کیومرث پوراحمد، خالق مجموعه تلویزیونی «قصههای مجید» که در جریان خیزش انقلابی، کنار مردم ایران ایستاد و گفت که «در این سال خونبار و دردناک» حضور در جشنواره فیلم فجر برایش اهمیت و ارزش ندارد، صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در سن هفتادوچهار سالگی درگذشت.
رسانههای داخلی ایران گزارش دادهاند که همسر و برادر این هنرمند فوت او را تایید کردهاند. همزمان، برخی منابع از جمله ماهنامه سینمایی فیلم امروز، از خودکشی این کارگران سینما خبر دادهاند. مهران پوراحمد، برادر او نیز به خبرگزاری رکنا گفت: «شب گذشته کیومرث همراه دوستانش در بندر انزلی بود و در تماسی که شب گذشته با او داشتم، از وضعیت مناسبی برخوردار بود و هیچگونه افسردگی نداشت و همهچیز خوب پیش میرفت.»
او در ادامه افزود: «اینکه گفته میشود کیومرث خودکشی کرده، هنوز برای من مبهم است چرا که هیچ آثار افسردگی یا تفکری که بخواهد دست به چنین کاری بزند، در او وجود نداشت. باید به آنجا بروم تا از چگونگی فوت برادرم مطلع شوم.»
کیومرث پوراحمد را بسیاری از ایرانیان با سریال «قصههای مجید» میشناسند که با اقتباس از مجموعه داستانهایی به همین نام اثر هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شد؛ با این تفاوت که پوراحمد لهجه، فرهنگ، آداب و رسوم و بافت سنتی زادگاهش یعنی اصفهان را جایگزین حالوهوای کرمانی «قصههای مجید» مرادیکرمانی کرد و با بهرهگیری از حضور پرویندخت یزدانیان، مادرش در نقش مادربزرگ مجید، جذابیت این داستانها را تا چندین برابر افزایش داد.
این نویسنده و کارگران فقید ایرانی آذرماه ۱۳۲۸ در اصفهان به دنیا آمد و در طول نزدیک به پنج دهه فعالیت حرفهای سینمایی در مقام نویسنده، کارگران، تهیهکننده و تدوینگر، آثار زیادی خلق کرد که از آن جمله میتوان به سریالهای تلویزیونی «آتش بدون دود»، «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلمهای سینمایی «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «کفشهایم کو؟» و «به خاطر هانیه» اشاره کرد.
پوراحمد در کتابی به نام «کودکی نیمهتمام» زندگیاش را روایت کرد و فیلم سینمایی «شب یلدا» را نیز با الهام از زندگی خود ساخت. کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۸۵ برای فیلم «اتوبوس شب»، از جشن خانه سینما، جشنواره فیلم آسیا پاسفیک، جشنواره بینالمللی خروس طلایی و جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی دریافت کرد.
آخرین اثر سینمایی کیومرث پوراحمد فیلم «پرونده باز است» به تهیهکنندگی علی قائممقامی بود که بدون حضور نویسنده و کارگران در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد.
در جریان خیزش انقلابی مردم ایران، در حالی که حکومت تلاش میکرد با هدف عادی نشان دادن شرایط، جشنوارههای فجر را به روال سالهای قبل برگزار کند، شماری از هنرمندان کنار مردم ایستادند و جشنوارههای حکومتی فجر را تحریم کردند. کیومرث پوراحمد نیز پس از آنکه نام فیلم «پرونده باز است» در میان آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر دیده شد، در یادداشتی اینستاگرامی نوشت که در تصمیمگیری برای شرکت کردن یا نکردن این فیلم در جشنواره نقشی نداشته و تهیهکننده و مالک فیلم تصمیمگیرنده بوده است.
پوراحمد در این یادداشت که به آخرین پست اینستاگرامیاش تبدیل شد، نوشته بود: «چند سال است که جشنواره فجر که جشن دو سه ارگان خاص است، برای من ارزش و اهمیتی نداشته، بهخصوص در این سال خونبار و دردناک.»
او در ادامه افزود: «تهیهکننده و بعضى عوامل فيلم مايل بودهاند فیلم پرونده باز است در جشنواره باشد اما من، نويسنده و كارگردان… با اين همه داغى كه بر دل داريم، ديگر چه جشنى، چه جشنوارهای؟!»
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی کیومرث پوراحمد خشم رسانههای حکومتی را در پی داشت و روزنامه جوان در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد و پوراحمد را به «خودبرتربینی» متهم کرد. این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران خطاب به کارگران شناختهشده ایران نوشت: «چرا باید شما اینقدر مهم باشی یا خود را مهم فرض کنی که یک جشنواره که متعلق به کل مردم، کل سرزمین، کل حاکمیت و کل هنرمندان است، برای شما مهم باشد یا نباشد؟!»
روزنامه جوان در ادامه ادعا کرد افرادی مانند کیومرث پوراحمد برای فرهنگ ایرانی اهمیت ندارند و آنها باید این را درک کنند و از «تبختر و منمن کردن» بپرهیزند.
بهرغم هجمه حکومتیها و رسانههایشان، فیلم «پرونده باز است» بدون حضور کارگران و نویسنده به جشنواره فیلم فجر رفت و علی قائممقامی، تهیهکننده این فیلم، در نشست خبری آن گفت: میتوانم بگویم پوراحمد مریض بود و نیامد؛ اما همه میدانیم او چرا در این جشنواره حضور پیدا نکرد.
اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر میکنید، با شماره تلفنهای اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.