رد صلاحیت همه منتقدان رئیسی؛ مهندسی دولت برای خالص‌سازی مجلس انقلابی

برخی فعالان رسانه‌ای مدعی شده‌اند بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع مطلع در وزارت کشور، نزدیک به ۴۰درصد نمایندگان کنونی مجلسی که نماد حاکمیت یکدست بود، رد صلاحیت شده‌اند

مجلس شورای اسلامی در ایران- عکس رویداد ۲۴

فهرست اسامی رد صلاحیت‌شدگان در میان نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی لحظه‌به‌لحظه طولانی‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد تا صبح روز شنبه ۲۰ آبان سال ۱۴۰۲، رد صلاحیت دست‌کم ۱۴ نماینده فعلی مجلس به‌طور رسمی تایید شده است.

همچنین برخی فعالان رسانه‌ای مدعی شده‌اند بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع مطلع در وزارت کشور، نزدیک به ۴۰درصد نمایندگان کنونی مجلسی که نماد حاکمیت یکدست بوده، رد صلاحیت شده‌اند.

اما آنچه بیشتر موردتوجه قرار گرفته، رد صلاحیت پررنگ نمایندگان منتقد دولت، فارغ از گرایش سیاسی آن‌ها است، نمایندگانی که یا در سخنان خود به عملکرد دولت انتقاد داشتند، یا در راستای تلاش برای استیضاح وزیرانی همچون وزیر کشور موثر بودند.

این رویه نشان می‌دهد مقام‌های دولت برخلاف ادعای خود مبنی بر دخالت نداشتن در انتخابات، حتی همین مجلس یکدست را نیز تاب نیاورده‌اند و بنا دارند مجلس با رویکرد حمایت بدون قیدوشرط از دولت فعلی خالص‌سازی شود.

ابراهیم رئیسی تیرماه امسال مدعی شده بود: «دولت به‌عنوان مجری انتخابات دخالتی در امور مربوط به نامزدها، در حمایت یا ایجاد محدودیت برای آنان نخواهد داشت.»

ادعای ابراهیم رئیسی باتوجه‌به اعلام مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها، سنخیتی با عملکرد هیئت‌های نظارت وزارت کشور دولت او ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلال محمودزاده، رجب رحمانی، مسعود پزشکیان، سمیه محمودی، مصطفی نخعی، احمد رسولی‌نژاد، احمد علیرضابیگی، غلامرضا نوری‌قزلجه، علیرضا منادی سفیدان، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، سید ناصر موسوی لارگانی، رحمت‌الله فیروزی‌پور، جلیل مختار و محمد خدابخشی درحالی تا این لحظه رد صلاحیت خود را تایید کرده‌اند که به نظر می‌رسد بسیاری از نمایندگان کنونی هنوز پاسخ رسمی از هیئت‌های اجرایی دریافت نکرده‌اند و برخی دیگر تلاش دارند در سکوت خبری راهی برای تغییر نظر این هیئت بیابند.

اما مسئله به رد صلاحیت نمایندگان کنونی خلاصه نمی‌شود و بسیاری از چهره‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلبی و حتی اعتدالیون نیز که امیدوار بودند حاکمیت به سبب مجموعه حوادث دو سال گذشته آن‌ها را حذف نکند، در همان مرحله نخست کنار گذاشته شدند.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، تا این لحظه کمتر چهره‌ای از این جریان سیاسی درون حاکمیت، امکان عبور از سد هیئت‌های اجرایی را داشته است.

علی‌محمد نمازی، سجاد سالک، ابوالفضل رضوی، محمدرضا خباز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و کمال‌الدین پیرموذن، از چهره‌های شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شوند که در کنار مسعود پزشکیان، نماینده معتدل و کنونی مجلس، در جریان پروژه خالص‌سازی کنار گذاشته شده‌اند.

محمدعلی ابطحی، چهره شناخته‌شده اصلاح‌طلبان، در واکنش به اخبار اعلام تایید صلاحیت‌ها در شبکه ایکس نوشته است: «با رد صلاحیت خیلی‌ها و به‌خصوص دکتر ‎پزشکیان دیدید حرف آن خانم درست بود که مملکت مال حزب‌اللهی است.»

اشاره‌ معنادار او به سخنان منصوره معصومی، مدیر موسسه قرآنی «بیت النور» و عضو شورای مرکزی «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی»، است که تحت نام جریان سیاسی «شریان»، با محوریت چهره‌هایی همچون مهرداد بذرپاش، حمید رسایی، محمدحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمود نبویان به‌عنوان جریانی نوظهور شناخته می‌شوند که حتی برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز اعضای آن را تندروتر از جبهه پایداری می‌دانند.

 معصومی با حضور در صداوسیما، ضمن اعتراض به دعوت چهره‌های سیاسی جریان‌های معتدل و منتقد دولت رئیسی به برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی، مدعی شده بود: «این مملکت برای حزب‌اللهی‌ها است.»

سخنان او اگرچه حتی واکنش منفی چهره‌های سیاسی هم‌فکر خود را به همراه داشت، اما باتوجه‌به روند تایید رد صلاحیت‌ها برای انتخابات پیش روی مجلس، می‌توان پذیرفت آنچه او گفت، بیان صادقانه نظر نهایی حاکمیت است که در شکل عملی هر روز بیش از گذشته بر مسدودشدن مسیر فعالیت هر صدای منتقدی اصرار دارد.

در این میان، دلایل اعلام‌شده رد صلاحیت‌ها، شامل «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی» و «التزام عملی به‌ نظام جمهوری اسلامی» روشنگر تنگ‌تر شدن حلقه خودی‌های نظام است که به گفته برخی از رد صلاحیت‌شدگان، از مرحله جناح‌بندی سیاسی به مرحله میزان تبعیت از دولت ابراهیم رئیسی تقلیل یافته است.

جلال محمودزاده، نماینده کنونی مهاباد در مجلس شورای اسلامی که نامش در فهرست رد صلاحیت‌شدگان است، می‌گوید باتوجه‌به اینکه هیچ سابقه محکومیتی ندارد نمی‌تواند علت رد صلاحیتش اقدام علیه امنیت ملی باشد و دراین‌باره تصریح کرده است: «رد صلاحیت بنده و تعدادی از نمایندگان مجلس صرفا جنبه سیاسی داشته و نمایندگان منتقد دولت متاسفانه رد صلاحیت شده‌اند.»

احمد علیرضابیگی، نماینده تبريز، نیز که در جریان افشای دریافت خودروهای شاسی‌بلند نمایندگان نقش داشت، علت رد صلاحیت خود را فاش‌شدن تخلف دولت در اهدای این خودروها دانسته است. به گفته علیرضا بیگی، هدف اصلی این حذف گسترده چیدمان مجلسی است که «منویات قلبی یک جریان خاص را به‌خوبی اجرا کند».

این نماینده طرح‌هایی همچون عفاف و‌ حجاب و صیانت از فضای مجازی را پروژه‌هایی دانسته است که در همین مجلس با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد و به نظر می‌رسد از مجلس بعدی نباید هیچ‌ صدای مخالفی در قبال تصویب آن‌ها شنیده شود.

اگرچه روند خالص‌سازی حاکمیت از طریق رد صلاحیت‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نمایش روشنی از این الگوی مدنظر حاکمیت داشت، اما اولین فهرست رد صلاحیت‌شدگان مجلس آینده برای کسانی که هنوز مشتاق و مدافع مشارکت سیاسی در این ساختار انتصابی‌اند، مانند آب سردی بود که بر پیکرشان ریخته شد.