قوه قضاییه گزارش ایندیپندنت فارسی مبنی بر صدور حکم اعدام عرشیا تکدستان را تایید کرد

پیش‌تر ایندیپندنت فارسی در گزارشی اختصاصی از صدور حکم اعدام عرشیا تکدستان خبر داده بود

اداره کل دادگستری مازندران گزارش ایندیپندنت فارسی در خصوص صدور حکم اعدام عرشیا تکدستان، یکی از معترضان بازداشتی در شهرستان نوشهر، را تایید کرد.

در اطلاعیه این دادگستری که روز پنجشنبه ۱۵ دی منتشر شد، تکدستان به «افساد فی‌الارض و محاربه از طریق اقدام علیه امنیت، حکومت اسلامی و تخریب اموال» متهم شده است.

این اطلاعیه ادعا می‌کند که عرشیا به «اقدام‌ها و نقش‌آفرینی جدی‌» خود در اعتراض‌ها اعتراف و ارسال پیام به تلویزیون ایران‌اینترنشنال را هم قبول کرده است.

اداره کل دادگستری مازندران در این اطلاعیه می‌افزاید که در جریان اعتراض‌ها در نوشهر، دست‌کم ۴۰ میلیارد تومان به اماکن عمومی خسارت وارد شده است.

یکی از نزدیکان عرشیا تکدستان روز دوشنبه، ۱۲ دی‌ در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از صدور احکام اعدام این جوان خبر داده بود. این حکم را شعبه اول دادگاه انقلاب ساری صادر کرده است. تکدستان در پرونده‌ای مشترک با مهدی محمدی‌فرد، دیگر جوان ۱۸ ساله نوشهری، محاکمه شد که خبر محکومیت او به دو بار اعدام روز یکشنبه ۱۱ دی، رسانه‌ای شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع گفت که تکدستان در اعتراض‌های مردمی نوشهر نقشی نداشته است و اتهام‌ها علیه او واقعیت ندارند.

از اواخر شهریور سال جاری با آغاز خیزش سراسری ایرانیان، نوشهر از جمله شهرهایی بود که مردم در آنجا به شکل گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای خیزش سراسری مردم ایران تاکنون دو جوان به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را به اتهام مشارکت در اعتراض‌های خیابانی اعدام و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای دست‌کم ۶۰ نفر دیگر حکم اعدام صادر کرده که همین مسئله با اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران و جهان همراه شده است.

در جریان اعتراض‌های سراسری مردم ایران دست‌کم ۵۰۰ نفر به ضرب گلوله نیرو‌های سرکوبگر کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این نیرو‌ها همچنین بیش از ۱۸ هزار نفر را بازداشت کرده‌اند که برای گروهی از آنان احکام سنگینی صادر و تعداد دیگری هم آزاد شده‌اند.

صدور این احکام سنگین و برخورد‌های خشونت‌بار هرچند به فروکش کردن اعتراض‌های خیابانی منجر شد، نتوانست اعتراض‌ها را خاموش کند و اعتماد ازدست‌رفته مردم به نظام جمهوری اسلامی را بازگرداند. در حال حاضر، در بسیاری از شهر‌های ایران کنش‌های اعتراضی در قالب دیوار‌نویسی‌، شعارنویسی و برخی دیگر از قالب‌های اعتراضی همچنان دنبال می‌شود که حکایت از زنده بودن خیزش یا انقلابی است که قصد دارد از کلیت نظام جمهوری اسلامی عبور کند.