دانشجویان دست‌کم ۳۰ دانشگاه در روز دوشنبه پرچمدار خیزش سراسری بودند

دانشجویان ۱۳ دانشگاه هنر در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند: «از خون عزیزانمان نمی‌گذریم»

اعتراض‌های دانشجویی در روز دوشنبه، نهم آبان، همگام با خیزش سراسری مردم ایران، در دست‌کم ۳۰ دانشگاه ایران ادامه یافت. سرکوب، تهدید، تیراندازی، ضرب‌وشتم و بازداشت هیچ‌کدام تا امروز نتوانسته‌اند دانشگاهیان را اعتراض‌ بازدارند و با فشارهای امنیتی بر یک دانشگاه، دانشگاهی دیگر در جایی دیگر از ایران، به اعتراض برمی‌خیزد.

در روز دوشنبه،‌ دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا، آزاد تهران جنوب، صنعتی شاهرود، مهندسی شیراز، امیرکبیر، فنی تهران جنوب، آزاد سنندج، تهران، خواجه نصیر، شریف، رشت، آزاد کردستان، علوم پزشکی البرز، نوشیروانی بابل، مدنی تبریز، اقبال لاهوری مشهد، آزاد شیراز، پیام نور سنندج، آزاد گوهردشت، دندان‌پزشکی شیراز، آزاد تهران غرب، آزاد اسلامشهر، جندی شاپور دزفول، علوم پزشکی بوشهر، آزاد پرند، چمران اهواز، اصفهان و آزاد کرج در محوطه‌های دانشگاه‌ خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

جمعی از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شهید بهشتی، روز دوشنبه آهنگ «برای» را در محیط دانشگاه، همخوانی کردند. این دانشجویان در اعتراض به شروع دوباره دستگیری‌های غیرقانونی دانشجویان، تحصن و از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کردند. آن‌ها در تجمع اعتراضی خود، در واکنش به اتفاق‌های روز ایران و دانشگاه‌ها بیانیه‌ای قرائت کردند. این بیانیه را یکی از دانشجویانی خواند که پیراهنی بر تن داشت که به صورت نمادین، به رنگ قرمز آغشته‌ شده و پشت آن نام نیکا شاکرمی نوشته شده بود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «هر انسانی امروز عزادار زیبایی‌ها و زندگی‌های لگدمال است و اگر دلی بی‌ داد بود، یقین بدانید خانه ابلیس است. با این‌ همه خون و جور و قساوت اما خیال نکنید که گره مشت‌هایمان را باز کنیم و قدمی به عقب برداریم؛ که دیر نیست سیل اشک و خروش خشم ما خانه ظلمتان را از بن برکند. به شرافت و شجاعت ما درود و صد درود. تا نفس داریم دوش‌به‌دوش هم می‌ایستیم و دست‌دردست هم سرود زندگی می‌خوانیم. سوگند به طهارت خون‌هایی که ریختید؛ زیبایی و زندگی همین نزدیکی در انتظار ما است.»

دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با جمعیتی قابل‌توجه در محوطه دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه با شعارهایی چون «اساتید، اساتید، مایه‌ ننگ مایید»، «یاشاسین کردستان، بژی آذربایجان» از مقابل سلف دانشگاه به سمت دانشکده‌ دندانپزشکی حرکت کردند. آن‌ها سپس دوباره به سمت غذاخوری دانشکده حرکت کردند و به صورت گروهی و تفکیک‌نشده وارد سلف شدند و مقررات تفکیک جنسیتی در غذاخوری این دانشگاه را شکستند.

دانشجویان در پایان این تجمع، در محکومیت برخوردهای امنیتی در دانشگاه و سرکوب پزشکان در تجمع نظام پزشکی طوماری امضا کردند. دانشجویان به‌صراحت روشن کردند که مطالبه آنان برکناری رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، محکومیت هر نوع سرکوب و نیز استفاده از آمبولانس برای مقاصد امنیتی و حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه و بیمارستان‌ها است.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با تحصن در حیاط این دانشگاه، از شرکت در کلاس‌ها خودداری کردند. تحصن روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پی اخراج و تعلیق غیرقانونی بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، تقریبا تمام کلاس‌ها و بخش‌های بیمارستان در اعتصاب‌اند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر هم در محوطه دانشگاه خود تجمع کردند. در پی برگزاری این تجمع، درهای دانشگاه بسته شد و دانشجویان ساعاتی در دانشگاه حبس و ضرب‌وشتم شدند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه هم بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود نیروهای لباس‌شخصی دو دانشجوی دختر و یک دانشجوی پسر را با یک تاکسی سبز ربوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اولیه درباره آمار بازداشتی‌ها در دانشگاه آزاد اسلامشهر، نیروهای امنیتی حدود ۱۵ نفر از دانشجویان را پس از خروج از دانشگاه بازداشت کرده‌اند. محمدمهدی جهان‌دیده، مهسا فتوحی، محدثه میرزایی، اشکان بقایی، آیدا رستمی، الهام یوسفی و مهرداد قدمی از جمله بازداشت‌شدگان‌اند.

