حمایت صریح خامنه‌ای از جنگ‌طلبان حکومتی: «باید قدرتمان را به اسرائیل نشان دهیم»

سخنان و تهدیدهای چهره‌های دولتی و حکومتی نشان می‌دهد که سپاه پاسداران احتمالا حمله‌ تازه‌ای را علیه اسرائیل تدارک خواهد دید

هم‌زمان با وعده‌ مجریان و کارشناسان صداوسیما برای انتقام گرفتن از اسرائیل بابت حمله نظامی بامداد شنبه به پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به‌طور ضمنی خواستار اقدام‌های تلافی‌جویانه شد.

این در حالی است که شماری از رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به دستگاه‌های حکومتی در ساعات ابتدایی روز شنبه ۵ آبان تلاش داشتند با کوچک‌نمایی حمله جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه‌های نظامی در سه استان ایران، آن را شکست‌خورده و ناموفق جلوه دهند، اما در ادامه با اعلام خبر کشته شدن چهار تن و تعدادی مجروح در میان نیروهای پدافند ارتش ایران و همچنین انتشار تصاویر و گزارش‌هایی درباره تخریب تمامی پدافندهای دفاعی جمهوری اسلامی، پنهان کردن آثار حمله اسرائیل برای حکومتی‌ها دشوار شد.

علی خامنه‌ای صبح یکشنبه در دیدار با «اعضای خانواده نیروهای نظامی کشته‌شده جمهوری اسلامی» گفت: «دو شب پیش حرکت شرورانه‌ای را اینجا انجام دادند. خب دشمن یک غلطی کرد و خودشان هم البته بزرگ‌نمایی می‌کنند که غلط است. اما توجه داشته باشید که کوچک‌انگاری این ماجرا هم غلط است. اینکه بگوییم چیزی نبود و اهمیتی نداشت، غلط است. خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی باید برهم بخورد. این‌ها نسبت به ایران دچار خطای محاسباتی‌اند و ایران و جوانان و ملتش را نمی‌شناسند. قدت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را هنوز درست نتوانستند بفهمند. این را باید به این‌ها بفهمانیم.»

با این حال، او درباره کیفیت حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل در روزهای آینده به‌عنوان سومین حمله مستقیم به خاک این کشور در ماه‌های اخیر، دستوری صادر نکرد و تنها گفت: «کیفیت کار را مسئولان ما باید درست تشخیص بدهند و بفهمند و آنچه را صلاح این کشور و ملت است، انجام دهند. همین آمادگی و رشادتی که امروز در ملت ایران وجود دارد، امنیت‌ساز است و باید حفظ شود.»

ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره حمایت مردم ایران از درگیری‌های نظامی حکومت با اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که مردم ایران طی اعتراض‌های خیابانی مختلف در دو دهه اخیر یا حتی تجمع‌های ورزشی در ورزشگاه‌های فوتبال، بارها مخالفتشان را با حمایت‌های مالی و نظامی جمهوری اسلامی از گروه‌های فلسطینی و لبنانی مانند حماس و حزب‌الله اعلام کرده و با سر دادن شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، تاکید کرده‌اند که با سیاست‌های یهودستیزانه و جنگ‌طلبانه جمهوری اسلامی مخالف‌اند.

میزان مشارکت مردمی در چندین انتخابات حکومتی در سال‌های اخیر هم که خامنه‌ای آن را معادل رای مثبت به نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرده بود، همواره کمتر از ۵۰ درصد بوده است. آنچه با توجه به خیزش سراسری چند ماهه مردم ایران در سال ۱۴۰۱ و کشتار وسیع معترضان، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای خامنه‌ای، نظام تحت مدیریت او در پایین‌ترین درجه مشروعیت و محبوبیت در داخل قرار دارد.

از سوی دیگر، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز در واکنش به حمله بامداد شنبه اسرائيل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که جمهوری اسلامی ایران «پاسخ هر حماقتی را با تدبیر و هوشمندی خواهد داد» و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، نیز در همین شبکه اجتماعی اعلام کرد که ایران «حق پاسخ» به حمله اسرائیل را برای خود محفوظ می‌داند.

عراقچی در گفت‌وگو با پایگاه خبری علی خامنه‌ای هم ضمن تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی در دفاع از خود هیچ حدومرزی ندارد» افزود: «پای تمام آرمان‌های جمهوری اسلامی ایستاده‌ایم. در وعده صادق ۱ و ۲ که با قاطعیت اجرا شد، جمهوری اسلامی و مردم ایران قدرتمندانه پای همه تبعات آن ایستاده‌اند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه مدعی شد که توانایی تهران در مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی و توانایی در وارد کردن ضربات متقابل به کشورهای منطقه منتقل شده است. او درباره جزئیات حمله اسرائیل به اهداف نظامی در ایران هم گفت: «آمریکایی‌ها یک کریدور هوایی در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار دادند. اسرائیل بدون آمریکا هیچ توانی در منطقه ندارد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز یکشنبه ششم آبان در صحن علنی مجلس، اعلام کرد که «ایران خود را محق به دفاع از خود می‌داند و پاسخ به این تجاوزگری قطعی و با رعایت اقتضائات خواهد بود».

در همین حال از صبح یکشنبه دیوارنگاره جدیدی در میدان ولی‌عصر تهران نصب شد که در یک طرف تصویر، مسعود پزشکیان و محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، با عنوان «جنگ‌بلد» و در طرف دیگر، تصویر جو بایدن و بنیامین نتانیاهو با عنوان «جنگ‌طلب‌» نقش بسته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که در حال حاضر نمی‌توان برای پایان تنش‌های نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل زمان مشخصی را اعلام کرد.

 با سخنان روز یکشنبه علی خامنه‌ای هم به نظر می‌رسد احتمال حمله مجدد سپاه پاسداران به اسرائیل بیشتر شده است.