پاکستان به صدها مهاجر افغان اجازه داد برای عید قربان به کشور خود بروند

هزاران مهاجر افغان در پاکستان بدون مدرک شناسایی زندگی می‌کنند

دولت پاکستان به صدها مهاجر افغان اجازه داد بدون ارائه روادید مسافرتی و تنها با داشتن شناسنامه افغانستان از مرز پاکستان بگذرند و وارد افغانستان شوند.

به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان داون، چاپ پاکستان، این تصمیم در آستانه عید قربان اتخاذ شد و افغان‌ها اجازه یافتند با ارائه کارت شناسایی افغانستان به کشور خود بازگردند.

مقام‌های مرز تورخم در شرق افغانستان گفته‌اند تعداد زیادی از افغان‌های بدون روادید در نزدیکی مرز دو کشور جمع شده بودند و می‌خواستند ایام عید را کنار خانواده خود بگذرانند. به همین دلیل مقام‌های دولت پاکستان به آنان اجازه دادند به افغانستان بروند.

یک مقام گذرگاه مرزی تورخم به روزنامه داون گفت در میان این مهاجران، تعداد زیادی زن و کودک نیز بودند. آن‌ها زیر آفتاب سوزان منتظر «حسن نیت» مقام‌های پاکستانی بودند و بسیاری از آنان از تشنگی و گرما شکایت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد دیگری نیز گفتند دیگر برای خرید آب یا امکانات دیگر پولی ندارند. قاری ناظم‌الله، یک بازرگان محلی، گفت او به همراه چند داوطلب دیگر برای افغان‌های سرگردان که امیدوار بودند جشن عید را با خانواده و دوستان خود در افغانستان برگزار کنند اما به دلیل نداشتن مدارک لازم برای سفر نمی‌توانستند به افغانستان برگردند، آب، غذا و داروی ضروری تهیه کرده‌اند.

مقام‌های بخش مهاجرت پاکستان در گذرگاه مرزی تورخم اعلام کردند مسئولان مرکزی اواخر روز شنبه در مورد صدور مجوز موقت برای بازگشت افغان‌های غیرقانونی دستورالعمل‌هایی صادر کردند؛ بنابراین به افغان‌های سرگردان اجازه داده شد اوایل روز یکشنبه به افغانستان بروند.

اگرچه تعداد دقیق افغان‌های بازگشته مشخص نیست، اما منابع مرزی ادعا کردند بیش از دو هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند و تعداد بیشتری نیز در حال عبور از گذرگاه مرزی‌اند. مقام‌های پاکستانی می‌گویند این یک حرکت بشردوستانه است و افغان‌هایی که با خود شناسنامه معتبر افغانستان را داشته باشند، می‌توانند از مرز عبور کنند. 

دولت پاکستان پیش از این نیز هر از چند گاه به افغان‌های فاقد مدارک سفر، مانند گذرنامه و روادید، که وارد خاک پاکستان شده بودند، اجازه داده بود دوباره به افغانستان بروند. 

دولت پاکستان از سال ۲۰۱۶ اتباع افغانستان را تنها به شرط داشتن روادید مسافرتی معتبر به خاک خود راه می‌دهد. تا پیش از آن، گذرگاه‌های مرزی دو کشور به روی شهروندان آن باز بود و آنان می‌توانستند بدون ارائه مدارک از مرزها عبور کنند اما با افزایش مهاجرت افغان‌ها به پاکستان به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی و مشکلات اقتصادی ناشی از نبود کار، پاکستان مرزهای خود را به روی مهاجران غیرقانونی بست. با این حال مرز طویل میان دو کشور مانع عبور افغان‌ها از خطوط مرزی نشد. 

دولت پاکستان می‌گوید در حال حاضر حدود پنج میلیون مهاجر افغان در این کشور زندگی می‌کنند که نزدیک به دو میلیون تن از آنان در دو سال گذشته وارد پاکستان شده‌اند. دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغان فاقد مدارک اقامتی تلاش‌هایی جدی را آغاز کرد و تاکنون هزاران تن را از این کشور اخراج کرده است.

بر اساس دستور مقام‌های پاکستانی افرادی فاقد مدرک اقامت باشند، بر علاوه اخراج، با زندان و جریمه نقدی نیز روبرو خواهند شد. این مسئله واکنش سازمان‌های بین‌المللی حمایت از مهاجران را در پی داشت و آنان از دولت پاکستان خواستند از آزار و اذیت مهاجران دست بردارد.