تداوم بازداشت شهروندان در بوکان و قوچان

با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی، فشارهای امنیتی بر روی فعالان مدنی بیشتر شده است

بازداشت شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در آستانه نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی ادامه دارد. در همین راستا، رضا ببرنژاد، شهروند اهل قوچان و برادر مهدی ببرنژاد، از جان‌باختگان خیزش «زن، زندگی، آزادی» به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران همراه با ارعاب و خشونت بازداشت شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز جمعه ٢٠ مرداد ماه ۱۴۰۲، رضا ببرنژاد، شهروند اهل قوچان، با یورش و ورود بدون مجوز قضایی اطلاعات سپاه پاسداران به منزل خانوادگی‌اش، بازداشت شد. در پی این هجوم، نیروهای امنیتی شیشه‌های منزل ببرنژاد را شکسته و برخی وسایل شخصی‌اش را در حین بازداشت، ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت رضا ببرنژاد در حالی صورت گرفت که روز ٢٤ مرداد ماه، سالروز تولد برادر جانباخته او، مهدی ببرنژاد است. از اتهام‌های انتسابی به رضا ببرنژاد و مکان و شرایط بازداشتش، اطلاعی در دست نیست. مهدی ببرنژاد، شهروند ۲۲ ساله اهل قوچان، روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری در این شهر، با شلیک مستقیم تیراندازی نیروهای حکومتی کشته شد.

کولبرنیوز نیز اعلام کرد که کیوان جلیل، شهروند ساکن اصفهان، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد و تاکنون، از محل نگهداری و آخرین وضعیت این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است. بی‌خبری از وضعیت این شهروند بازداشتی، افزایش نگرانی خانواده او را در پی داشته است. کیوان جلیل پرستار بیمارستان الزهرا اصفهان بوده است و در تاریخ بیست‌و‌یکم تیرماه به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.

دو شهروند کرد اهل شهرستان بوکان نیز به نام‌های لقمان پیشیار و حسن مردانی، به دست نیروهای حکومتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه پنجشنبه ١٩ مرداد ۱۴۰۲، لقمان پیشیار و حسن مردانی، دو شهروند اهل بوکان تبه دست نیروهای حکومتی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از نیروهای حکومتی این دو شهروند اهل بوکان را بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت کرده‌اند و همچنین اطلاع دقیقی از اتهام‌های انتسابی علیه لقمان پیشیار و حسن مردانی و شرایط و مکان بازداشت آن‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر، یک شهروند دیگر در شهرستان بوکان نیز به نام‌ ارسلان یوسفی، از هفته گذشته به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست. به گزارش هه‌نگاو، ارسلان یوسفی، ٢٩ ساله و اهل بوکان را نیروهای اداره اطلاعات این شهر بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت کرده و خودرو شخصی و تلفن همراهش را نیز ضبط کردند. ارسلان یوسفی تاکنون از دسترسی به وکیل، تماس تلفنی و همچنین ملاقات حضوری با خانواده محروم بوده است. او روز شنبه ١٤ مرداد ۱۴۰۲، بازداشت شد.

حسام مرادی شهروند اهل برازجان از توابع استان بوشهر، نیز با گذشت یک‌ماه کماکان در بازداشت نیروهای اطلاعات به سر می‌برد. گزارش‌ها حاکی از آن است که برای آزادی موقت این شهروند درخواست ۸ میلیارد تومان وثیقه شده است و تهیه این مبلغ از توان خانواده او خارج است.

حسام مرادی اواسط تیر ماه سال جاری به دست نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و متعاقب بازجویی به زندان بوشهر منتقل شده و در طول مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم بوده است. به گفته منابع مطلع، حسام مرادی، با اتهام «به آتش کشیدن دفتر نماینده مجلس برازجان» از طرف اداره اطلاعات جمهوری اسلامی مواجه شده است.