رهبران مصر و اردن: اگر جنگ در نوار غزه متوقف نشود فاجعه کل منطقه را فرامی‌گیرد

عبدالفتاح سیسی و ملک عبدالله دوم بر موضع مشترک دو کشور در رد حصر جمعی و آوارگی مردم نوار غزه تاکید کردند

اردن و مصر دو کشور عرب‌اند که با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک دارند- AFP PHOTO / JORDANIAN ROYAL PALACE / YOUSEF ALLAN

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر، در قاهره میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بود تا درباره راه‌های توقف خشونت در مناطق اشغال‌شده فلسطین و سرنوشت مردم فلسطین گفت‌وگو کنند. 

رهبران مصر و اردن در این دیدار بر موضع مشترک دو کشور در رد حصر جمعی یا کوچاندن و آوارگی مردم نوار غزه تاکید کردند. 

عبدالفتاح سیسی و ملک عبدالله در مذاکرات دو‌ جانبه‌ خود در پایتخت مصر، درباره تبعات جنگ حماس و اسرائیل و تبعات آن بر غیرنظامیان از‌جمله کوچ اجباری و آواره شدن آنان هشدار دادند و تاکید کردند که با هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینی‌ها به سوی مرزهای مصر و اردن مقابله می‌کنند. 

آنان همچنین خواستار توقف فوری درگیری، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌های بشر‌دوستانه به فلسطینی‌ها شدند. 

 آنان در بیانیه‌ای مشترک همچنین گفتند که اگر جنگ متوقف نشود و پیامدهای آن گسترش یابد، «منطقه وارد محدوده خطرناکی می‌شود که کل منطقه خاورمیانه را به سوی فاجعه‌ سوق خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران مصر و اردن حمله به بیمارستان در غزه را افزایش خطرناک تنش توصیف کردند و آن را به‌عنوان «جنایتی هولناک علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع» محکوم کردند. 

آنان همچنین گفتند که  تاسیس کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و تعیین شرق اورشلیم به‌عنوان پایتخت، راه‌حل مسئله فلسطین است. 

همچنین در بیانیه مشترک ملک عبدالله دوم و عبدالفتاح سیسی، بر همکاری هماهنگ و نزدیک دو کشور برای رسیدگی به مسائل مشترک به‌طوری که در جهت منافع کشورهای عرب باشد نیز تاکید شده است. 

پیش‌تر قرار بود که رهبران مصر، اردن، ایالات متحده آمریکا و تشکیلات فلسطینی، روز چهارشنبه، در امان پایتخت اردن ملاقات کنند، اما این دیدار چهارجانبه با حمله به بیمارستان در نوار غزه لغو شد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالفتاح سیسی در روز چهارشنبه و در مسیر بازگشت از اسرائیل، درباره انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح به توافق رسید. 

بایدن گفت که احتمالا عبور ۲۰ کامیون حامل کمک از گذرگاه رفح از روز جمعه آغاز می‌شود. قبلا گفته شده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با عبور محموله‌های کمک از مصر به غزه موافقت کرده است، البته او گفته بود تا وقتی که گروگان‌های تحت اسارت حماس آزاد نشده‌اند، اجازه عبور کمک از خاک اسرائیل را نمی‌دهد. 

سیسی در مذاکراتش با چندین تن از رهبران کشورهای مختلف بر لزوم توقف خشونت‌ها و خطر ادامه آن علیه ثبات خاورمیانه، حفاظت از غیرنظامیان و همچنین رد پذیرش آوارگان فلسطینی در مصر تاکید کرده است.  

رئیس‌جمهوری مصر می‌گوید کمک‌های فوری بشردوستانه و پزشکی باید هرچه سریع‌تر وارد نوار غزه شود و وعده داده است که مصر از هیچ تلاشی برای تسهیل ارسال کمک‌های بین‌المللی به غزه و همچنین اجماع بر سر صلح بر مبنای راه‌حل استقرار دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطینی‌ فروگذار نمی‌کند. 

مصر روز شنبه آینده قرار است میزبان نشست منطقه‌ای و بین‌المللی برای بررسی سرنوشت آینده مردم فلسطینی و روند صلح باشد.