شروع نشست بین‌المللی جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین

به‌گفته مقام‌های غربی، تلاش‌های دیپلماتیک عربستان سعودی برای حضور هیئت نمایندگی چین در مذاکرات بسیار مهم بوده است

دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، در نشست اتحادیه عرب در شهر جده- SPA/AFP

نشست بین‌‌المللی جده با هدف گفت‌وگو بر سر ارائه راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ و درگیری‌های ۱۸ ماهه در اوکراین، روز شنبه به میزبانی دولت عربستان سعودی آغاز شد. این نشست، با حضور نمایندگانی از ده‌ها کشور منطقه و جهان به ‌مدت دو روز ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز عصر روز شنبه پنجم اوت (۱۴ مرداد ۱۴۰۲) در گزارشی نوشت نشست بین‌المللی جده بخشی از فشارهای دیپلماتیک به کرملین برای پایان دادن به تجاوز و تهاجم نظامی علیه اوکراین است.

در نشست دو روزه جده نماینده‌ای از دولت روسیه حضور ندارد. با این حال، مقام‌های کرملین پیش‌تر گفته‌ بودند گفت‌وگوها و تحولات این نشست بین‌المللی را با دقت پیگیری می‌کنند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر به‌نقل از دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، نوشته بود: «هر تلاشی برای پیشبرد راه‌حلی مسالمت‌آمیز درخور ارزیابی مثبت است.»

چین و هند که هر دو از متحدان اصلی روسیه محسوب می‌شوند، هئیت‌های بلندپایه‌ای را برای شرکت در گفت‌‌وگوهای جده به عربستان سعودی فرستاده‌اند.

رویترز به‌نقل از مقام‌ها و تحلیلگران غربی نوشت تلاش‌های دیپلماتیک عربستان سعودی برای حضور و مشارکت هیئت نمایندگی چین در مذاکرات بسیار مهم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری بلومبرگ عصر روز جمعه به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه چین نوشت: «لی هوی، دیپلمات ارشد دولت چین در امور اوراسیا، برای شرکت در نشست بین‌المللی جده راهی عربستان سعودی است. بر اساس گزارش‌ها، در نشست بین‌المللی جده نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور جهان حضور دارند.»

حضور هیئت نمایندگی چین در عربستان سعودی از این جهت اهمیت دارد که وزارت خارجه چین در نشست مشابه‌ای که در ماه ژوئن به میزبانی دانمارک در کپنهاگ برگزار شد، شرکت نکرد.

چین و هند در زمره معدود کشورهای بزرگ جهان به‌شمار می‌روند که حاضر نشدند به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رای دهند.

به‌نوشته رویترز اوکراین و متحدانش امیدوارند در نشست بین‌المللی جده که با حضور مشاوران امنیت ملی و مقام‌های ارشد حدود ۴۰ کشور برگزاری می‌شود بر سر «اصول کلیدی» درباره چگونگی پایان دادن به جنگ توافقی به‌دست آید.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین و فرستاده اصلی او برای مذاکرات جده، اواخر روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «انتظار داریم گفت‌وگوهای دشوار در پیش باشد، اما حقیقت از آن ما است.»

بیشتر از جهان