تداوم بازداشت و بلاتکلیفی بهائیان در یزد

صدور حکم ده سال و ۹ ماه حبس برای یک شهروند بهائی در مشهد

درحالی که هرانا از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد خبر داد، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز اطلاع داد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی دو شهروند بهائی ساکن یزد به نام‌های احمد جعفری نعیمی و ایمان رشیدی را بازداشت کرده‌‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنجشنبه ١٣ مهر، احمد جعفری نعیمی و ایمان رشیدی، شهروندان بهائی ساکن یزد، پس از هجوم ماموران اداره اطلاعات یزد به منزل‌ و محل کارشان بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، ماموران اطلاعات پس از محاصره منزل ایمان رشیدی، ضمن ورود غیرقانونی به خانه و تفتیش کامل آن، این شهروند را مقابل دیدگان همسر و فرزند ١٨ ماهه‌اش بازداشت کردند و تلفن‌های همراه این خانواده را نیز با خود بردند. در این گزارش آمده است که نیروهای اداره اطلاعات ضمن هجوم گسترده به محل کار احمد جعفری نعیمی، این شهروند را بازداشت و وسایل شخصی او شامل لپ‌تاپ، تلفن همراه، و کتاب‌هایش را ضبط کردند. این دو شهروند پیش از این نیز بازداشت شده و احکام حبس گرفته بودند.

خبرگزاری هرانا نیز در گزارشی از شهروندان بهائی بازداشت‌شده نوشته است که ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد، به‌رغم گذشت پنج روز از زمان دستگیری، همچنان در یکی از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات این شهر بلاتکلیف مانده‌اند.

هرانا به‌نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان نوشته است که این افراد، همراه با آقایان احمد نعیمی و ایمان رشیدی که اخیرا در یزد بازداشت شده‌اند، با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه‌اند.

بازداشت اخیر شهروندان بهائی در یزد از تاریخ نهم مهر آغاز شد. این شهروندان در هجوم نیروهای اداره اطلاعات به خانه مژگان بصیری بازداشت شدند و سپس ماموران منزل هر یک را تفتیش کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم ده سال و نه ماه حبس یک شهروند بهائی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد نیز در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساناز تفضلی، شهروند بهائی، در شعبه سی و پنج دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ده سال و نه ماه حبس محکوم شد.

بر اساس این گزارش، جلسه دادگاه تجدیدنظر این شهروند روز پنجشنبه ۱۳ مهر بدون اطلاع او و وکلایش برگزار شد. قضات دادگاه نیز حکم بدوی را تایید کردند. این رای اکنون به این زندانی بهائی ابلاغ شده است.

به گزارش هرانا، ساناز تفضلی چندی پیش در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت داخلی» به شش سال و شش ماه حبس، در خصوص اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال و هفت ماه حبس، و از بابت اتهام «فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن» به هشت ماه حبس محکوم شده بود. کشف کتاب و آثار مربوط به آیین بهائیت و تشکیل گروهای آموزشی برای کودکان بهائی از مصادیق اتهام‌های طرح‌شده علیه این شهروند است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در مورد اعتراض به برخوردهای امنیتی با شهروندان بهائی اعلام کرد که «شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به‌طور فردی یا جمعی و به‌طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای در روز پنجشنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) تاکید کرده است که گزارش‌ها از «آزار و اذیت مستمر» شهروندان بهائی در ایران، به‌ویژه در سال جاری میلادی، به وضعی «تحمل‌نشدنی» رسیده است. وزارت خارجه بریتانیا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است که همه زندانیان بهائی سال‌خورده یا آن‌هایی را که به خدمات پزشکی و درمانی نیاز دارند آزاد کنند و از صدور قرارهای وثیقه سنگین، که در نهایت به بازداشت و حبس متهمان بهائی منجر می‌شود، خودداری کنند.

در بخش پایانی بیانیه روز پنجشنبه وزارت خارجه بریتانیا درباره سرکوب جامعه بهائیان در ایران تاکید شده است که آن کشور خود را به ترویج «آزادی مذهب و عقیده» متعهد می‌داند و تلاش می‌کند با همکاری متحدانش در راه تامین حقوق بهائیان در ایران گام بردارد.