ژاپن در دو ماه ۷۴۸ هزار بشکه نفت ۷۰ دلاری از روسیه خرید

ژاپن تقریبا هیچ منبع سوخت فسیلی ندارد

ژاپن به شدت به واردات انرژی نیاز دارد-Philip FONG / AFP

ژاپن به لطف معافیت‌هایی که آمریکا و اعضای گروه ۷ در نظر گرفته‌اند، از موضع متحدان غربی خود فاصله گرفت و خرید نفت از روسیه با قیمتی بیش از ۶۰ دلار برای هر بشکه را آغاز کرده است.

کشورهای گروه ۷ و استرالیا بر سر سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت خام روسیه به توافق رسیده بودند تا درآمد نفتی این کشور در حال جنگ با اوکراین را در زمان افزایش قیمت را محدود کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توافق به کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا امکان می‌دهد از روسیه نفت وارد کنند. اما شرکت‌های بیمه و حمل‌و‌نقل را از ارایه خدمات به محموله‌های نفت روسیه در جهان منع می‌کند، مگر اینکه نفت زیر سقف قیمت تعیین شده فروخته شده باشد.

اما این کشورها برای ژاپن یک استثنا قائل شدند و به این ترتیب توکیو در دو ماهه نخست سال جاری ۷۴۸ هزار بشکه نفت به قیمت حدود ۷۰ دلار از روسیه خرید.

این درحالی است که شماری از کشورهای اروپایی پس از حمله روسیه به اوکراین در واردات انرژی از روسیه تجدیدنظر کردند. اما همزمان ژاپن خرید گاز طبیعی از روسیه را نیز افزایش داده است.

ژاپن تقریبا هیچ منبعی از سوخت فسیلی ندارد و به شدت به واردات انرژی نیاز دارد. برخی تحلیلگران براین گمانند که همین وابستگی به انرژی است که بر موضع توکیو در حمایت از روسیه تاثیرگذاشته است. ژاپن از جمله کشورهایی است که به طور کامل از اوکراین در مقابل روسیه حمایت نکرده است.

با این حال واردات گاز طبیعی روسیه به ژاپن همچنان اندک است و یک دهم منابع ژاپن را تشکیل می‌دهد.

گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که عمده واردات ژاپن از روسیه از طریق خط‌لوله ساخالین۲ در شرق روسیه تامین می‌شود.

بیشتر از اقتصاد