وزیر علوم: در مورد حجاب جدی هستیم

تداوم فشارها بر دانشجویان و شهروندان برای رعایت حجاب اجباری و مقاومت زنان

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، در دفاع از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد «عفاف و حجاب» اعلام کرد که برای اجرای مصوبه‌های قانونی درباره حجاب جدی است. زلفی گل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «ما در وزارت علوم به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب و همچنین اجرای موارد قانونی در این حوزه که برای دانشگاه ها وجود دارد اهتمام جدی داریم.»

وزیر علوم دولت ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: «هر محیطی یک سری قواعد و مقررات خاص خودش را دارد که باید رعایت شود و طبیعی است که در دانشگاه‌ها هم قواعد و مقرراتی وجود دارد و چنانچه رعایت نشود، سازوکار قانونی برخورد با رفتارهایی که قانونی نیست هم دیده شده است.»

وزیر علوم در حالی این صحبت‌ها را می‌کند که در ماه‌های گذشته فشار بر دانشجویان دانشگاه‌های کشور در مورد رعایت حجاب اجباری به اوج رسیده است. حراست، حفاظت فیزیکی، و مسئولان دانشگاه‌ها با افزایش فشار بر دانشجویان به روش‌هایی مانند احضار به کمیته انضباطی، تعلیق، اخراج، ممنوع‌الورودی، و ممنوعیت از حضور در امتحانات در تلاش‌اند با ایجاد فضایی امنیتی و پادگانی بر دانشگاه‌ها، حجاب اجباری را در این فضا حکم‌فرما کنند.

در همین ارتباط، هفته گذشته دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی خبر دادند که نیروهای حراست، پیش از ورود دانشجویان دختر به جلسه امتحان، آن‌ها را به بهانه بازرسی حجاب به مدت طولانی نگه داشتند و تهدید کردند. بر اساس این گزارش، دانشجویان به همین علت دقایق ابتدایی زمان آزمون خود را به‌جای حضور در مکان امتحان، نزد ماموران حراست بازجویی شدند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نیروهای حراست در جلسات امتحان حاضر شدند و بارها نظم جلسه را به هم ریختند. نیروهای حراست علاوه بر فیلم‌برداری از دانشجویان، فریاد می‌زدند «حجاب‌تان را رعایت کنید وگرنه می‌گویم پاسخ‌نامه‌های شما را دریافت نکنند.»

گزارش‌های مشابهی از دیگر دانشگاه‌های ایران نیز منتشر شده است. دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، مرکز واحد پونک، نیز اعلام کردند که نیروهای حراست در جلسات امتحانی حاضر شدند و به مراقب‌های جلسه چند بار تذکر دادند که مراقب باشند دانشجویان حجاب را رعایت کنند. آن‌ها همچنین تاکید می‌کردند که در صورت رعایت نکردنِ حجاب، پاسخ‌نامه باید از دانشجو گرفته شود.

یک دانشجوی دانشگاه تهران نیز هفته اول تیر ماه به بهانه رعایت نکردن حجاب با حکم دو ترم تعلیقی مواجه شد. صبا اسکندری، دانشجوی مشاوره و راهنمایی دانشگاه تهران، در شورای بدوی این دانشگاه به اتهام «عدم رعایت پوشش اسلامی و یا ضوابط پوششی وزارتین» به دو نیم‌سال محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز ۲۱ نفر از دانشجویان دانشگاه بهشتی به بهانه شرکت در تجمع شنبه ۳۰ اردیبهشت و تن ندادن به حجاب اجباری در جلسه امتحان از ادامه امتحانات محروم شده‌اند. پیش‌تر، حسین صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، با نصب اطلاعیه‌ای مبنی بر محرومیت دانشجویان «بدججاب» از امتحانات پایان ترم و تهدید دانشجویان در هنگام برگزاری جلسه امتحان، برگه یکی از دانشجویان را پاره کرده و اسم او را به کمیته گزارش داده بود.

فشار برای رعایت حجاب اجباری در دانشگاه‌ها و مکان‌های عمومی روز به روز بیشتر می‌شود. بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از ایران، مقاومت زنان در رعایت نکردن حجاب اجباری همچنان ادامه دارد. پیش از این، برخی از نمایندگان مجلس مدعی شده بودند که خواهان مسدود کردن کد ملی شهروندانی‌اند که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند. اما روز جمعه، رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلای قوه قضاییه در واکنش به این اقدام، انسداد کد ملی را اقدامی نشدنی دانست.

یوسفی با بیان اینکه کد ملی عدد شناسه هویت فرد است گفت: «به طور مثال، ممکن است به تعداد زیادی افرادی به نام علی حسینی داشته باشیم. از همین رو، نام و نام خانوادگی شناسه یکتای هویتی فرد نیست، اما کد ملی شناسه یکتای هویتی فرد است و زمانی ‌که شناسه هویت هر فرد مسدود شود، عملا هویت را از او سلب کرده‌ایم.»