خشم و اعتراض جهانی به اعدام محسن شکاری

وزیر خارجه آلمان: با وجود سرکوب و تهدید به اعدام، صدای آزادی‌خواهی مردم ایران خاموش نخواهد شد

اعدام ناگهانی محسن شکاری، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در ایران، با موج گسترده‌ای از خشم و اعتراض و عصبانیت داخلی و بین‌المللی همراه شده است.

واکنش‌های گسترده اعتراضی، تنها در میان فعالان سیاسی-اجتماعی، هنرمندان یا سازمان‌های حقوق بشری ایرانی نیست، بلافاصله پس از اعلام این خبر، سازمان‌های بین‌المللی و برخی از مقام‌های ارشد کشورهای غربی، با محکوم کردن شدید و قاطع این اقدام حکومت ایران، خواهان همبستگی و اعمال فشارهای بین‌المللی برای متوقف کردن ماشین سرکوب و اعدام در ایران شدند. به‌گفته وزیر خارجه بریتانیا، جهان نباید چشمش  را بر روی این خشونت‌ها ببندد.

در همین ارتباط، سازمان عفو بین‌الملل، اجرای ناگهانی حکم اعدام محسن شکاری را «وحشتناک» توصیف کرد و در ادامه بر روی این نکته تاکید کرد که محاکمه و صدور حکم اعدام او در یک فرایند «کاملا ناعادلانه» قضایی انجام شد.

محاکمه بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران در دادسراها و دادگاه‌های انقلاب انجام می‌شود. مراجعی که به‌باور بسیاری از حقوق‌دانان، حتی از حداقل استانداردهای یک دادرسی منصفانه، از جمله حق برخورداری از وکیل انتخابی، نیز برخوردار نیستند.

برابر کیفرخواست دادسرای انقلاب تهران، محسن شکاری، ۲۳ ساله، به‌اتهام بستن خیابان ستارخان تهران و مجروح کردن یک بسیجی به «محاربه» محکوم شده بود. بر اساس گزارش‌ها، جراحت مامور بسیج سطحی توصیف شده و حتی نیاز به بخیه هم نداشته است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، ضمن نام بردن از محسن شکاری روز پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: اقدامات ضدانسانی رژیم ایران، حد‌و‌مرزی نمی‌شناسد.

به‌گفته وزیر خارجه آلمان، محسن شکاری تنها به‌دلیل ابراز مخالفت و اعتراض به حکومت ایران، در یک محاکمه کوتاه به‌ اعدام محکوم شد و اعدامش کردند.

وزیر خارجه آلمان، در ادامه پیام خود نوشت: با وجود سرکوب و تهدید به اعدام، صدای آزادی‌خواهی مردم ایران خاموش نخواهد شد.

برخی دیگر از مقام‌های ارشد آلمانی نیز به اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند. به‌گفته کاترین گورینگ اکهارد، معاون رئيس پارلمان فدرال آلمان، حکومت ایران، محسن شکاری را به‌خاطر حضور اعتراضی در خیابان، برای ایران آزاد، اعدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ضمن ابراز عصبانیت از شنیدن «خبر غم‌انگیز اعدام نخستین معترض در ایران» نوشت: «جهان نمی‌تواند چشمش را روی خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران ببندد».

وزیر خارجه بریتانیا، در ادامه پیام روز پنجشنبه‌اش نوشت این کشور تحت هر شرایطی، با مجازات اعدام مخالف است.

آن‌کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن محکوم کردن شدید اعدام ناگهانی محسن شکاری گفت: این اقدام، در راس سایر خشونت‌های جدی و غیرقابل پذیرش حکومت ایران قرار دارد.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، آرمان‌ها و خواست‌هایی که معترضان ایران دارند مشروع است و باید شنید شود.

بر اساس آخرین برآوردهای سازمان‌های حقوق بشری، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۲۱ تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران، با خطر صدور و اجرای حکم اعدام قرار دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: دستکم‌ ۱۸هزار تن در ایران بازداشت‌شده‌اند و در این میان، احکام اعدام ۱۱ تن از بازداشت‌شدگان تاکنون صادر شده است.

روز یکشنبه این هفته نیز چهار تن دیگر به‌اتهام ارتباط و همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، در زندان گوهردشت (رجایی‌شهر) کرج به دار آویخته شدند.