یک کودک ١٧ ساله کولبر در مرز بانه کشته شد؛ دو برابر شدن کشتار کولبران پس از مخالفت رئیسی با کولبری

ابراهیم رئیسی در سفر سه هفته پیش به استان کردستان گفت: این شکل فعالیت در قالب کولبری را قبول نداریم

تصویر سمت راست فاروق علیزاده را حین کولبری در روزهای قبل از کشته شدن با شلیک نیروهای حکومتی نشان می‌دهد- هه‌نگاو

فاروق علیزاده، کودک ١٧ ساله کولبر، بامداد یکشنبه، ۵ آذر (۲۶ نوامبر)، در مرز هنگه‌ژال بانه با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کشته شد. با کشته شدن این کودک کولبر، شمار کولبران کشته‌شده در مرز بانه در دو ماه اخیر به هفت نفر رسید. پنج تن از این کولبران پس از سفر سه هفته پیش ابراهیم رئیسی به کردستان و اظهار مخالفت او با کولبری، کشته شده‌اند.

سایت هه‌نگاو گزارش داد که نیروهای هنگ مرزی مستقر در «مرز هنگه‌ژال» بانه یکشنبه، ۵ آذر، ساعت دو بامداد، فاروق علیزاده، کودک ۱۷ ساله اهل شهر ربط از توابع سردشت را حین کولبری هدف شلیک مستقیم سلاح ساچمه‌‌زن به سر او قرار دادند و این کودک کولبر در اثر این شلیک کشته شد.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در گزارشی در همین زمینه، تاکید کرد که بامداد یکشنبه نیروهای مسلح حکومتی در مرز هنگه‌ژال بانه «از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی»، گروهی از کولبران را هدف شلیک مستقیم قرار دادند که در نتیجه تیراندازی این نیروها، «فاروق علیزاده با اصابت گلوله ساچمه‌ای به سرش» درجا کشته شد.

با کشته شدن فاروق علیزاده، کودک کولبر، از زمان سفر ابراهیم رئیسی به استان کردستان و طی ۲۴ روز، قربانی‌شدن کولبران در کردستان بیش از دو برابر شده استو در این مدت فقط در ناحیه مرزی نزدیک بانه، دست‌کم پنج کولبر با شلیک مستقیم و بدون اخطار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کشته، و ده‌ها کولبر نیز زخمی شده‌اند.

تعداد کولبران کشته‌شده با شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی در مرز بانه در دو ماه اخیر، هفت نفر بوده است و شرایط اخیر، نشان می‌دهد که در ماه قبل از سفر رئیس جمهوری اسلامی به استان کردستان، دو کولبر در مرز بانه کشته شده‌اند، اما صرفا در طول ۲۴ روز پس از سفر رئیسی و با افزایش شلیک نیروهای مرزبانی بانه به کولبران، پنج کولبر در این ناحیه جان باخته‌اند.

ابراهیم رئیسی ۱۲ آبان، در سفر به استان کردستان و از جمله شهر بانه، گفت: «این شکل فعالیت عده‌ای در قالب جا‌به‌جایی کالا و کولبری را قبول نداریم و قطعا مشکلاتی را هم برای خودشان و هم برای منطقه به دنبال دارد.»

رئیسی یا اشاره به آنچه «ساماندهی وضعیت کولبران» خواند، افزود: «در دولت سیزدهم  ‌‌تلاش دا‌ریم ‌با ایجاد گذرگاه‌های مرزی امنیت کولبران را فراهم کنیم.»

گزارش‌ها حاکی است که پس از این اظهارات رئیس جمهوری اسلامی، شلیک به کولبران، به ویژه در مرز بانه، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای مسلح حکومتی همچنین ده‌ها کولبر را در چند هفته اخیر در مرزهای مختلف بازداشت کرده‌اند. نیروهای هنگ مرزی، به ویژه نیروهای هنگ مرزی بانه در استان کردستان، در چند هفته اخیر در مرز هنگه‌ژال بارها اقدام به «شلیک بدون اخطار قبلی به کولبران» کرده‌اند که گذشته از کشته‌شدن شماری از آنان، منجر به زخمی شدن ده‌ها کولبر دیگر شده است.

علاوه بر کشتار مستقیم و آنی کولبران در پی شلیک نیروهای مسلح حکومتی، شماری از کولبران زخمی نیز پس از انتقال به بیمارستان  جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی نیز دچار معلولیت می‌شوند.

اسعد حسن‌پور، کولبر ۲۵ ساله اهل سقز، یکی از این کولبران بود که شامگاه ۳۰ آبان با شلیک نیروهای حکومتی مستقر در مرز هنگه‌ژال بانه به‌شدت زخمی شد. نزدیکان اسعد او را به  بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه انتقال دادند، اما این کولبر جوان چهارشنبه، یکم آذر، بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله، جان خود را از دست داد.

نیروهای مسلح حکومتی شامگاه پنجشنبه، دوم آذر، نیز با شلیک به سوی دسته‌ای از کولبران در مرز هنگه‌ژال بانه، یک کولبر به نام اسماعیل ناصری را زخمی کردند.

یک کولبر ٢٣ ساله به نام میلاد محمدی‌راد نیز چهارشنبه، یکم آذر، با شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، از ناحیه دست به‌شدت زخمی شد و به بیمارستان بوکان انتقال یافت.

پیش‌تر، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که در طول سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۲۸ کولبر در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، عمدتا با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی، کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که از ۲۸ کولبر جان‌باخته در ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۴ کولبر با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند، یک نفر به دلیل ایست قلبی، یک نفر بر اثر سرمازدگی، یک نفر در پی سقوط از ارتفاع و یک نفر در اثر تصادف جاده‌ای در حین کولبری، جان خود را از دست داده است.

افزون بر این، سال گذشته نیز بیش از ۱۶۶ نفر حین کولبری مجروح شدند که از این تعداد، ۱۳۲ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ۱۷ کولبر حین تعقیب‌وگریز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، و سه کولبر در اثر ضرب‌و‌جرح به دست این نیروها، مصدوم شدند.