اعتصاب بازاریان در سیستان و بلوچستان در سالگرد جمعه خونین زاهدان

براساس گزارش‌ها، در اعتراضات روز جمعه، هفتم مهرماه، دست‌کم ۳۱ تن زخمی و ۵۱ نفر بازداشت شده‌اند

هم‌زمان با سالگرد جمعه خونین زاهدان رسانه‌های محلی استان سیستان و بلوچستان از اعتصاب سراسری بازار در شهرهای مختلف این استان خبر داده‌اند.

با وجود اختلال اینترنت در شهرهای زاهدان، مهرستان، سراوان، چابهار، نوبندیان، ایرانشهر تصاویر و گزارش‌های رسیده نشان‌دهنده اعتصاب بازاریان و فضای امنیتی حاکم بر این شهرها است.

روز شنبه ۸ مهرماه سال ۱۴۰۲ کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» تصاویر متعددی از بازارهای بسته این استان را منتشر کرد و اعلام کرد در کنار اعتصاب فراگیر که در پاسخ به دعوت گروه‌ها و تشکل‌های مختلف صورت‌گرفته معترضان با وجود جو شدید امنیتی حاکم بر شهرها توانسته‌اند برخی مسیرها را برای حضور اعتراض مردم بازگشایی کنند.

در تصاویر منتشر شده مشخص است نیروهای امنیتی تلاش دارند با محاصره بازارها مانع تشکیل حلقه‌های اعتراضی شوند زیرا باتوجه‌به وقایع شب گذشته در این شهرها از تکرار اعتراض‌ها در شهرهای سیستان و بلوچستان بیم دارند.

گستردگی اعتصاب در سیستان و بلوچستان موجب شده بازاریان شهر چابهار نیز از بازگشایی مغازه‌های خود در روز شنبه خودداری کنند.

همچنین درحالی‌که رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش دارند فضای شهرهای استان سیستان و بلوچستان را عادی اعلام کنند، گزارش‌ها حاکی از تشدید درگیری‌های در شبانه ‌روز جمعه ۷ مهرماه بوده است.

شمس‌آبادی، دادستان سیستان و بلوچستان روز جمعه در خصوص وضع این استان اعلام کرد: «شرایط در بلوچستان عادی است و هیچ اتفاقی رخ نداده است و عکس و ویدئوهای که در فضای مجازی منتشر شده جدید نیست.»

این در حالی است که رسانه‌های محلی خبر از شلیک با تفنگ ساچمه‌ای به معترضان داده و گزارش کرده‌اند در روز جمعه شمار معترضان زخمی به دست‌کم ۳۱ تن و تعداد بازداشت‌شدگان نیز به بیش از ۵۱ تن رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع دارالعلوم زاهدان هم تأیید کرده‌اند در روز ۷ مهر تنها در حوالی خیابان خیام و مسجد مکی ۲۵ نفر از معترضان مجروح شدند.

پایگاه خبری حال وش نام ۳۱ تن از بازداشت‌شدگان را منتشر کرده که در میان آن‌ها نام نوجوانان و کودکانی همچون دانیال و بنیامین ملازهی ۱۴ساله به چشم می‌خورد. همچنین بنا بر شنیده‌ها میان آسیب‌دیدگان نیز نوجوانانی با سنین ۱۳ تا ۱۶ سال دیده می‌شوند که به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده‌اند.

روز جمعه در حالی که نیروهای امنیتی از استان‌های همجوار به سمت شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان حرکت کردند، محاصره مسجد مکی به جهت ممانعت از حضور شهروندان معترض نیز نتوانست مانع برگزاری تجمعات اعتراضی در زاهدان و برخی دیگر از شهرهای این استان شود و با نزدیکی به ساعات پایانی شب و تاریک شدن هوا خیابان‌های این شهرها شاهد حضور معترضانی بود که با مسدود کردن برخی معابر مانع حضور نیروهای امنیتی شدند.

معترضان در زاهدان با پلاکاردهای «با قاتلان فرزندانمان مسامحه نکنید»، «نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم» به طور صریح مخالفت خود را با فراموش‌کردن جنایت جمعه خونین زاهدان در مهرماه سال ۱۴۰۱ را اعلام کردند.

در پی این درگیری‌ها نیروهای سرکوب نیز با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای تعدادی از معترضان را زخمی کردند.

بر اساس برخی گزارش‌های در شبکه‌های اجتماعی به دلیل تحت‌نظر داشتن مراکز درمانی بسیاری از زخمی‌ها امکان مراجعه به درمانگاه‌ها را نداشته و نمی‌توان آماری قطعی از تعداد مجروحان حوادث روز جمعه در دست داشت.

همچنین تصاویر منتشر شده نشان‌دهنده جمع زیادی از مجروحان در درمانگاه مسجد مکی زاهدان است. بنا بر تصاویر یکی از ویدئوهای منتشر شده، دست‌کم یکی از معترضان در محله شیرآباد زاهدان هدف شلیک نیروهای سرکوب قرار گرفته و حاضران در حال انتقال پیکر مجروح او هستند. سایت حال وش از قرارداشتن نام دست‌کم هشت کودک در میان مجروحان خبر داده است که احتمالی افزایش این تعداد نیز وجود دارد.

حوادث روز جمعه در میان کاربران شبکه‌های مجازی و چهره‌های سیاسی ایران و جهان نیز واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

کاربران ایرانی در شهرهای مختلف با بازنشر تصاویر اعتراض‌ها تلاش کردند حمایت خود را از مردم سیستان و بلوچستان نشان دهند. هشتگ‌های مختلفی نیز با موضوع حمایت از معترضان در شبکه‌های مجازی موردتوجه قرار گرفت.

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، کلودیا تِنی نیز با حمایت از مردم معترض زاهدان در صفحه ایکس (توییتر سابق) خودنوشت: «من عمیقاً از حمله به مسجد مکی در سالگرد جمعه خونین زاهدان وحشت‌زده هستم. این خشونت توسط سپاه پاسداران نفرت‌انگیز است و من از آن‌ها می‌خواهم که فوراً به این حمله به مردم خود پایان دهند. من در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ام و خواستار عدالت و حقوق هستم.»

جمع زیادی از فعالان سیاسی ایران نیز با انتشار پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی خواستار پایان‌دادن به سرکوب معترضان شده و از مردم معترض در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان حمایت کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده شرایط عمومی شهرهای این استان به خصوص زاهدان روشنگر آن است که با نزدیک شدن به زمان تاریکی هوا احتمال از سرگیری اعتراض‌های خیابانی وجود دارد که این موضوع می‌تواند باعث افزایش تعداد بازداشت شدگان و مجروحان شود.