همزمان با لغو میزبانی‌های فوتبال ایران؛ رویای طالبان برای میزبانی جام جهانی

پس از حذف تیم ملی نوجوانان ایران از مسابقات کافا، تیم ملی افغانستان به قهرمانی این مسابقات رسید

اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان-وب‌سایت فدراسیون فوتبال افغانستان

رئیس مرکز تربیت بدنی و ورزش طالبان در کشور افغانستان مدعی شد که این کشور برنامه‌ای بلندمدت برای میزبانی از جام جهانی فوتبال در این کشور را تدوین کرده و تصمیم دارد که تا حدود ۲ سال آینده از ۱۲ ورزشگاه فوتبال مدرن در افغانستان رونمایی کند.

در شرایطی که حکومت طالبان در ۳ سال اخیر، برگزاری مسابقات و لیگ‌های مختلف ورزشی در افغانستان را ممنوع اعلام کرده است و به تازگی حتی خبر احتمال ممنوعیت پخش تصاویر موجودات زنده از تلویزیون دولتی این کشور مطرح شد، احمدالله وثیق، در گفت‌وگو با رسانه‌ای روسی می‌گوید: «ما هم می‌توانیم در آینده میزبان یک تورنمنت بین‌المللی مانند جام جهانی فوتبال باشیم. ما چنین طرحی داریم و امیدواریم که بتوانیم به هدفمان برسیم. اگرچه اکنون آماده آن نیستیم و مشکلات اقتصادی در افغانستان وجود دارد، ولی ما در حال کار روی این موضوع هستیم و چنین طرحی وجود دارد.»

او در ادامه افزود: «برای بسیاری از کشورهای دیگر هم‌اکنون چنین فرصتی مهیا نیست، اما سعی می‌کنیم در افغانستان میزبانی این بازی‌ها را بر عهده بگیریم تا ورزشکارانی از کشورهای مختلف بتوانند در آن شرکت کنند. چنین امیدی وجود دارد. تا ۲۶ ماه آینده هم می‌خواهیم ۱۲ ورزشگاه فوتبال لوکس بسازیم.»

این درحالی است که از ۳ هفته قبل در ایران، کشور همسایه افغانستان، تمامی میزبانی‌های تیم‌های ملی و باشگاهی ورزشی از رقبای خارجی خود به دلیل افزایش تنش‌های نظامی جمهوری اسلامی و اسرائیل و احتمال حمله قریب‌الوقوع و گسترده ارتش اسرائیل به ایران، لغو شده است و به همین دلیل ۴ نماینده فوتبال ایران در لیگ‌های آسیایی و تیم ملی فوتبال ایران از رقبای خود در کشورهای ثالت میزبانی کرده‌اند.

همچنین در ماه‌های اخیر، آماده نبودن حتی یک ورزشگاه استاندارد و بین‌المللی با چمن هموار در سراسر ایران، به یک رسوایی بین‌المللی برای مقامات جمهوری اسلامی و انتقاد گسترده بازیکنان ایرانی و خارجی نسبت به نبود امکانات اولیه برگزاری مسابقات فوتبال در ایران منجر شد.

اکنون ادعای برنامه نامزدی میزبانی از جام جهانی فوتبال در افغانستان نیز در شرایطی از سوی ارشدترین مقام حوزه ورزش در حکومت طالبان مطرح شده است که این حکومت در سال‌های اخیر تمام تلاش خود برای سرکوب فعالیت‌های ورزشی، به ویژه فعالیت‌های ورزشی، اجتماعی و حتی آموزشی و شغلی زنان افغانستانی را به کار برده است. سرکوب‌هایی که اعطای میزبانی پرمخاطب‌ترین جام ورزشی به افغانستان را غیرممکن خواهد کرد.

پیش از این روزنامه‌های افغانستان خبر داده بودند که یک مقام نظامی طالبان در قندوز اعلام کرده است که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در سفری به این ولایت، به این دلیل که از کریکت نفرت دارد، انجام این ورزش سنتی و بومی افغان‌ها را برای جنگجویان طالبانی در تمام ولایت‌ها ممنوع اعلام کرده است. این مقام نظامی طالبان پیشنهاد هم داده بود تا جنگجویان به جای کریکت، فوتبال و والیبال بازی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با این حال طرح موضوع تلاش برای میزبانی از جام جهانی فوتبال در دهه‌های آینده و همچنین برنامه ساخت ۱۲ ورزشگاه فوتبال مدرن، می‌تواند نشانگر احتمال تغییر سیاست‌های فرهنگی و ورزشی طالبان در آینده‌ای نزدیک باشد.

۲ ماه قبل قهرمانی تیم ملی فوتبال کمتر از ۱۷ سال افغانستان در مسابقات کافا، در شرایطی که تیم ملی ایران در مرحله گروهی این مسابقات با یک گل از ازبکستان شکست خورد و حذف شد، خبرساز شده بود. مسابقات فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی در رده‌های مختلف میان ۶ کشور ایران، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار می‌شود و تیم ملی نوجوانان افغانستان هم در این تورنمنت هر دو تیم تاجیکستان و ازبکستان را شکست داد و در طول مسابقات هیچ گلی دریافت نکرد.

بیشتر از فوتبال