پروژه طالبان برای جمع‌آوری متکدیان و پرداخت حقوق به آنان ناکام ماند

رمضان بشردوست به ایندیپندنت فارسی گفت که طرح طالبان برای جمع‌آوری گدایان عملی نیست

ملا برادر، رئیس کمیته جمع‌آوری گدایان، گفته بود که کمک به گدایان جمع‌آوری شده ادامه خواهد یافت-خبرگزاری باختر

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در اوت ۲۰۲۲ دستور داد که کمیته‌ای با هدف جمع‌آوری متکدیان در افغانستان ایجاد شود و به این افراد مستحق حقوق ماهانه پرداخت شود. این کمیته به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، شکل گرفت. آخرین خبر در مورد فعالیت این کمیته در ۲۶ مارس (۶ فروردین) امسال منتشر شد که در آن از توزیع مواد غذایی میان شماری از افراد متکدی خبر داده شد.  ملا برادر، رئیس «کمیته جمع‌آوری گدایان»، گفته بود که «کمک به گدایان جمع‌آوری شده ادامه خواهد یافت».

 براساس گزارش این کمیته، تا ماه مارس حدود ۳۰ هزار متکدی در کابل جمع‌آوری و شناسایی شده بودند که حدود ۷۰ درصد آنان حرفه‌ای و ۳۰ درصد دیگر نیازمند شناسایی بودند. در سه ماه گذشته، طالبان هیچ خبری در مورد فعالیت کمیته جمع‌آوری گدایان منتشر نکرده‌اند.

رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان دولت‌های پیشین افغانستان که در کابل سرگرم فعالیت بشردوستانه و کمک‌رسانی است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که پروژه طالبان برای جمع‌آوری و کمک به گدایان شکست خورده است.

بشردوست افزود که طرح طالبان از ابتدا عملی نبود، چون به‌دلیل نبود زیربنای اقتصادی و شغل، بسیاری از افراد مجبورند دست به گدایی بزنند. بشردوست گفت که درآمد و امکانات مالی طالبان نیز در حدی نیست که هزاران گدا و نیازمند را زیر پوشش حمایتی قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشردوست افزود که جاده‌ها و پارک‌های کابل پر از افرادی است که از مردم نان و پول گدایی می‌کنند. افزایش میزان نیازمندان به افزایش عده گدایان در کشور انجامیده است. به نظر می‌رسد طرح بلندپروازانه رهبر طالبان حتی یک سال هم دوام نیاورد و به شکست انجامید.

ملا هبت‌الله آخوندزاده در ژوییه ۲۰۲۲ در سخنرانی‌اش در مقابل حدود ۴ هزار تن از روحانیون طرفدار این گروه در کابل گفت اگر توان می‌داشت، برای همه مردم افغانستان حقوق ماهانه تعیین می‌کرد. او از مردم خواست که با پرداخت زکات و مالیات از رژیم طالبان حمایت کنند.

رمضان بشردوست در مورد برنامه‌های اقتصادی طالبان گفت: «طالبان سیاست اقتصادی مشخصی برای کوتاه‌مدت و بلندمدت ندارند. این‌ها همان برنامه‌های دولت‌های کرزی و اشرف غنی را ادامه می‌دهند.»

نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان تصریح کرد «همه کسب‌وکارها در افغانستان به‌دلیل واردات بی‌حساب‌وکتاب» ورشکست شده‌اند و فقر و بیکاری نیز رو به افزایش است.

از سوی دیگر، بشردوست در مورد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفت: «یک شبکه بزرگ دزدی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان از سال‌ها پیش شکل گرفته است که اکنون نیز فعال است.»

بشردوست افزود که به‌علت فعالیت همین شبکه دزدی، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و کمک‌های جامعه جهانی به آن کشور باعث بهبود اوضاع نشده و  تعداد نیازمندان نیز رو به افزایش است.

بشردوست در مورد ادعای طالبان که نقشی در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه ندارند، گفت: «ممکن نیست طالبان دخل و تصرفی در این روند نداشته باشند.»

رمضان بشردوست تصریح کرد: «بخواهیم یا نخواهیم، طالبان جزئی از این شبکه‌اند و به کمک‌های بشردوستانه دسترسی دارند.»