آتش‌سوزی مهیب نیروگاه برق اصفهان مهار شد

منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی مهیب در نیروگاه حرارتی عباسپور در شامگاه سه‌شنبه خبر داده بودند

مقام‌ها می‌گویند علت آتش‌سوزی معلوم نیست- عکس از خبرگزاری تسنیم

رسانه‌ها در ایران از مهار وقوع آتش‌سوزی نیروگاه اصفهان خبر دادند. 

ساعاتی پیش در عصر سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت (۹ مه)، منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی بزرگ در نیروگاه حرارتی عباسپور اصفهان خبر داده بودند. خبرگزاری تسنیم به نقل از حسین امنیه، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان، نوشت که حریق در برج‌ خنک‌کننده واحد شماره چهار نیروگاه اصفهان رخ داده بود. 

او گفت که «برج خنک‌کن واحد ۳۲۰ مگاواتی دچار حریق شده بود». 

تصاویر و ویدیوها نشان می‌دهند که دود غلیظ و ضخیم از محل آتش‌سوزی به آسمان رسیده است و ماموران آتش‌نشانی با اتومبیل‌های آب‌پاش مشغول اطفاء حریق‌اند. با این حال، مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان گفت که حادثه خسارت جانی نداشت و سایر تجهیزات جانبی نیروگاه آسیبی ندیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، خبرگزاری‌ها آتش‌سوزی را «گسترده و فوق‌العاده» توصیف کرده بودند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز گفته بود که تقریبا تمام «اطفائیه‌های سنگین» از ایستگاه‌های آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. 

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان نیز گفت که حریق با تلاش ۳۰ گروه آتش‌نشانی پس از مدتی اطفا شد. 

مدیران سازمان آتش‌نشانی گفتند که ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرستان‌های همجوار مانند درچه، خمینی‌شهر و نجف‌آباد در وضع آماده‌باش قرار گرفته‌اند. 

نیروگاه حرارتی اصفهان دارای پنج واحد است و ۸۳۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد.

علت وقوع این آتش‌سوزی مهیب در نیروگاه عباسپور اصفهان مشخص نیست و مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که علت آن در دست بررسی است. 

پیش‌تر، در هشتم بهمن ۱۴۰۱ مرکز مهمات‌سازی اصفهان صحنه انفجاری بود که وزارت دفاع جمهوری اسلامی آن را ناشی از «حمله ناموفق هوایی» توصیف کرد و گفت که پدافند هوایی مجتمع نظامی اصفهان فعال شده و یک «ریزپرنده» را هدف قرار داده است. 

کمی بعد روزنامه‌ وال‌استریت ژورنال دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل را به‌عنوان عامل حمله معرفی کرد و گفت که این حمله را در راستای ملاحظات امنیتی خود انجام داده است. 

نیویورک‌تایمز نیز پیش‌تر نوشته بود که اصفهان قطب صنایع موشکی حکومت ایران و محل مونتاژ موشک‌های میان‌برد شهاب است.