تبرئه بیرانوند با وجود اعتراف به رشوه؛ درویش از تاج به اتهام فساد مالی شکایت می‌کند

تابناک افشا کرد که یکی از شرکت‌های تحت مالکیت محمدرضا زنوزی حامی مالی فدراسیون فوتبال است

در ادامه صدور احکام دور از انتظار در کمیته‌های حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، این فدراسیون تصمیم گرفت تا با وجود اعتراف علیرضا بیرانوند به پرداخت رشوه، باز هم او را از هرگونه محرومیت تبرئه کند.

بر اساس حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم تراکتور تبریز، به دلیل اعتراف به پرداخت رشوه به یکی از اعضای هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس، تنها به پرداخت دو میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد و یک جلسه محرومیت او از حضور در میدان‌ها نیز در صورت عذرخواهی، تعلیقی است.

این در حالی است که رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، به دلیل مصاحبه علیه مهدی تاج و اعتراض به تبرئه بیرانوند در ماجرای فسخ یک‌طرفه قراردادش با پرسپولیس، با حکم سنگین سه ماه محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی و حضور در ورزشگاه‌ها مواجه شده است.

این احکام بار دیگر از قدرت سیاسی و حکومتی محمدرضا زنوزی، مدیرعامل باشگاه تراکتور پرده برداشت و نشان داد که زنوزی با وجود تهدید علنی مهدی تاج و همچنین بی‌‌توجهی به احضار کمیته اخلاق، می‌تواند از طریق مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران که دوست و همشهری او است، دایره تخلف‌های مالی و حقوقی‌اش را در فوتبال ایران گسترده‌تر کند. چنانچه اکنون علی‌رغم قوانین انضباطی فدراسیون فوتبال ایران که در آن به‌صراحت آمده که رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده باید دست‌کم ۱۲ ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شوند، بیرانوند با وجود اعتراف به پرداخت رشوه پنج میلیارد تومانی به عضو هیئت‌مدیره پرسپولیس برای دریافت الحاقیه، با حمایت‌های زنوزی تبرئه شده و از محرومیت چهار ماهه در ماجرای فسخ یک‌طرفه قراردادش با پرسپولیس نجات یافته است.

این روند موجب شد که حتی شماری از رسانه‌های دولتی ایران نیز به آن اعتراض کنند. تسنیم روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «با رای کمیته انضباطی رشوه در فوتبال ایران آزاد شد؟»، نوشت: «اگر برای کمیته انضباطی اثبات شده که بیرانوند رشوه داده، چرا چنین حکمی صادر شده و اگر ثابت نشده و اتهام زده است، آیا واقعا یک جلسه محرومیت تعلیقی کفایت می‌کند؟ آیا کمیته انضباطی به جز پر شدن خزانه فدراسیون فوتبال به جنبه‌های دیگر حکم‌های صادره هم توجه می‌کند؟ با آرای اخیر فدراسیون، چه در مورد بیرانوند، چه درباره محمود فکری و چه موارد دیگر، تهمت، افترا، توهین و رشوه در فوتبال ایران آزاد شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد: «در پی شکایت باشگاه پرسپولیس و اعضای وقت هیئت‌مدیره این باشگاه از علیرضا بیرانوند به اتهام افترا و نشر اکاذیب و ادعای پرداخت رشوه، تحقیقات در مورد این پرونده در دادسرای تهران آغاز شده و در جریان است.»

از سوی دیگر، تابناک در خبری اختصاصی گزارش داد که رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، تصمیم گرفته است از طریق وکلای بین‌المللی، با سه عنوان اتهامی از مهدی تاج به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) شکایت کند؛ یکی از اتهام‌ها مربوط به روابط مالی پنهانی تاج و زنوزی است.

تابناک نوشت: «به نظر می‌رسد اختلاف میان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال در حال افزایش است. رضا درویش بابت مواردی چون افزایش ناگهانی سقف بودجه و حکم محرومیت تعلیقی بیرانوند، به‌شدت از عملکرد فدراسیون ناراضی است. طبق شنیده‌ها از نزدیکان مدیرعامل پرسپولیس، رضا درویش قصد دارد در چند مورد از فدراسیون فوتبال و مهدی تاج به فیفا شکایت کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، شکایت احتمالی موارد زیر را شامل می‌شود: افزایش ناگهانی سقف قراردادها در روز پایانی فصل نقل‌وانتقالات، حکم محرومیت تعلیقی علیرضا بیرانوند در پرونده فسخ غیرمجاز این بازیکن و رابطه اسپانسری و حمایت مالی شرکت تحت مالکیت محمدرضا زنوزی از فدراسیون فوتبال.»

این درحالی است که یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران و نیز یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس پیش از این در دو گفت‌وگوی جداگانه با ایندیپندنت فارسی، فاش کرده بودند که علاوه بر هراس تاج از زنوزی بابت تهدید به افشای پرونده‌های مالی او، مسعود پزشکیان و شهرام دبیری، معاون پارلمانی، او نیز در دو ماه اخیر با استفاده از اختیارات قانونی و قدرت سیاسی خود به کمک محمدرضا زنوزی آمدند تا زنوزی، باشگاه تراکتور و علیرضا بیرانوند در چند پرونده شکایت پرسپولیس از آنان، تبرئه شوند.

بیشتر از فوتبال