اعتراض دانشجویان به تداوم سرکوب‌ها و سلب حق تحصیل

تشکل‌های مستقل دانشجویی و نزدیک به ۲۰۰ نفر از دانشجویان با صدور بیانیه‌ای به تداوم سرکوب‌ها اعتراض کردند

دانشجویان اعلام کردند که کمیته‌های انضباطی با «اخراج»، «تعلیق» و «ممنوع‌الورودی»، حق تحصیل و حضور دانشجو در دانشگاه را نشانه گرفته‌اند - Telegram/@senfi_uni_iran

تشکل‌های مستقل دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نزدیک به ۲۰۰ نفر از دانشجویان این دانشکده در اعتراض به تداوم تعلیق‌ها و ممنوع‌الورودی دانشجویان، بیانیه صادر کردند و به ادامه روند سلب حق تحصیل از دانشجویان اعتراض کردند.

این بیانیه در حالی صادر شد که حکم تعلیقی محمد شباهتی، فعال صنفی دانشجویی و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در دانشگاه علامه تایید شد. پیش از این‌ کیانا مجیری‌، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی‌، به مدت یک نیمسال از تحصیل منع شده و ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران‌، نیز در انتظار برگزاری جلسه تجدیدنظر شورای انضباطی بود.

شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌ طباطبایی نیز با اشاره به این احکام، آن را سرکوب سازمان‌یافته خوانده بود. شورای صنفی این دانشگاه این احکام را پرونده‌سازی و طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه اعضای شوراهای صنفی این دانشگاه خوانده و نوشته بود که این اتهام‌ها تنها به شوراها محدود نشده و شمار زیادی از دانشجویان را هدف هجمه قرار داده است.

شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن علمی‌دانشجویی جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن علمی‌دانشجویی انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن علمی‌دانشجویی سیاست‌گذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کانون بینش دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی علوم اجتماعی دانشگاه تهران‌، به همراه ۲۰۰ نفر از دانشجویان نیز در اعتراض به تداوم احکام تعلیقی و تداوم سرکوب دانشجویان بیانیه اعتراضی صادر کردند و نوشتند: «هم‌زمان با فراگیرشدن بی‌سابقه‌ اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر کشور همپا با جنبش زن‌، زندگی‌، آزادی و نقش غیرقابل‌انکار جنبش دانشجویی در تداوم و خاموش نشدن صدای اعتراض و حق‌‌خواهی مردم، ماشین سرکوب در دانشگاه‌ها نیز به کار افتاد. ایجاد ارعاب و ضرب‌وشتم در محیط دانشگاه، تهدید و ارعاب خانواده‌‌ها، ممنوع‌الورودی و بازداشت توسط نهادهای امنیتی بیرون از دانشگاه، تنها بخشی از ابزارهای دانشگاه با هدف سرکوب و خاموش کردن صدای خاموش‌ناشدنی دانشجویان در همراهی با این جنبش عظیم مردمی بود.»

اعتراض دانشجویان در حالی شکل گرفت که حکم دو ترم تعلیق از تحصیل محمد شباهتی، دانشجوی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که پیش‌تر در کمیته انضباطی این دانشگاه صادر شده بود، تایید شد.

شباهتی با حکم بدوی کمیته‌ انضباطی دانشگاه تهران به دلیل آنچه «ایجاد و شرکت در بلوا و آشوب» عنوان شده، به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده بود. بر اساس این گزارش‌، این حکم در جلسه تجدیدنظر کمیته انضباطی این دانشگاه بدون حضور او عینا تایید شده است. محمد شباهتی در آذرماه سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او پیش از این نیز بابت فعالیت‌های خود سابقه محکومیت و محرومیت از تحصیل داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان در این بیانیه به تغییر سراسیمه آیین‌نامه‌‌های انضباطی و برگزاری کمیته‌های انضباطی فله‌ای، اشاره کرده‌اند و آن را دنباله پروژه تصفیه‌ دانشگاه و حذف دانشجویان و استادان همراه با دانشجویان در سراسر کشور اعلام کرده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که کمیته‌های انضباطی با «اخراج»، «تعلیق» و «ممنوع‌الورودی»، حق تحصیل و حضور دانشجو در دانشگاه را نشانه گرفته‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است که تلاش برای تصفیه‌ دانشگاه از دانشجویان و استادان آگاه و معترض که با انقلاب فرهنگی آغاز شد تا به امروز با اشکال مختلف ادامه داشته است. دانشجویان به اخراج و تعلیق از دانشگاه، ستاره‌دار کردن و گزینش‌‌های پس از کنکور، اشاره کردند و آن‌ها را ابزارهایی برای سلب حق تحصیل معرفی کردند. روش‌هایی که نه‌تنها جنبش دانشجویی را متوقف نکرد، بلکه خود عرصه‌ای برای مقاومت و اعتراض در برابر سرکوب در دانشگاه‌ها فراهم کرد.

هم‌زمان اعلام شده که شهریار شمس، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شمال و زندانی سیاسی سابق، از این دانشگاه اخراج شده است. بر اساس اعلام این دانشجو در صفحه توییترش، این دانشجوی کارشناسی مدیریت در کمیته‌ انضباطی دانشگاه آزاد تهران شمال، از این دانشگاه اخراج و از تحصیل محروم شد.

روز چهارشنبه نیز نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات با حضور در منزل محمدحسین همت‌پور، فعال سابق دانشجویی و دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر، ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه و لپ‌تاپ او و همسرش را ضبط کردند. او هفته گذشته به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای اوین، برای اطلاع از روند پرونده‌اش مراجعه کرده بود که در جریان آن، بازپرسی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

‌معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در نامه‌ای از استادان دانشگاه خواست با دانشجویانی که کشف حجاب کرده‌اند، برخورد کنند.

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد، در این نامه تاکید کرده است که برای «حفظ حقوق عامه و تضمین کیفیت یادگیری، به افرادی که مبادرت به کشف حجاب در کلاس درس یا نقض سایر موارد مندرج در دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری می‌کنند تذکر دهند. معاونت‌های آموزش موظف‌اند این موضوع را با استادان مطرح کنند.»

در این نامه آمده است در صورتی که دانشجویان به تذکر توجهی نکنند، استادان باید اسامی را در کلاس ثبت کنند و در اختیار گروه آموزشی قرار دهند. بر اساس این ابلاغیه، دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند در اختیار معاونت آموزشی و کمیته انضباطی قرار خواهند گرفت. در پایان این نامه آمده است که در صورت رعایت نشدن این دستورالعمل، براساس «ضوابط قانونی» عمل خواهد شد.