افشای اسناد محرمانه پنتاگون؛ تناقض میان نیاز به دانستن و اشتراک‌گذاری

یک کارشناس حفاظت اطلاعات دولت آمریکا معتقد است افشاگری‌های اخیر با انگیزه به‌رخ‌کشیدن و خودنمایی برای دوستان و نزدیکان انجام شده است

اف‌بی‌آی جک تشیرا، عضو ۲۱ ساله گارد ملی نیروی هوایی آمریکا، را به‌دلیل افشای اسناد محرمانه نظامی بازداشت کرد- AFP

افشای اسناد محرمانه پنتاگون فاصله میان «نیاز به دانستن» و «نیاز به اشتراک‌گذاری» را آشکارتر کرد.

آنچه روی داده است تناقض موجود در بحث افشای اطلاعات را بار دیگر برجسته می‌کند. بدین معنا که حفاظت از اسرار به معنای جلوگیری از توزیع و انتشار آن است، اما برای حفاظت در برابر خطراتی نظیر حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، باید این اسرار را به اشتراک گذاشت.

به گزارش رویترز، موازنه میان این دو خواسته به چالش مهمی برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تبدیل شده است، زیرا دولت او از یک‌سو باید امنیت ایالات متحده را تضمین و از سوی دیگر، باید از افشای اطلاعات محرمانه جلوگیری کند و از نگرانی متحدانش در‌مورد درز اطلاعات محرمانه بکاهد.

در همین حال، جو بایدن پیامدهای درز اسناد محرمانه ایالات متحده را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، اسنادی که شامل گزارش‌های حساس و طبقه‌بندی‌شده، از‌جمله درباره توانایی‌ها و نقاط ضعف نیروهای نظامی اوکراین و روسیه، است. علاوه‌براین، با افشای اسناد مذکور، اطلاعاتی درباره متحدان آمریکا، از‌جمله اسرائیل، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی و بریتانیا و همین‌طور ایران، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بازداشت جیک تشیرا، عضو ۲۱ ساله گارد ملی نیروی هوایی آمریکا، در ارتباط با افشای اسناد محرمانه پنتاگون، بار دیگر چالش میان نیاز به دانستن و اشتراک‌گذاری را در کانون توجه قرار داد.

به باور برخی کارشناسان، چنین تناقضی احتمالا اشتیاق فزاینده به محدودکردن جریان اطلاعات را در‌پی داشته باشد؛ آنچه وظیفه مقام‌های امنیتی را در بزنگاه خطرهایی مانند حمله ۱۱ سپتامبر بی‌نهایت دشوار می‌کند.

هنوز مشخص نیست تشیرا با چه اتهام‌هایی روبه‌رو است، گرچه وزارت دادگستری ایالات متحده احتمالا او را به نگهداری و انتقال اطلاعات مرتبط با حوزه دفاع ملی متهم خواهد کرد. به گفته سخنگوی پنتاگون، افشای اطلاعات عامدانه انجام شده و این اقدام ناقض تعهدی است که شاغلان بخش‌های امنیت ملی برای حفاظت از اسناد می‌پذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون همچنان در حال بررسی اسناد محرمانه‌ بیشتری است که درز کرده‌اند و می‌گوید فهرست این اسناد را به‌روز می‌کند.

در‌پی حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، ایالات متحده اشتراک‌گذاری برخی استاد محرمانه را میان سازمان‌های دولتی آسان‌تر کرد. به این ترتیب، افراد بیشتری می‌توانستند به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشته باشند.

به گفته یکی از مقام‌های امنیتی ایالات متحده، به برخی اسنادی که ظاهرا تشیرا به‌صورت آنلاین منتشر کرده است، احتمالا هزاران نفر دیگر هم از‌طریق مجوز‌های امنیتی رسمی دسترسی داشته‌‌اند و دارند، با اینکه این اسناد بسیار حساس‌اند و برخی از آن‌ها «محرمانه» و برخی دیگر «فوق محرمانه» طبقه‌بندی شده‌اند.

در‌‌پی افشاگری ویکی‌لیکس و انتشار نزدیک به ۷۵۰هزار سند سیاسی و نظامی که بخشی از آن‌ها طبقه‌بندی‌شده بودند، دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ دسترسی به اسناد محرمانه را محدودتر کرد.

در واکنش به آن افشاگری که از آن با‌عنوان بزرگ‌ترین مورد درز اطلاعات حساس آمریکا یاد می‌شود، دولت اوباما برنامه مقابله با «تهدید داخلی» را پیاده کرد که سازمان‌های ایالات متحده را ملزم می‌کرد تا سامانه حفاظت از اطلاعات را دربرابر اشتراک‌گذاری‌های غیرمجاز ارتقا دهند.

به باور برخی کارشناسان اطلاعاتی، برنامه دولت اوباما در شناسایی و جلوگیری کامل از افشای اطلاعات ناکام بوده است. به این دلیل که این برنامه برای مقابله با تهدیدی متفاوت طراحی شده است. مقابله با افشاگری‌های غیرمجاز با انگیزه‌های سیاسی و عمدتا انتقادی، هدف اصلی این برنامه عنوان شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز که قبل از رسانه‌های دیگر از بازداشت جیک تشیرا خبر داد، نوشت تشیرا عضو شاخه ۱۰۲ گارد ملی هوایی ماساچوست است. به ادعای نیویورک‌تایمز، تشیرا رئیس گروه آنلاین «تاگ شیکر سنترال» بود. اعضای این گروه خصوصی ۲۰ الی ۳۰ نفری عمدتا درباره علاقه‌شان به اسلحه گپ می‌زدند و محتوا‌های نژادپرستانه و بازی‌های ویدیویی به اشتراک‌ می‌گذاشتند.

به گفته استیون افترگود، کارشناس حفاظت اطلاعات در فدراسیون دانشمندان آمریکایی دولت ایالات متحده، برنامه مقابله با «تهدید داخلی» به‌دنبال کسانی نظیر بردلی منینگ‌ بود که اسناد محرمانه را در سایت ویکی‌لیکس منتشر کرد. حال‌آنکه مجموعه افشاگری‌های اخیر پدیده تازه‌ای است که در آن افشاگری با انگیزه به‌رخ‌کشیدن یا خودنمایی برای دوستان و نزدیکان انجام می‌شود و فرد افشاگر در‌مورد اطلاعات محرمانه موضع‌گیری خاصی ندارد و اغلب بی‌طرف است.

او می افزاید که این اقدام «سرپیچی از دستورالعمل‌های امنیتی» است که جز سرخوشی هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کند.

بیشتر از جهان