تصور کنید که ناگهان در روم ۲۰۰۰ سال پیش، روی رود نیل در مصر باستان، یا در خیابانهای لندن در دوران طاعون سیاه از خواب بیدار شویدــ در حالی که با تصاویر، صداها و چالشهای روزمره واقعگرایانه همراه باشد.
به نوشته سرویس جهانی بیبیسی، در هفتههای اخیر، ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی که از زاویه دید افرادی در دورههای مختلف تاریخی نمایش داده میشوند در تیکتاک بهشدت پربیننده شدهاند.
دن و هوگنه، که با دو حساب کاربری POV Lab و Time Traveller POV فعالیت میکنند، خالق این ویدیوهای پربیننده جدیدند.
دن که در بریتانیا زندگی میکند به بیبیسی میگوید این ویدیوها را میسازد زیرا «ایده دیدن گذشته از دیدگاه اول شخص راهی منحصربهفرد برای جانبخشی به تاریخ به نظر میرسید».
هوگنه که اهل نروژ است، اضافه میکند ویدیوهای او «بخشهای جالب تاریخ را به مردم آموزش میدهند و به آنها کمک میکنند چیزهای جدیدی یاد بگیرند».
هرچند این ویدیوها میلیونها نفر را به سفری در دل تاریخ میبرند، برخی مورخان نگرانیهایی درباره دقت محتوای ارائهشده مطرح کردهاندــ آیا هوش مصنوعی واقعا میتواند گذشته را بازسازی کند یا فقط نسخهای صیقلخورده و مدرن از تاریخ را نشان میدهد که برای جلب تعامل مخاطبان طراحی شده است؟
خیابانهای تیره و مهآلود، شهروندانی که سرفه میکنند و صدای زنگ پزشک طاعون در پربازدیدترین ویدیو هوگنه دیده میشوند، که تاکنون ۵۳ میلیون بازدید داشته است.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
این ویدیو بسیاری را مجذوب کرده کرده است، اما دکتر ایمی بوینگتون، مورخ، این ویدیو را «غیرحرفهای» و «احساسبرانگیز و هیجانی» توصیف میکند و معتقد است دقت تاریخی ندارد.
او این ویدیو را شبیه بازی ویدیویی میداند، «دنیایی که قرار است واقعی به نظر برسد اما در حقیقت جعلی است».
بوینگتون به اشتباههایی مانند تصویرسازی خانههایی با پنجرههای شیشهای بزرگ و ریل قطاری اشاره میکند که از میان شهر میگذرد، مواردی که در دهه نخست سال ۱۳۰۰ میلادی وجود نداشتند.
دکتر هانا پلتس، مورخ و باستانشناس، نیز بیدقتیهای تاریخی قابلتوجهی در یکی از ویدیوهای فوران کوه وزوو در پومپئی مشاهده کرده است. او میگوید: «بر اساس روایت شاهد عینی، پلینی جوان، میدانیم که این فوران با پرتاب گسترده گدازه آغاز نشد. بنابراین، نادیده گرفتن این اطلاعات ارزشمند تاریخی که در اختیار داریم سطحی و غیرمسئولانه به نظر میرسد.»
او همچنین به اشتباههای کوچکتری اشاره میکندــ جامهای پایهدار شراب و آسیاب فلفل آن زمان وجود نداشتند و مردم هنگام غذا خوردن لم داده بودند و روی صندلی ننشسته بودند.
هرچند دن میگوید این ویدیوها بیشتر «تفسیرهای هنریاند» تا «مستندهای دقیق»، بوینگتون نگران تاثیری است که این تفاسیر هنری میتوانند در بازنویسی تاریخ داشته باشند.
در حالی که بیشتر مردم میدانند که محتوای این ویدیوها واقعی نیست، نگرانی اصلی درباره «جوانانی است که برای اولین بار از طریق این ویدیوها با یک دوره تاریخی آشنا میشوند».
پلتس نگران است اطلاعات نادرست بدون نظارت گسترش پیدا کنند و اشاره میکند برخی کاربرانی که نظر داده بودند نمیدانستند که این ویدیوهایی که هوش مصنوعی تولید کرده است منطبق با حقایق تاریخی نیستند.
او هشدار میدهد: «امروزه، بسیاری از دانشآموزان از هوش مصنوعی استفاده میکنند، و مشکل اینجا است که اگر چنین ویدیوهایی را ببینند و بعد، همان اطلاعات را بهعنوان واقعیت تاریخی به ما بازگردانند، ممکن است دچار تحریف در فهم تاریخ شویم.»
تمام مورخانی که بیبیسی با آنها صحبت کرده است تایید میکنند که این ویدیوها فوایدی دارند و میتوانند دروازهای به تاریخ باشند و فرد را ترغیب کنند تا خودش تحقیق کند.
هوگنه میگوید برای تحقیق درباره دورههای تاریخی از چتجیپیتی استفاده میکند و اطلاعاتی درباره ظاهر مردم و مکانها میگیرد. سپس، یک تصویر اولیه از فردی که به منظرهای نگاه میکند تولید میکند، و بعد فرایند اصلاح و ویرایشهای مکرر آغاز میشود.
دن میگوید ساخت هر ویدیو چهار ساعت طول میکشد و او از ابزارهای گوناگون هوش مصنوعی برای تولید تصاویر باکیفیت، انیمیشنسازی و خلق صداهای واقعگرایانه استفاده میکند.
او اضافه میکند قبل از ساخت هر ویدیو، درباره آن دوره تاریخی مطالعه میکند تا «میزانی از دقت تاریخی» ارائه بدهد.
دن توضیح میدهد: «باید تمام جزئیات را به هوش مصنوعی بدهید، از ردای سنتی ایتالیایی گرفته تا کفپوش سنگفرش، وگرنه هوش مصنوعی خودش خلاقیت به خرج میدهد و چیزهای اتفاقی میسازد که شما نمیخواهید.»