تهدید داعش پشت مرزهای شرقی ایران

جمهوری اسلامی ایران از حکومت‌‌های نزدیک به رژیم طالبان است که توقع دارد طالبان داعش و دیگر گروه‌ها را در مرزهای شرقی این کشور مهار کنند

مرزبانان ایرانی در نوار مرز‌ی‌- ایرنا

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در خاک افغانستان و پاکستان اما کنار مرزهای شرقی ایران فعالیت دارد و مسئولیت برخی حملات مسلحانه و انفجاری را در این کشور به عهده گرفته است. گسترش فعالیت‌های داعش تهدیدی برای منافع جمهوری اسلامی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان محسوب می‌شود، با این حال طالبان ادعا می‌کنند که با داعش مبارزه می‌کنند.  

در تازه‌ترین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، ۲۹ مهر ادعا کرد که یک گروه از نیروهای شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را در استان غور هدف قرار داده‌اند که زیر نظر مستقیم شاخه خراسان داعش در ایالت بلوچستان پاکستان فعالیت می‌کردند. او این گروه را مسئول تیرباران ۱۴ نفر از ساکنان استان دایکندی در ماه شهریور اعلام کرد.

مجاهد اوایل مهرماه هم ادعا کرد که پس از تشدید عملیات نیروهای ویژه طالبان علیه داعش، رهبران و اعضای باقی‌مانده این گروه با کمک برخی سرویس‌های اطلاعاتی، به ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا در پاکستان منتقل شده‌اند و آنجا مراکز و اردوگاه‌های آموزشی دارند. او مدعی شد که داعش از مراکز جدیدش در پاکستان برای سازماندهی حملات تروریستی در افغانستان و دیگر کشورها استفاده می‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان غور افغانستان با استان‌های هرات و فراه ( کنار مرز ایران) هم‌مرز است و افزایش حضور داعش در غور تهدید امنیتی جدی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. طالبان در استان هرات و نیمروز (هم‌مرز با ایران) نیز حملاتی علیه داعش انجام داده‌اند. با این حال، رشد داعش در پاکستان به‌ویژه در ایالت بلوچستان که هم‌مرز ایران است، این نگرانی را که داعش تا پشت مرزهای این کشور رسیده است، تشدید می‌کند.

حملات داعش فراتر از مرزهای افغانستان است. شاخه خراسان دولت اسلامی اواخر شهریور، مسئولیت انفجار بمب در منطقه کوچلک در نزدیکی شهر کویته‌، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، را برعهده گرفت. در این حمله دو افسر پلیس کشته و چندین تن زخمی شدند. داعش ادعا کرد که خودرو حامل این نیروهای پلیس را هدف قرار داده است.  

حکومت پاکستان در بحران‌های سیاسی و مالی شدیدی گرفتار است و فعلا نمی‌تواند تهدید گروه‌ه‎ای تروریستی از جمله داعش را دفع کند و این گروه به حملاتش در این کشور ادامع می‌دهد.  

ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی پاکستان در چهار دهه گذشته از تعدادی گروه‌های تروریستی بنیادگرا از جمله طالبان افغانستان حمایت کردند و به این گروه‌ها اجازه دادند که از طریق مدارس دینی سربازگیری کنند. بخشی از نیروهای داعش هم دانش‌آموخته همین مدارس دینی‌اند و در آنجا با دیدگاه‌های افراطی آشنا شده‌اند و اینک رویای برپایی «خلافت» را در سر دارند. 

داعش افزون بر بلوچستان در ایالت خیبرپختنونخوا، هم‌مرز با افغانستان، نیز مسئولیت برخی حملات مرگبار را برعهده گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران از سمت افغانستان و پاکستان با تهدید داعش مواجه است. این در حالی است که بر کل خط مرزی با افغانستان اشراف ندارد و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر هم از این خلا‌ها استفاده می‌کنند و وارد خاک ایران می‌شوند. جنگجویان داعش هم احتمالا از این همین مسیر‌های مورد استفاده قاچاقچیان انسان و مواد مخدر تردد می‌کنند. 

جمهوری اسلامی ایران از حکومت‌‌های نزدیک به رژیم طالبان است و توقع دارد که طالبان داعش و دیگر گروه‌ها را در مرزهای شرقی این کشور مهار کنند. تهران سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایران را به طالبان واگذار کرده است و میزبان هیئت‌های مختلف طالبان بوده است.  

جمهوری اسلامی ایران به‌ دلیل نگرانی‌های امنیتی از جانب افغانستان از جمله داعش، حسن کاظمی قمی و حسن مرتضوی، را که هر دو از فرماندهان سپاه قدس‌اند، به‌عنوان سفیر و معاون سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان منصوب کرده است. این دو نفر مسئول گسترش روابط با طالبان و همچنین جمع‌آوری اطلاعات میدانی در مورد گروه‌هایی‌اند که منافع جمهوری اسلامی را در افغانستان تهدید می‌کنند.  

در حاشیه هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشستی چهارجانبه در مورد افغانستان میان عباس عراقچی، وانگ‌ یی و سرگئی لاورف، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و نیز خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در نیویورک برگزار شد. این نشست به پیشنهاد ایران و به ریاست عباس عراقچی برگزار شد که نشان می‌داد تهران از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است.  

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده بود که عباس عراقچی در مورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده است: «گروه‌های تروریستی، به‌ویژه شاخه‌های داعش، در حال سوءاستفاده از وضعیت فعلی برای نفوذ بیشترند. گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه‌تنها مردم افغانستان، بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.» 

با این حال افغانستان تحت حاکمیت طالبان بار دیگر به مکانی امن برای فعالیت تروریست‌ها از جمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و شبکه القاعده تبدیل شده است. کشورهای منطقه از طالبان توقع دارند که با گروه‌های تروریستی که منافع آن‌ها را تهدید می‌کند، برخورد کنند، اما طالبان در این مدت تنها ادعای مبارزه با داعش را مطرح کرده‌ و علیه دیگر گروه‌های تروریستی اقدامی نکرده‌اند.

طالبان در ازای مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش، خواستار حمایت کشورهای منطقه از رژیمشان‌اند.  

بیشتر از جهان