انتقام‌گیری از اعتراضات دانشجویی با سرکوب شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از سرکوب شورای صنفی و فعالیت‌های صنفی در این دانشگاه خبر دادند

دانشجویانی که در یک سال اخیر حکم کمیته انضباطی علیه آن‌ها صادر شده، به صورت هم‌زمان از داشتن خوابگاه‌ نیز محروم شده‌اند - Telegram/@senfi_uni_iran

شوراهای صنفی در دانشگاه‌های سراسر کشور یکی پس از دیگری از سرکوب گسترده دانشجویان و فعالان این شوراها خبر می‌دهند. پس از نقش تاثیرگذار شوراهای صنفی در اعتراضات صنفی دانشجویان در یک سال گذشته، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با انجام تغییراتی، عملا از ادامه فعالیت این شوراها جلوگیری کرده است. پیش‌ازاین نیز رفتارهای مشابهی با انجمن‌های علمی، فرهنگی و سیاسی دانشجویی شده بود. اکنون دانشجویان دانشگاه تربیت ‌مدرس از سرکوب شورا و فعالیت‌های صنفی در این دانشگاه خبر می‌دهند.

دانشجویان تربیت مدرس اعلام کردند که با توجه به اوضاع بد اقتصادی موجود و آسیب‌پذیر بودن اقشار مختلف جامعه، شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها تنها نهادی‌اند که می‌توانستند به‌عنوان حافظ‌ منافع صنف خود در بعضی موارد از صدمات وارده به دانشجویان بکاهند. آن‌ها اعلام کردند که با افزایش بحران‌ها و تنش‌های سیاسی، فعالیت صنفی در دانشگاه‌ها به کلی سرکوب شد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در اغلب دانشگاه‌ها شورای صنفی تشکیل نشده است.

راه‌اندازی شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها براساس قوانین و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حق همه دانشجویان دانشگاه‌ها در ایران است. این در حالی است که این حق شامل دانشجویان همه دانشگاه‌ها در ایران نشده است. دانشگاه‌های آزاد نیز در سراسر ایران با وجود سال‌ها تلاش برای راه‌اندازی شوراهای صنفی در دانشگاه، تاکنون موفق به راه‌اندازی این شورا در دانشگاه‌های خود نشدند.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس همچنین اعلام کردند که مانند دیگر دانشگاه‌های تهران سرکوب دانشجویان به‌خصوص بعد از جنبش «زن، زندگی، آزادی» به‌سادگی قابل وصف نیست. شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار این گزارش به نقل از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نوشته است: «تعهد، تهدید، توبیخ، تماس‌هایی با شماره‌های خصوصی، پرونده‌سازی، افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته، پرونده‌های همیشه باز، تقویت نیروهای خودسر، و افزایش تعداد نیروهای حراستی، تنها بخشی از سرکوب‌های صورت‌گرفته در فضای دانشگاه است.»

دانشجویان این دانشگاه در ادامه نوشتند: «در جایی که حرف زدن از بدهی‌ترین حقوق دانشجویی مثل غذا و خوابگاه نیز تهدید امنیت ملی تلقی می‌شود، تنها نهاد دانشجویی و رسمی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس یعنی شورای صنفی، خلع‌ید شده و اعضای آن مطابق با میل مسئولان حراست و ریاست و معاونت دانشجویی انتخاب می‌شوند.»

در ادامه این بیانیه دانشجویان آمده است: «در این راستا می‌توان به اعلام موضع آن‌ها در یک سال اخیر استناد کرد. موضعی که در جهت دفاع از کرامت و حقوق پایمال‌شده دانشجویان گرفته نشد، بلکه برای خوشامد مسئولین اتخاذ می‌شد. شورای صنفی که تنها نهاد موجود برای بهبود کیفیت زندگی دانشجویان است، در سیطره‌ کامل سیاستی است که روزبه‌روز زندگی را چه در بیرون از دانشگاه و چه در داخل دانشگاه سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. در نبود شورای صنفی، این دانشگاه پاسخگوی مسائل و مشکلات دانشجویان نیست.»

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مشکلات صنفی خود را این‌گونه اعلام کردند: «اختصاص ندادن خوابگاه به دانشجویان ورودی ۹۶ دکتری در روزهای اخیر، کسر نمره‌ غیرقانونی به بهانه تاخیر در دفاع از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها، افزایش میزان اجاره اتاق‌‌‌های خوابگاهی و دو برابر شدن قیمت غذا به بهانه به پایان رسیدن سنوات (بدون در نظر گرفتن دو سال تعطیلی دوران کرونا) برای دانشجویان سال‌های قبل از ۱۴۰۰، محدود شدن خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی و بسته شدن امکان واگذاری خوابگاه برای دانشجویان متاهل و همچنین فشار برای چاپ مقاله اجباری برای فارغ‌التحصیلی و گرفتن مدرک تحصیلی.»

