روسیه: معاونان وزارت خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو ملاقات می‌کنند 

معاون وزارت خارجه روسیه گفت که هماهنگی برای نشست بعدی وزیران خارجه چهار کشور در جریان است

میخائیل بوگدانوف، معاون وزارت خارجه روسیه می‌گوید وزیران خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه درباره بحران سوریه مذاکره خواهند کرد - ASHRAF SHAZLY / AFP

منابع خبری روسی دوشنبه، ۲۷ مارس ( ۷ فروردین)‌، به نقل از میخائیل بوگدانوف، معاون وزارت خارجه روسیه، اعلام کردند که معاونان وزارت‌ خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه ممکن است در اوایل ماه آینده میلادی در مسکو دیدار و مذاکره کنند. 

خبر دیدار احتمالی معاونان وزارت خارجه چهار کشور فوق درباره اوضاع سوریه، در حالی منتشر شد که خبرگزاری‌های‌ دولتی ریا و تاس روسیه به نقل از بوگدانوف نوشتند که این کشورها می‌کوشند دیداری را در سطح وزیران خارجه، هماهنگ و برنامه‌ریزی ‌کنند. بوگدانوف گفت که نحوه و شرایط نشست هنوز مشخص نشده است و تاریخ دقیق و جزئیات بیشتری درباره این دیدار احتمالی اعلام نکرد. 

یک هفته پیش، منبعی در وزارت خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که نشست معاونان وزارت خارجه چهار کشور فوق که قرار بود اواسط مارس برگزار شود، به بعد موکول شده است. او در عین حال تاکید کرد که این نشست بهتر است هرچه زودتر برگزار شود.» 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز پیش‌تر در مارس گفته بود که قبل از مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده وزیران خارجه چهار کشور مذکور با هدف حل بحران سوریه، جلسه‌ای با حضور معاونان وزیران خارجه برگزار خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران خارجه روسیه، ترکیه و سوریه، دسامبر ۲۰۲۲ برای مذاکره درباره بحران سوریه، در مسکو دیدار و گفت‌وگوکردند.

آنکارا و دمشق در دو سوی جنگ داخلی سوریه قرار دارند، زیرا آنکارا از گروه‌های مخالف مسلح که کنترل مناطقی را در شمال غربی سوریه در دست دارند، حمایت‌ می‌کند. 

از سوی دیگر، بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، در سفر اخیرش به مسکو با استقبال از گسترش حضور روسیه در خاک سوریه، پیشنهاد کرد که حضور نظامی مسکو در این کشور دائمی شود.

اسد قبلا گفته بود که تا زمانی که ترکیه ارتش خود را کاملا از شمال سوریه خارج نکند، حاضر به ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، نخواهد بود.

اردوغان نیز در دوران سردی و خصمانه شدن روابط آنکارا و دمشق، اسد را تروریست خواند و گفت تا وقتی که اسد در مسند قدرت باشد، سوریه به صلح دست نخواهد یافت. 

در جریان جنگ داخلی سوریه، ترکیه بزرگ‌ترین متحد نظامی و سیاسی مخالفان بشار اسد بوده و ده‌ها پایگاه نظامی در شمال غرب سوریه راه‌اندازی، و هزاران سرباز در شمال این کشور مستقر کرده است. بر این مبنا، ارتش سوریه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه برخوردار است، نمی‌تواند این منطقه را بار دیگر تحت اختیار خود درآورد.