تبدیل شده است، زیرا تصاویر ضبط‌شده از بی‌ــ۲ بعدا در فیلم‌های متعددی مانند «روز استقلال»، «آرماگدون»، «مرد آهنی ۲»، «کلورفیلد»، «هواپیماها»، «رامپیج» و اخیرا هم در فیلم «کاپیتان مارول» نمایش داده شد.

۶‌ــ نورتروپ گرومن همچنان به ارتقای قابلیت‌های بی‌ــ۲ و خدمات‌رسانی به تمامی نمونه‌های تولیدشده ادامه می‌دهد؛ از نگهداری انبارهای برنامه‌ریزی برای شرایط بحرانی تا بازسازی کامل سطوح بیرونی جت‌ها، مهندسی نرم‌افزار، آزمایش‌ها و توسعه‌های جدید، مهندسی، لجستیک و پشتیبانی محصول.

۷‌ــ بی‌ــ۲ حدود ۲۱ متر طول دارد، ارتفاع آن ۵.۲ متر و پهنای بال آن به ۵۲ متر است؛ یعنی به اندازه نصف یک زمین فوتبال.

۸‌ــ بی‌ــ۲ می‌تواند با سرعت یک هزار و ۱۴ کیلومتر در ساعت و حتی تندتر از موشک‌ کروز حرکت کند و به ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین برسد.

۹‌ــ بی‌ــ۲ همچنین می‌تواند ۹ هزار و ۶۵۴ کیلومتر بدون سوخت‌گیری پرواز کند و در عرض چند ساعت به هر نقطه‌ای از جهان برسد.

۱۰‌ــ نکته آخر هم اینکه بی‌ــ۲ می‌تواند محموله‌ای تا ۲۰ تن حمل کند.

 ترکیب این ویژگی‌های اعجاب‌برانگیز آن را به یکی از اصلی‌ترین برتری‌های نظامی ایالات متحده نسبت به هر کشور دیگری تبدیل کرده است.

در شرایط فعلی و با اقدام ایالات متحده برای استفاده از بی‌ــ۲ در حمله نظامی بامداد پنجشنبه به مواضع حوثی‌های یمن، به نظر می‌رسد می‌توان انتظار داشت که در صورت گسترش درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران، بمب‌افکن‌های بی‌ــ۲ علیه برخی تاسیسات زیرزمینی موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی هم استفاده شوند.

بیشتر از جهان