همزمان با افزایش تنش با اسرائیل؛ دلار ۶۴ هزار و سکه ۵۴ میلیون تومان شد

بورس تهران امروز شاهد خروج ۴۶۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوق‌های معامله بود

مقداری دلار در دستان یک فعال بازار ارز در تهران-رویترز

در شرایطی که مقامات دولت بنیامین نتانیاهو از حمله قریب‌الوقوع و تلافی‌جویانه به ایران در روزهای آتی خبر می‌دهند، روند افزایشی قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران هم در روز شنبه ۲۸ مهر ادامه یافت.

در اولین روز هفته کاری در ایران، قیمت هر عدد سکه امامی با افزایش چشم‌گیر ۲ میلیون تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به ۵۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید و هر دلار آمریکا نیز در بازار تهران ۶۴ هزار تومان معامله شد.

همزمان قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به هفته گذشته، به ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است و سکه تمام بهار آزادی ۴۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ربع سکه هم قیمت ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان را تجربه کرد.

همچنین روند سقوط ارزش بورس تهران در روز شنبه ادامه یافت و شاخص کل با ۲۴ هزار وارحد ریزش موجب سرخ‌پوش ماندن جدول سهام‌ها شد. در همین حال قیمت یورو به ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان، لیر ترکیه به ۱۹۰۰ تومان، پوند انگلستان به ۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان، درهم امارات به ۱۷ هزار و ۴۴۰ تومان و دلار کانادا در بازار امروز تهران به ۴۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

رسانه‌های اسرائیلی امروز ۲۸ مهر خبر از حمله پهپادی به منزل شخصی بنیامین نتانیاهو در قیصریه اسرائیل دادند و یک مقام دولتی نیز در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این کشور، به طور مستقیم جمهوری اسلامی ایران را مسئول «تلاش برای ترور نخست‌وزیر» معرفی کرد. اتفاقاتی که می‌تواند به افزایش ناامنی‌های اقتصادی در ایران و ادامه‌دار بودن روند رو به رشد قیمت ارز، طلا و نرخ تورم بیانجامد.

واکنش‌های منفی بازار سرمایه در ایران به تنش‌های منطقه‌ای و تهدیدهای مداوم مقامات اسرائیلی، در حالی است که دولت پزشکیان تلاش می‌کند تا با مجموعه اقدام‌های دستوری روند صعودی بازار را کنترل کند، اما تاکنون در این ماموریت ناموفق بوده است.

به‌عنوان نمونه قیمت دلار در بازار تهران به‌عنوان نرخی کاملا تاثیرگذار بر روی قیمت تمامی کالاها، روز نهم مهرماه و قبل از حمله نظامی سپاه پاسداران به اسرائیل در محدوده ۶۰ هزار تومان قرار داشت، اما حالا و در فاصله کمتر از ۲۰ روز به ۶۴ هزار تومان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت جماران در ایران، امروز در گزارشی با عنوان «در شنبه خونین بورس چه گذشت»، نوشت: «امروز شاهد خروج ۴۶۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوق‌های معامله بودیم. بازار سرمایه در مهرماه تنها دو روز مثبت بود و از چهارم مهرماه به‌طور متوالی شاهد خروج سرمایه بوده است؛ به نحوی که امروز شانزدهین روز متوالی منفی بودن بازار است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نرخ بهره بسیار بالا در بازار موازی، نقش مهمی در وضعیت فعلی در بازار بورس ایجاد کرده است. با نرخ بهره ۳۳ درصد صنایع نمی‌توانند سودسازی و جذابیتی برای ورود سرمایه داشته باشند و اکنون شرایط به نحوی است که حاشیه سود دلال‌ها از شرکت‌های تولیدی بیشتر است.»

از سوی دیگر سیاست چاپ پول بدون پشتوانه در بانک مرکزی با هدف جبران کسری بودجه در شرایط تحریم شدید اقتصاد ایران، به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان مستقل در ایران از عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی و بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصاد کشور در سال‌های اخیر بوده است.

بیشتر از اقتصاد