جوزپ بورل: شواهد به نقش ایران در حمله به «مرسر استریت» اشاره دارد

گروه هفت، سنتکام، آمریکا، بریتانیا، رومانی، لیبریا و اسرائیل به طور آشکار ایران را عامل حمله به این کشتی معرفی کرده‌اند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا-AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که شواهد به روشنی نقش ایران را در حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت نشان می‌دهد.

بورل که معاون خود را برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی به تهران فرستاده بود، حمله به این کشتی که با پرچم لیبریا در نزدیکی عمان در حرکت بود را محکوم کرده است.

ایران حمله پهپادی به این کشتی که تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی بود و دو کشته برجای گذاشت را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال بریتانیا و رومانی که شهروندان خود را در این حمله از دست داده‌اند، به همراه لیبریا، اسرائیل و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند. گروه هفت نیز اخیرا به شواهدی اشاره کرده که نشان‌دهنده دست داشتن جمهوری اسلامی در این حمله پهپادی است. پس از آن نیز سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه اعلام کرده بود که یکی از سه‌پهپادی که در محل حمله به کشتی کشف شده تولید ایران بوده است.

بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار محکومیت بین‌المللی حمله به مرسر استریت شده‌اند. اسرائیل نیز با درخواستی مشابه، خواستار تحریم جمهوری اسلامی است.

بورل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، تاکید دارد که همه شواهد به روشنی بر نقش ایران در این حمله نور می‌تاباند. بورل با محکوم کردن این حمله گفت که تهدید قوانین بین‌المللی و صلح قابل پذیرش نیست و باید متوقف شود.

او در عین حال خاطرنشان کرد که اروپا به تلاش‌های دیپلماتیک برای برقرار دیالوگ و را‌ه‌حل موثر ادامه می‌دهد.

اتحادیه اروپا در توجیه اعزام نماینده خود به مراسم تحلیف رئیسی هم گفته بود که می‌خواهد پنجره دیپلماسی با جمهوری اسلامی را باز نگاه‌دارد.

بی‌ثبات کردن آگاهانه ‌آب‌های منطقه در تابستان ۱۴۰۰ از الگویی مشابه انفجار و توقیف نفتکش‌ها در بهار و تابستان ۱۳۹۸ پیروی می‌کند که به تشکیل ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج فارس منجر شد.