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هم علی‌رغم‌ تهدیدهای روزهای اخیر و جو امنیتی حاکم بر این دانشکده، در راستای مقابله با تفکیک‌های جنسیتی دانشگاه، دیوار وسط سالن غذاخوری را برداشتند. دانشجویان پس از آن، در اعتراض به بازداشت محمد ساعد و همچنین وضعیت سلامتی محمد خانی در زندان اوین که در پی وقایع اخیر اوین هدف اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح است، در راهرو استادان جمع شدند.

دانشجویان این دانشکده در راستای حمایت از دانشجویانی که به دستور معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، به طور غیرقانونی تعلیق شده‌اند، از حضور در کلاس های درسی امتناع و در راهرو دانشکده تحصن کردند. آن‌ها در این تجمع، شعارهای «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «با خون ما نوشتید، مهسا رو ما نکشتیم» و «شاهچراغ، جنایت، همش کار ولایت» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه آزاد اراک نیز با برگزاری تجمعی اعتراضی در محیط دانشگاه، شعار «مهرشاد ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن» سر دادند. دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر فاضل شیراز نیز در محیط دانشگاه تجمع و کلاس‌های خود را تحریم کردند.

دانشجویان ۱۳ دانشگاه هنر در سراسر ایران نیز روز دوشنبه بیانیه‌ای هماهنگ منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «دوستانمان که قبلا ممنوع‌الخروج می‌شدند حالا ممنوع‌الورود می‌شوند؛ تن بچه‌ها هنوز از جای شوکر و باتوم و تیر و شکنجه‌های وحوشتان کبود است. چه فرق می‌کرد زندانی در چشم‌انداز باشد یا دانشگاهی؟ حالا که شما دیگر وجود ندارید و چیزی به عقب بر‌نمی‌گردد. روزی فضای دانشگاه که متعلق به ما است هم باز‌ پس‌ گرفته می‌شود؛ روزی نه چندان دور. ما که از خون عزیزانمان نمی‌گذریم.»

بی خبری از وضعیت دانشجویان زندانی هم کماکان ادامه دارد. نیروهای امنیتی ساعت ۱۴ روز شنبه، ۷ آبان، عرفان بنگری، دانشجوی حقوق ورودی ۹۷ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران را بازداشت کردند. تاکنون از نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت او خبری در دست نیست.

از سوی دیگر، برخی استادان نیز تحت فشارهای امنیتی‌اند. بهناز امانی، استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، ۲۸ مهر در نزدیکی منزل خود بازداشت شد و از آن روز تاکنون در زندان زنان قرچک ورامین است و با وجود اعلام نوبت بازپرسی در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین، همچنان از تفهیم اتهام یا آزادی او خبری نیست و خانواده‌ و دانشجویانش در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

پارسا اوجی، علی درزی، مبین طهرانی پور، محمد مهدی اکبرزاده، آرمان کریمی‌سلوک بن، حورا بدیهی، علی لطفی، فاطمه صبار، ماهان گچپزان و متین رمضانی نیز برخی از دانشجویان بازداشتی در تجمع‌های هفتم مهرند که اسامی آنان به‌تازگی منتشر شده است. از دیگر دانشجویان هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

دانشجویان دانشگاه اراک نیز تا امروز نام دو نفر از دانشجویان بازداشتی از جمله پیمان لطفی و سجاد ناظری را منتشر کرده‌اند. در این دانشگاه، ۳۵ دانشجو تعلیق و دست‌کم ۴۰ دانشجو به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. خبرها حاکی از آن است که تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه فراخوانده شده‌اند.