تورم اسفند از ۴۵ درصد عبور کرد؛ میوه و خشکبار رکورددار گرانی بودند

مرکز آمار ایران در گزارش اخیرش، داده‌های آماری شاخص سال قبل را ارائه نکرد

مرکز آمار ایران داده‌های مربوط به شاخص سال قبل را ارائه نکرد- اکوایران

مرکز آمار ایران پس از حدود دو ماه پنهان کردن داده‌های تورمی، سرانجام روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، آمارهای جدید نرخ تورم در ایران را منتشر کرد. گزارش جدید این مرکز از شکسته شدن رکورد نرخ تورم در پایان سال ۱۴۰۱ طی یک دهه اخیر حکایت دارد.

بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل ایران در اسفند ۱۴۰۱ بر اساس سال پایه قبل از آن به عدد ۴۵.۸ درصد رسید. نرخ تورم اسفندماه برای خانوارهای شهری ۴۵ و برای خانوارهای روستایی هم ۵۰.۶ درصد اعلام شد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی ماه‌های اسفند و فروردین، میوه و گوشت، خشکبار و پوشاک رکوردداران رشد قیمت در سبد خرید خانوارها بوده‌اند. نرخ تورم ماهانه گوشت قرمز در اسفند ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۳ درصد بود و میوه و خشکبار هم با تورم ۱۲.۸ درصدی مواجه شد. در گروه پوشاک و کفش نیز نرخ تورم به ۷.۵ درصد رسید.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ماهانه میوه و خشکبار در فروردین ۱۴۰۲ نیز ۱۵.۳ درصد بود که بالاترین رشد قیمت را نشان می‌دهد. دومین رکورد نخستین ماه سال جاری نیز در گروه حمل‌ونقل با تورم ۸.۶ درصدی ثبت شد. بررسی داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که طی دو ماه متوالی، میوه و خشکبار رکورددار گرانی ماهانه در ایران بودند.

نرخ تورم ایران طی دو ماه گذشته در حالی در بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سال ۱۴۰۲ را سال «کنترل تورم و رشد تولید» نامیده است و ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی دولتش هم به‌تناوب رونمایی از بسته‌های ضد تورمی را وعده داده‌اند.

مرکز آمار ایران در گزارش اخیرش، تنها آمارهای مربوط به میزان تورم ماهانه و سالانه را اعلام کرد و داده‌های مربوط به شاخص سال قبل را ارائه نکرد. به‌رغم اینکه حکومتی‌ها تلاش کردند در این گزارش با ارائه فرمتی جدید، از افشا کردن آمار و ارقام واقعی نرخ تورم امتناع کنند، گزارش اخیر نشان می‌دهد شیب صعودی تورم به‌رغم وعده‌ها و ادعاهای حکومتی‌ها ادامه دارد.

پیش‌تر بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن به رقم ۶۳.۹ درصد رسیده و رکورد تاریخی به جا گذاشته است.

ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌اش و پس از آن در جایگاه رئیس دولت سیزدهم بارها وعده داد اقتصاد ایران را به تحریم‌ها گره نمی‌زند اما اکنون مقام‌های دولت او می‌گویند تورم ۴۰ درصدی را میراثی چندساله می‌دانند که به دولت سیزدهم رسیده است.

دولتی‌ها همواره ادعا می‌کنند در مهار تورم موفق عمل کرده‌اند؛ با این‌ حال خودداری مرکز آمار ایران از انتشار آمارهای مربوط به نرخ تورم در اسفند و فروردین تا اواسط اردیبهشت آشکار می‌کند که قیمت‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته‌اند. پیش از این روزنامه اعتماد در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت که دولت ابراهیم رئیسی به دنبال بازی با ارقام برای کاهشی نشان دادن نرخ تورم است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت در گزارشی، حبس داده‌های تورمی در مرکز آمار ایران و بانک مرکزی را تایید کرد. این روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به سانسور گزارش‌های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نوشت علاوه بر مرکز آمار که به‌طور بی‌سابقه‌ای از انتشار آمارهای تورم خودداری می‌کند، بانک مرکزی نیز که پایان سال گذشته برخی آمارهای تورم را منتشر کرد، به حالت قبلی خود بازگشته است و اطلاعات مربوط به تورم را منتشر نمی‌کند.

نرخ تورم در ایران سال ۱۳۹۱ رقمی معادل ۲۹.۵ درصد بود که در سال ۱۳۹۹ به ۳۶.۴ درصد رسید. در سال ۱۴۰۰ نیز نرخ تورم ۴۰.۲ درصد اعلام شد. این رقم در اسفند ۱۴۰۱ با شکستن رکوردی تاریخی به بالای ۴۵ درصد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران به‌تازگی در گزارشی، درباره چشم‌انداز اقتصادی تیره‌وتار ایران هشدار داد و تاکید کرد فقدان چشم‌انداز مشخص در زمینه توافق هسته‌ای و نبود اصلاحات ساختاری تاثیر عمیقی در سال مالی جاری خواهد داشت. در این گزارش، افزایش نرخ بیکاری و تورم و همچنین کاهش رشد اقتصادی و ارزش ریال پیش‌بینی شده است.

پایگاه خبری انتخاب به‌تازگی در گزارشی به نقل از ایمان زنگنه، کارشناس اقتصادی، نوشت تورم کالاها به دو برابر نرخ تورم عمومی رسیده است و قیمت‌ها در کوتاه‌مدت طبق نرخ دلار تغییر می‌کنند. او همچنین هشدار داد اگر دولت موفق نشود درآمد ارزی کافی کسب کند و کسری بودجه نیز پابرجا بماند، نرخ تورم بالاتر خواهد رفت و به‌تبع آن، نقدینگی بیشتر به ایجاد یک طبقه نوظهور که معیشتشان به وام وابسته است، منجر خواهد شد.

اوایل اردیبهشت‌ماه نیز جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که کم‌ شدن قدرت خرید مردم و سقوط دهک‌های درآمدی مردم را در دور باطلی انداخته است که در آن، از یک سو درآمدهایشان صرف هزینه‌های حداقلی معیشتی می‌شود و از سوی دیگر تقاضا در بازار را تثبیت می‌کند. به گفته او مرغ کیلویی ۸۵ هزار تومان، ماهی کیلویی ۱۷۵ هزار تومان و گوشت از کالاهای اساسی‌اند که از سفره مردم حذف شده‌اند.