به گفته دانشجویان، مسئولان این دانشگاه، کار صنفی در محدوده قوانین را هم برنمی‌تابند و نه‌تنها اقدامی برای برگزاری انتخابات انجام نمی‌دهند، بلکه از هر توانی برای جلوگیری از تشکیل شدن آن استفاده می‌کنند. پیش از این، شورای صنفی دانشجویان کل دانشگاه تهران در بیانیه‌ای پایان فعالیت‌های خود را اعلام کرد. شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران در این بیانیه با اشاره به مانع‌تراشی‌ها، بازداشت و سرکوب دانشجویان و اعضای شورای صنفی اعلام کرد که در فضای کنونی، شورای صنفی امکان تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت دانشجویان را ندارد و ازاین‌پس راه‌های دیگری را برای پیگیری مطالبات دانشجویان برمی‌گزیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین اعضای انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بر اساس قوانین جدید، اختیارات شورا از دانشجو گرفته شده است، اعلام کردند که باید به دنبال یافتن راهی دیگر برای پیگیری مطالبات خود باشند.

محرومیت گسترده دانشجویان از خوابگاه علوم‌پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تحت فشار گذاشتن دانشجویان غیربومی خود اقدام کرده است. استفاده از خوابگاه و امکانات رفاهی دانشگاه در طی یک سال گذشته بیش‌ازپیش به اهرم فشاری برای سرکوب دانشجویان تبدیل شده است. به گزارش دانشجویان متحد، با توجه به شرایط اقتصادی، این محرومیت برای اغلب دانشجویان به‌منزله از دست دادن امکان زیست در فضای شهر و دانشگاه است که در مقایسه با دیگر مجازات‌های انضباطی، هزینه بیشتری را بر دانشجو تحمیل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اصفهان نیز با بهره بردن از این ضعف دانشجوها، آن را به شکل غالب‌ تهدید و مجازات آن‌‎ها تبدیل کرده است. عده‌ زیادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از داشتن خوابگاه محروم شده‌اند. بر این اساس، تقریبا همه دانشجویانی که در طی این یک سال حکم کمیته انضباطی علیه آن‌ها صادر شده است، به‌صورت هم‌زمان از داشتن خوابگاه‌ محروم شده‌اند. همچنین این محرومیت‌ها در حالی صورت می‌گیرند که در احکام صادر‌شده، اشاره‌ای به سلب خدمات رفاهی ازجمله خوابگاه نشده است و به گفته دانشجویان متحد، این تخلف آشکار دانشگاه را نشان می‌دهد.

همچنین در این روش، در سامانه به دانشجو اجازه داده‌ می‌شود تا خوابگاه را رزرو کند، اما این تقاضا در مرحله بعدی به دلایل نامعلوم رد می‌شود. در مواردی نیز تخصیص خوابگاه منوط به امضای مجدد تعهدنامه شده است.

در میان افراد معلق‌شده از خوابگاه، بسیاری از دانشجویان دختر که به دلیل پوشش به کمیته احضار شده‌اند نیز وجود دارند. همچنین محمدمهدی وثوقیان، نائب دبیر شورای صنفی این دانشگاه، نیز از خوابگاه معلق شده است. این دانشجو چندی پیش به اتهام بلند بودن موی سر به کمیته احضار شده بود و دانشگاه پیش از صدور حکم و برگزاری جلسه کمیته، او را به‌صورت غیرقانونی از ورود به خوابگاه محروم کرده است.

احکام کمیته‌های انضباطی

گزارش‌ها حاکی از محکومیت انضباطی و ممنوع‌الورودی برای دریا امیری‌کیا، از فعالان دانشجویی است. دریا امیری‌کیا، دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه سوره، در کمیته تجدیدنظر این دانشگاه به دو نمیسال منع موقت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم شد. همچنین این دانشجو از ورود به دانشگاه نیز منع شده است. این دانشجو پس از صدور حکم بدوی انضباطی نیز ممنوع‌الورود شده بود. درنتیجه منتشر شدن این خبر، دانشگاه به او وعده ‌می‌دهد که در صورت سکوت و همکاری، در مجازات او تخفیف قائل می‌شوند. به گزارش دانشجویان متحد، کمیته انضباطی از تحویل حکم انضباطی به این دانشجو خودداری و تهدید کرده است که اگر حکم انضباطی‌اش را نپذیرد، او را به مدت چهار ترم تعلیق خواهند کرد.

پیش از این نیز اعلام شد که مطهره گونه‌ای، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه دوازدهم تیرماه، به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین برای دفاع از اتهام انتسابی احضار شد. از اتهام احتمالی این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

او پیش‌تر با حکم بدوی شورای انضباطی دانشگاه به اخراج از دانشگاه و پنج سال محرومیت از حضور در دانشگاه‌ها محکوم شده بود. تا این لحظه کمیته انضباطی به درخواست تجدیدنظرخواهی او ترتیب اثر نداده است.