ترکیه: آمریکا خواسته بود تا سامانه اس-۴۰۰ خود را به اوکراین بدهیم

روسیه بند تازه‌ای به قرارداد اضافه کرده است که ترکیه را از فروش یا تحویل تجهیزات نظامی اس-۴۰۰ به کشور سوم منع می‌کند

نمایش سامانه‌های موشکی زمین به هوای میان‌برد و دوربرد اس-۴۰۰ تریومف روسیه در جریان رژه نظامی مسکو- Natalia KOLESNIKOVA / AFP

به‌گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، آمریکا از دولت این کشور خواسته است تا سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ خود را که از روسیه خریده در اختیار اوکراین قرار دهد. اما دولت اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با این خواسته واشنگتن مخالفت کرده و در پاسخ گفته چنین اقدامی با استقلال آنکارا منافات دارد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید موشک‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰»، ساخت روسیه، امضا کرد که اولین سری آن در سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده شد.

چاووش اوغلو روز یکشنبه، ۷ مه ۲۰۲۳، به شبکه خبری هابرترک ترکیه گفت: «آمریکایی‌ها به ما پیشنهاد دادند که اس-۴۰۰ خود را به اوکراین بفرستیم. اما گفتیم نمی‌‌توانیم و استقلال ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است، اما برخلاف سایر متحدان خود در ناتو، به‌ويژه ایالات متحده، تاکنون از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، برای مقاومت در برابر تهاجم نظامی روسیه، خودداری کرده است.

مقام‌های نظامی و دولتی اوکراین، از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، بارها از دولت‌های غربی خواسته‌اند به‌منظور تقویت پدافند هوایی این کشور در برابر حملات مستمر روسیه، سامانه‌ها و موشک‌های دفاع هوایی پیشرفته در اختیار این کشور قرار گیرد.

روز شنبه وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور برای نخستین بار یک موشک مافوق‌صوت «کینژال» ارتش روسیه را بر فراز کی‌يف، پایتخت اوکراین، سرنگون کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های اوکراینی، موشک مافوق‌صوت «کینژال»، به‌دست سامانه پیشرفته آمریکایی پاتریوت سرنگون شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سال ۲۰۱۸ هنگام رونمایی از موشک‌های پیشرفته «کینژال» آن را یک «سلاح ایده‌آل» خواند که رهگیری‌اش برای سامانه‌های دفاع هوایی کشورهای دیگر بسیار دشوار است.

به‌گفته کارشناسان نظامی، مسئله اصلی سامانه‌ دفاع هوایی پاتریوت گران بودن آن است. هر موشک سامانه دفاع هوایی پاتریوت حدود چهار میلیون دلار قیمت دارد. بنابراین استفاده از این دست موشک‌ها برای هدف قرار دادن موشک‌ها یا پهپادهای ارزان‌قیمت روسیه، به‌لحاظ اقتصادی، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

در تابستان سال ۲۰۲۲، چند ماه قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سری دوم سفارش سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» در حال پیگیری است و در زمان مقرر به ترکیه تحویل خواهد شد.

با این حال، به‌گفته رسانه‌های داخلی ترکیه، به‌دلیل اعتراض آنکارا به اضافه شدن یک بند تازه به قرارداد، تحویل این تجهیزات نظامی که قرار بود در ماه مارس ۲۰۲۳ گذشته انجام شود به تعویق افتاد.

به‌‌نوشته رسانه‌های ترکیه، وزارت دفاع روسیه بند تازه‌ای به قرارداد اضافه کرده است که ترکیه را از فروش یا تحویل تجهیزات نظامی اس-۴۰۰ به کشور سوم منع می‌کند.

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه، برخی از مخالفان رجب‌طیب اردوغان، رئيس‌‌جمهوری کنونی، گفته‌اند که آنکارا باید همسویی بیشتری با متحدان خود در ناتو داشته باشد با تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو همراه شود.