ربات‌ماهی با بلعیدن ریزپلاستیک‌ها ماهی‌ها را نجات می‌دهد

اگر ماهی‌ها تصادفی ربات‌ماهی را بخورند، بدون آسیب رساندن هضم می‌شود

دندانپزشکان بریتانیا هشدار داده‌اند بسیاری از بسته‌های پوره غذایی کودکان بیش از کوکاکولا قند دارند.

محققان چینی گروهی ماهی رباتی (robot fish) ساخته‌اند که در حین شنا، ریزپلاستیک‌ها را می‌بلعند.

این گروه [محققان] از دانشگاه سیچوان واقع در جنوب غربی چین، امیدوارند بتوانند از ربات‌ماهی برای پاک‌سازی اقیانوس‌های آلوده و نجات جان ماهی‌های واقعی و در عین حال، برای گرفتن بازخورد لحظه‌ به لحظه از وضعیت آلودگی دریا استفاده کنند.

این ربات‌های نرم که اندازه [هر یک از] آن‌ها  ۱.۳ سانتی‌متر (نیم اینچ) بیشتر نیست، تاکنون موفق به مکیدن ریزپلاستیک‌های موجود در آب کم‌عمق شده‌اند.

وانگ یویان، از محققان مخترع این ربات، گفت که این گروه قصد دارد این ربات‌ماهی‌ها را به جمع‌آوری ریزپلاستیک‌های آب‌های عمیق‌تر نیز قادر کند، و [با استفاده از آن‌ها] اطلاعات لحظه‌ به لحظه نیز برای تجزیه و تحلیل آلودگی دریا فراهم کند.

«ما چنین ربات مینیاتوری سبکی را اختراع کرده‌ایم. می‌توان از آن به روش‌های مختلفی استفاده کرد، مثلا در جراحی‌های زیست‌پزشکی یا خطرناک، چنین ربات کوچکی می‌تواند در بخشی از بدن شما به کار گرفته شود تا کمک کند که برخی بیماری‌ها را از بین ببرید.»

به این ماهی رباتی سیاه نور می‌تابانند تا در جنباندن باله‌ها و اندامش به آن کمک کند. محققان می‌توانند این ماهی را با استفاده از نور کنترل کنند تا با سایر ماهی‌ها یا کشتی‌ها برخورد نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ گفت: «اگر تصادفی ماهی‌های دیگری آن را بخورند، می‌تواند بدون آسیب رساندن هضم ‌شود، زیرا از پلیورتان (polyurethane) ساخته شده که زیست‌سازگار است.»

این ماهی قادر به جذب آلاینده‌ها است و حتی در صورت آسیب دیدن، می‌تواند خود را ترمیم می‌کند. این ماهی می‌تواند مسافتی ۲.۷۶ برابر طول بدن خود را در هر ثانیه شنا کند و از اکثر ربات‌های نرم مصنوعی سریع‌تر است.

وانگ گفت: «تمرکز ما بیشتر روی جمع‌آوری (ریزپلاستیک‌ها) است. این ربات شبیه ربات نمونه‌گیر است و می‌توان بارها از آن استفاده کرد.»

اداره ملی اقیانوس‌ و جو ایالات متحده – ان‌او‌ای‌ای (National Oceanic and Atmospheric Administration-NOAA) ریزپلاستیک را هر قطعه پلاستیکی تعریف می‌کند که طول آن کمتر از پنج میلی‌متر باشد.

«ریزپلاستیک» شامل ریزالیاف پوشاک، دانه‌های پلاستیکی لوازم آرایش، و نیز پلاستیک‌های تجزیه‌شده بسته‌بندی مواد غذایی و سایر منابع می‌شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) توسط اتحادیه اروپا، نشان داد که ریزپلاستیک‌ها‌ در تمام بخش‌های محیط زیست وجود دارند؛ هرچند، همه خطرات آن‌ برای موجودات دریایی هنوز شناخته نشده است.

ریزپلاستیک‌ها‌ در دستگاه تنفسی و گوارشی ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و سایر سخت‌پوستان یافت شده است و می‌تواند به جانورانی که آن‌ها را می‌خورند - از جمله انسان‌ - منتقل شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی