نزاع جمعی دو خانواده در یک روستا دو کشته و شش مجروح

نزاع جمعی دو خانواده بر سر اختلاف ملکی در یکی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دو کشته و شش مجروح بر جا ‏گذاشت

نزاع دستجمعی-عکس مهر

نزاع جمعی دو خانواده بر سر اختلاف ملکی در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد دو کشته و شش مجروح بر جا گذاشت.

فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد روز جمعه ۱۰ شهریور از نزاعی جمعی در این شهرستان خبر داد و گفت: «ظهر روز جمعه، درگیری مسلحانه در یکی از روستاهای شهرستان منجر به کشته‌ شدن دو‌ تن از شرکت‌کنندگان در درگیری شد.»

به گفته بهمن گرجیان، ماموران نیروی انتظامی ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه ظهر جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ در تماس تلفنی از یک مورد نزاع جمعی در منطقه «سرآب‌بید» روستای فیروزآباد باخبر شدند که پس از حضور در محل حادثه، مشخص شد در این درگیری یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شده‌اند.

ساعتی بعد، نیروی انتظامی تعداد کشته‌شدگان را دو‌ نفر اعلام و در خصوص علت درگیری نیز فقط به «اختلاف ملکی» بسنده کرد.

فرماندهی انتظامی شهرستان بویراحمد از دستگیری شش نفر در ارتباط با این نزاع خبر داد، اما از انتشار جزئیات بیشتر خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف‌های طایفه‌ای و محلی در برخی مناطق ایران، به‌خصوص در مناطق روستایی، گاه به تنش‌های مرگ‌باری منجر شده است که برای مدتی طولانی درگیری‌هایی در پی داشته است.

تیر ماه امسال نیز برخی رسانه‌ها از درگیری و شنیدن شدن صدای شلیک در یکی از مناطق شهر یاسوج خبر دادند. برخی رسانه‌های محلی ادعا کردند در پی تصادف همسر یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس در این منطقه، همراهان این فرد با خانواده کودکی که در این تصادف آسیب دیده بود درگیر شده‌اند.

پایگاه فرداد نیوز در خبری مدعی شد برخی افراد بانفوذ در تهران که قصد حمایت از این نامزد احتمالی انتخابات را دارند، با فشار آوردن بر مقام‌های انتظامی و قضایی محلی مانع پیگیری پرونده شده‌اند.

این رسانه به‌نقل از یکی از شاهدان حادثه نوشت: «راننده بدون گواهینامه با یک دختر ۶ ساله تصادف کرد و همراهانش با اسلحه کمری، قمه و چاقو به خانواده مصدوم حمله‌ور شده، دو نفر را به‌شدت مجروح کردند و از صحنه تصادف فرار کردند.»

این رسانه‌ در روزهای بعد جوابی از سوی نامزد احتمالی انتخابات مجلس منتشر کرد که ضمن تایید تصادف و درگیری، استفاده از سلاح سرد و گرم در آن حادثه را تکذیب کرده بود.

در آبان سال ۱۳۹۹ نیز فرمانده انتظامی وقت در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد دعوای دو پسربچه در یکی از روستاهای شهر «لیکک» شهرستان بهمئی به نزاع جمعی خانواده‌ها منجر شد. در آن درگیری دو نفر کشته و چهار نفر دیگر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

طبق آمار منتشرشده در مرداد ۱۴۰۱، از لحاظ نزاع در سال ۱۴۰۰، استان کهگیلویه و بویراحمد جایگاه بیست و ششم را در میان ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده است. بر این اساس، بیشترین میزان نزاع در ابتدا در استان تهران و سپس به‌ترتیب در استان‌های خراسان رضوی و اصفهان گزارش شده است.

طبق آمار و اسناد موجود، درگیری‌های منجر به قتل و زخمی شدن شهروندان بر اثر اختلاف‌ میان خانواده‌های بزرگ و طوایف در استان‌ کهگیلویه و بویراحمد، بنا بر سنت‌های این مناطق، معمولا با میانجیگری بزرگان و ریش‌سفیدان حل‌وفصل می‌شود.