چین همچنان امیدوار است ایتالیا در برنامه کمربند-جاده بماند

وزیر خارجه چین: «دوستی هزارساله دو کشور میراث جاده ابریشم باستانی است»

وانگ یی: حجم تجارت بین چین و ایتالیا از ۵۰ میلیارد دلار به نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است‌ــ AFP

بنا به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین، به‌رغم بدبینی رم، می‌گوید که همکاری با ایتالیا در طرح «کمربند‌ــ‌‌‌جاده» به رهبری پکن موثر بوده است و «هزاران خانوار» در چین از محصولات باکیفیت ایتالیایی استفاده می‌کنند.

وانگ یی روز دوشنبه در دیدار با آنتونیو تاجانی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، تاکید کرد: «دوستی هزارساله دو کشور میراث جاده ابریشم باستانی است.»

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه منتشر کرد، به نقل از وانگ یی آمده است: «حجم تجارت بین چین و ایتالیا از ۵۰ میلیارد دلار به نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار رسیده و صادرات ایتالیا به چین حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

ایتالیا اولین کشور بزرگ غربی بود که سال ۲۰۱۹ به طرح کمربند‌ــ‌جاده چین پیوست. این طرح یک تجارت جهانی و زیرساختی با الگوبرداری از ایده جاده ابریشم باستانی است که هزاران سال پیش امپراتوری چین را به دنیای غرب متصل می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ایتالیا که تنها قدرت گروه ۷ است که طرح تجاری و زیرساختی پیشنهادی شی جین‌پینگ در دهه گذشته را امضا کرده، در ماه‌های اخیر درباره تمدید عضویتش اظهار تردید کرده است. تاجانی روز  شنبه قبل از عزیمت به چین گفته بود که تجارت دوجانبه بهبود نیافته است. به گفته او، «طرح کمربندــ‌جاده آن نتایجی را که ما انتظار داشتیم به ارمغان نیاورد. ما باید ارزیابی کنیم و مجلس باید تصمیم بگیرد که مشارکت ما را تمدید کند یا نه».

رم تا ماه دسامبر فرصت دارد از این توافق که مارس ۲۰۲۴ منقضی می‌شود، به طور رسمی خارج شود. در غیر این صورت، این توافق به مدت پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.

هرگونه از دست دادن پایگاه‌های پیشین جاده ابریشم قدیم، از نظر دیپلماتیک برای چین ناخوشایند است؛ چرا‌ که چین انتظار دارد دستاوردهای طرح کمربند‌ــ‌‌جاده را در مجمع بین‌المللی پکن در ماه اکتبر عرضه کند.

وانگ به تاجانی گفت: «چین وایتالیا باید از طریق احترام متقابل، گشاده‌رویی و همکاری به مسیر درست همراهی با یکدیگر پایبند باشند.» او تاکید کرد که چین در مواجهه با «موقعیت‌های جدید و فرصت‌های تازه»، به باز بودن درهای تجارت و نتیجه برد‌ــ‌برد برای طرفین متعهد است.

بیشتر از جهان