ملی‌گرای زندانی روس درباره «انتخابات ساختگی» ریاست‌جمهوری در این کشور هشدار داد

ایگور گیرکین ضمن ابراز تمایل برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که «برنده از قبل مشخص است»

یک مرکز اخذ رای‌گیری در مسکو،‌ پایتخت روسیه‌‌ــ  REUTERS

ایگور گیرکین، ملی‌گرای روس طرفدار جنگ اوکراین که در بازداشت است و به اتهام «تحریک افراط‌گرایی» در انتظار محاکمه به سر می‌برد، گفت که می‌خواهد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود؛ اگرچه تاکید کرد که انتخابات ماه مارس «ساختگی» خواهد بود و برنده از قبل مشخص است.

به گزارش رویترز، گیرکین که با نام مستعار ایگور استرلکوف نیز شناخته می‌شود، بارها پیش‌بینی کرده که روسیه با انقلاب و حتی جنگ داخلی روبرو خواهد شد؛ مگر اینکه فرماندهان نظامی این کشور به طور موثرتری در جنگ اوکراین فعالیت کنند.

گیرکین، افسر سابق سرویس امنیت فدرال (FSB) که به مسکو در الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ و سپس سازماندهی شبه‌نظامیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین کمک کرد، قبل از بازداشت گفته بود که او و حامیانش در حال ورود به عرصه سیاست‌اند.

او روز یکشنبه با انتشار نامه‌ای گفت: «من به‌خوبی درک می‌کنم که در شرایط کنونی روسیه، شرکت در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری مانند نشستن پشت میز برای بازی با ورق‌های از پیش‌ چیده‌ شده است.»

گیرکین اضافه کرد که فکر نمی‌کند اجازه شرکت در انتخابات را داشته باشد اما امیدوار است تلاشش برای متحد کردن نیروهای میهن‌پرست طرح کرملین را برای برگزاری «انتخاباتی ساختگی» که در آن «تنها برنده از قبل مشخص است»، خنثی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گیرکین در نامه‌اش با عنوان «من می‌خواهم نامزد شوم» نوشت: «این انتخابات فرصتی برای متحد شدن ما در برابر تهدیدهای خارجی و داخلی است.»

انتشار نامه او در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت که امیدوار است پوتین در انتخابات ماه مارس شرکت کند و یک دوره دیگر هم رئیس‌جمهوری شود؛ رخدادی که در صورت تحقق، پوتین را دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ در قدرت نگه خواهد داشت.

سیاستمداران مخالف می‌گویند پوتین از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید، یک سیستم دیکتاتوری ایجاد کرده که به‌ظاهر از نهادهای دموکراتیک تقلید و در عین حال از هرگونه رقابت سیاسی یا مخالفت واقعی جلوگیری می‌کند.

در مقابل، حامیان پوتین او را به دلیل ایجاد نظم پس از هرج‌و‌مرجی که با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ همراه بود، تحسین می‌کنند. آن‌ها به نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد پوتین از حمایت حدود ۸۰ درصد مردم روسیه برخوردار است.

گیرکین از افرادی است که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را مثبت می‌داند اما می‌گوید سیاستمداران روسیه پس از فروپاشی شوروی فاسد بودند و برای تضعیف روسیه در مقابل غرب تلاش می‌کردند. او در ماه مه گفت که با وجود انتقادهایش از ریاست‌جمهوری روسیه، «پوتین در حال حاضر تنها چهره قانونی در این کشور است».

این ملی‌گرای روس در ماه اوت گفت که او رئیس‌جمهوری بهتری از پوتین خواهد شد و رئیس کرملین را «بیش از حد مهربان» و «بیش از حد دارای اعتماد به روسای امنیتی و نظامی» توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر)، اعمال تغییراتی در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به تصویب رساند که برای پوشش رسانه‌ای محدودیت‌های جدیدی ایجاد می‌کرد. بر اساس اصلاحات مصوب، تنها روزنامه‌نگارانی که به‌صورت قراردادی در رسانه‌های ثبت‌شده استخدام شده‌اند، مجازند جلسات کمیسیون انتخابات را پوشش دهند. تصمیمی که به‌طور بالقوه مانع از کار آزاد روزنامه‌نگاران مستقل می‌شود.

مسکو از زمان آغاز حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آزادی رسانه‌ها را به‌شدت سرکوب کرده است. اکثر قریب به اتفاق فعالان رسانه‌های مستقل روسیه سال گذشته از این کشور گریختند و مقام‌ها سرکوب گسترده مخالفان را آغاز کردند و در ارتباط با جنگ در اوکراین، قوانین سختگیرانه سانسور را به تصویب رساندند.

پوتین ۷۱ ساله اعلام نکرده است که آیا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد یا خیر و می‌گوید پس از آنکه پارلمان تاریخ رسمی انتخابات را تعیین کرد، تصمیمش را اعلام خواهد کرد.

بیشتر از جهان