تاکید بلینکن برای انتقال بیشتر پناهجویان افغان و اسکان آن‌ها

وزیر خارجه آمریکا گفت آن‌ها بیش از ۹۷ هزار پناهجو افغان را در آمریکا اسکان داده‌اند و روند انتقال بیشتر پناهجویان افغان به این کشور جریان دارد

آنتونی بلینکن گفت بیش از ۹۷ هزار پناهجو افغان را در آمریکا اسکان داده‌اند--Alex Brandon / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۲ خرداد (۱۳ ژوئن) گفت که با ائتلاف بیش از ۲۰۰ گروه و هزاران داوطلب تفاهم‌نامه‌ همکاری برای کمک به پناهجویان افغان در آمریکا و روند تخلیه آن‌ها از افغانستان و کشورهای دیگر را امضا کرده است.  

بلینکن گفت که در اوت ۲۰۲۱ پس از فراخوان برای کمک به پناهجویان افغان، شمار زیادی از شهروندان آمریکایی اعلام آمادگی کردند.  

او تاکید کرد که آن‌ها به انتقال بیشتر شهروندان افغان و همکاران قدیمی‌شان به آمریکا متعهدند. 

وزیر خارجه آمریکا از عملکرد شماری از افرادی که در بخش انتقال و اسکان پناهجویان افغان به آمریکا تلاش کرده‌اند، ستایش کرد: «مشارکت خصوصی و دولتی در روند انتقال و اسکان پناهجویان افغان موثر است، تا مطمئن شویم که همه ایده‌ها را آزمایش می‌کردیم. هر گزینه‌ای را برای سریع‌تر کردن این کار آزمایش می‌کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت بیش از ۹۷ هزار پناهجو افغان را در آمریکا اسکان داده‌اند و روند انتقال بیشتر پناهجویان افغان به این کشور جریان دارد.  

وزارت خارجه آمریکا تفاهم‌نامه‌ همکاری «افگان ایواک» را برای کمک به پناهندگان افغان در آمریکا و تخلیه همکاران پیشین این کشور امضا کرده است. امضا این تفاهم‌نامه‌، روند تخلیه افغان‌ها را تسریع می‌کند و باعث می‌شود که الزام برای پر کردن فرم دی‌اس ۱۵۷ برداشته شود.  

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) از تاخیر در روند صدور روادید برای شهروندان افغان که سابقه همکاری با نظامیان و نهادهای آمریکایی دارند، ابراز نگرانی کرد.  

جان سوپکو، بازرس سی‌گار، گفت که حدود ۱۷۵ هزار متقاضی در انتظار دریافت روادید ایالات متحده‌اند، اما به درخواست‌‌های روادید و پناهندگی با کندی رسیدگی می‌شود چون نهادهای مسئول با کمبود نیرو مواجه‌اند. او تصریح کرد با ادامه بررسی درخواست‌ها به شیوه فعلی، رسیدگی به تمام آ‌ن‌ها ۳۱ سال طول خواهد کشید. 

با گذشت بیش از ۲۱ ماه از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، بسیاری‌ به‌دلیل ترس از انتقام‌جویی طالبان، مخفیانه زندگی می‌کنند. شمار زیادی از آن‌ها همچنان منتظر صدور روادید برای ورود به ایالات متحده‌اند و بسیاری از نظامیان پیشین هم هر روز در خطر بازداشت، شکنجه و کشتار طالبان قرار دارند.