نشست بین‌المللی صلح قاهره بدون بیانیه مشترک پایان یافت

غیبت یک مقام ارشد از ایالات متحده آمریکا که متحد اصلی اسرائیل است، انتظارها از نشست قاهره را کاهش داد

نشست صلح قاهره که روز شنبه ۲۱ اکتبر به دعوت و میزبانی دولت مصر برگزار شد، بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت. در این نشست نمایندگان کشورهای اروپایی خشونت‌ها را محکوم و بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند اما با غیبت نماینده ارشد آمریکا، کشورها از صدور بیانیه مشترک بازماندند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات نوشته بود که با توجه به حساسیت‌ شرایط بعید است که شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی قاهره بیانیه مشترک صادر کنند. 

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا که در نشست قاهره حضور داشت، گفت که هنوز به قدرت دیپلماسی اعتقاد دارد و راه حل دو کشوری ممکن است. 

وزیر خارجه ژاپن در این نشست خواستار آزادی گروگان‌ها و احترام طرف‌ها به قوانین بین‌المللی و همچنین خروج اتباع خارجی از غزه شد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، بار دیگر بر موضع برلین در حمایت از امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت امنیت اسرائیل «غیرقابل مذاکره»‌ است. او تاکید کرد که عاملان حمله اولیه به اسرائیل، نمایندگان مردم فلسطینی نیستند.

جورجیا ملونی و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیرهای ایتالیا و یونان، نیز خواستار آغاز روند صلح جدیدی شدند که به تشکیل دولت مستقل فلسطینی منجر شود. 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در نشست قاهره گفت که ریاض تلاش‌ها برای جابجایی اجباری فلسطینی‌ها را رد می‌کند. او گفت که عربستان سعودی نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشری را رد می‌کند. 

آنتونیو گوترش که دیروز در گذرگاه رفح حضور یافت تا از انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه مطمئن شود، روز شنبه در نشست قاهره شرکت کرد و ضمن درخواست آتش‌بس فوری گفت: «هیچ چیز حمله حماس را نمی‌تواند توجیه کند، اما این حمله‌ها هرگز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم غزه را توجیه کند.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز تاکید کرد که فلسطینی‌ها علی‌رغم حمله‌های اسرائیل در سرزمین خود می‌مانند. 

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، بمباران غزه را «مجازات دسته‌جمعی مردم محاصره‌شده» خواند. او روز گذشته با عبدالفتاح سیسی ملاقات کرده بود و دو رهبر ضمن تاکید بر حمایت از مردم فلسطین گفته بودند که اردن و قاهره حاضر نیستند غیرنظامیانی را که از جنگ غزه می‌گریزند، در کشورهایشان بپذیرند. 

شرکت‌کنندگان در نشست صلح قاهره در حالی از صدور بیانیه مشترک بازماندند که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و میزبان نشست، در بیانیه‌ای ‌یک‌جانبه، بر لزوم توقف جنگ کنونی میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه که تاکنون جان هزاران غیرنظامی در هر دو طرف را گرفته است، تاکید کرد. 

مصر در این بیانیه خواستار احترام به مقررات بین‌المللی و قوانین انسان‌دوستانه جهانی شد و بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و همچنین اولویت دادن به جریان ارسال و تحویل کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی به غیرنظامیان و ساکنین نوار غزه تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه رئیس‌جمهوری مصر درباره خطر گسترش جنگ به دیگر مناطق خاورمیانه هشدار داده شده است. 

در این بیانیه آمده است که هدف مصر از برگزاری این نشست ایجاد یک اجماع بین‌المللی است که بتواند فارغ از فرهنگ، نژاد، مذهب و مواضع سیاسی و تنها با تکیه بر ارزش‌های انسانی و وجدان جمعی و نفی خشونت و تروریسم، به صلح فراخوان دهد. این بیانیه همچنین بر اهمیت بازبینی در رویکرد جهانی به مسئله فلسطین در چند دهه گذشته تاکید کرده و «ایجاد یک روحیه و اراده سیاسی جدید برای هموار کردن مسیر صلح»‌ را برای خروج از بحران کنونی الزامی دانسته است.

این بیانیه می‌خواهد که در آینده قابل‌پیش‌بینی و نزدیک شرایط تاسیس و استقرار یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای تعیین‌شده در سال ۱۹۶۷ که شرق اورشلیم پایتخت آن باشد، فراهم شود. 

در بیانیه سیسی درباره این گردهمایی آمده است که مصر تلاش می‌کند تا با همکاری با تمامی طرف‌ها موضع همیشگی خود در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و باور خود به صلح را ادامه دهد. مصر با اسرائيل روابط عادی دیپلماتیک دارد و در روزهای گذشته ضمن محکوم کردن خشونت‌ها گفت که حاضر به پذیرفتن آوارگان فلسطینی از نوار غزه نیست. 

دیروز اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه از طریق گذرگاه رفح از مصر وارد نوار غزه شد. مصر گفته است که تلاش می‌کند تا جریان کمک‌های انساندوستانه از رفح به غزه ادامه یابد. 

در نشست صلح قاهره، نمایندگان ارشد کشورهای بحرین، کویت، اسپانیا، کانادا، قبرس و همچنین اتحادیه اروپا حضور داشتند. چین و روسیه گفته بودند که نمایندگان خود را اعزام می‌کنند اما غیبت یک مقام ارشد از ایالات متحده آمریکا که متحد اصلی اسرائیل است، انتظارها از این نشست را کاهش داد.

نشست قاهره در حالی برگزار شد که روز جمعه حماس دو گروگان آمریکایی-اسرائیلی را آزاد کرد و ساعتی بعد شبکه‌های خبری اعلام کردند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، از اسرائیل درخواست کرده است تا عملیات زمینی احتمالی خود به نوار غزه را به تعویق اندازد تا برای آزادی گروگان‌های در اسارت حماس فرصت بیشتری فراهم شود. 

همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا، شامگاه جمعه ۲۰ اکتبر در بیانیه‌ای مشترک که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، نوشتند که با شدیدترین لحن ممکن «حماس و حمله‌های تروریستی وحشیانه» آن در اسرائیل را محکوم می‌کنند. در این بیانیه گفته شده است: «تروریسم هیچ توجیهی ندارد.» همچنین، در این بیانیه آمده است: «ما بر حق اسرائیل در دفاع از خود در مقابل حمله‌های وحشیانه مطابق قوانین بین‌المللی از جمله قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی تاکید می‌کنیم.» در ادامه این بیانیه در اشاره به بحران انسانی در نوار غزه نوشته شده است: «ما با شرکایمان در خاورمیانه برای تاکید بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان و تسهیل رساندن خوراک، آب، پناهگاه و خدمات پزشکی به آسیب‌دیدگان تلاش می‌کنیم.» 

بیانیه مشترک آمریکا و اروپا خواستار آزادی فوری تمامی گروگان‌های اسیر در دست حماس شد و نوشت که اتحادیه اروپا و آمریکا معتقدند که راه حل دو کشوری، مسیر رسیدن به صلح پایدار است.