رئیس‌جمهوری اسرائیل: ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نمی‌توانند از چالش‌های داخلی ما سوءاستفاده کنند

اسحاق هرتزوگ تظاهرات و به چالش کشیدن دولت از سوی مخالفان در ماه‌های اخیر را نشانه غرور و افتخار ملی دانست

رئیس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد: جنب‌وجوش در حکومتی دموکراتیک زیاد است  - AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با گروهی از دیپلمات‌های خارجی، ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش در لبنان، تاکید کرد که «دشمنان اسرائیل» نمی‌توانند از «چالش‌های داخلی اسرائیل» بهره‌برداری کنند چرا که این چالش‌ها «بازتاب‌دهنده یک حکومت دموکراتیک‌اند و باعث ضعف اسرائیل نخواهند شد».

هرتزوگ گفت: «ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در غزه، سوریه و لبنان طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند روی چالش‌های داخلی اسرائیل سرمایه‌‌گذاری کنند اما درک نکرده‌اند که این چالش‌ها طبیعت یک حکومت دموکراتیک‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در ماه‌های اخیر صحنه یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراض‌های ضددولتی بوده است. معترضان با طرح دولت نتانیاهو برای تغییر نظام قضایی این کشور مخالف‌اند.

هرتزوگ که به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد استقلال اسرائیل میزبان دیپلمات‌های خارجی بود، افزود: «استقلال اسرائیل و ستون‌های دموکراتیکی که بر آن استوار است، هرگز نباید دست‌کم گرفته شود و باید از آن دفاع کرد.»

رئیس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد تظاهرات ماه‌های اخیر در اسرائیل نشان می‌دهد که «جنب‌وجوش در حکومتی دموکراتیک زیاد است».

او این تظاهرات ضددولتی را نه نشانه شکست، بلکه نشانه پیروزی و «افتخار و غرور» ملی دانست.

در حالی که اسحاق هرتزوگ روز چهارشنبه میزبان دیپلمات‌های خارجی بود، گروهی مقابل دفتر ریاست‌جمهوری جمع شدند تا از او بخواهند هرچه سریع‌تر بین مخالفان دولت و بنیامین نتانیاهو سازش برقرار کند. این تظاهرات‌کنندگان عضو گروهی به نام دعوت به سازش»اند که معتقد است در تورات، اسرائیلی‌ها همواره به «توافق و تعامل حداکثری» قائل‌اند. آن‌ها از هرتزوگ خواستند راهی پیدا کند که هم دولت و هم مخالفان راضی باشند.

بیشتر از جهان