نظامی پیشین افغان در مسیر رسیدن به ترکیه در اثر سرما و گرسنگی جان باخت

با وجود تشدید تدابیر امنیتی، سرما و بارش برف در مرز ترکیه و ایران، شماری از افغان‌ها می‌کوشند خود را به ترکیه برسانند

آغاپدر، افسر پلیس دولت پیشین افغانستان که در مرز ترکیه و ایران در اثر سرما و گرسنگی جان باخت‌- ایندیپندنت فارسی

یک افسر پلیس دولت پیشین افغانستان که از ترس طالبان به ایران فرار کرده بود، در مسیر رسیدن به ترکیه و در منطقه کوهستانی ارومیه، در اثر سرما و گرسنگی جان خود را از دست داد. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که این نظامی پیشین به نام آغاپدر حدود ۳۰ سال داشت و روز یکشنبه پنجم آذر همراه با گروهی در کوهستان‌های اطراف ارومیه، به دلیل اینکه قاچاق‌بر به کمک آن‌ها نرفت، جان باخت.

آغاپدر اصالتا اهل شهرستان سالنگ استان پروان بود و پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، به ایران پناه برده بود و تا پیش از این در ایران کارگری می‌کرد. پس از افزایش بازداشت و اخراج مهاجران افغان از ایران، او از ترس اینکه به افغانستان بازگردانده شود، تلاش کرد به ترکیه سفر کند اما در مسیر ترکیه جانش را از دست داد.

به گفته منابع، این نظامی پیشین افغان همراه با شش نفر دیگر از ایران به مقصد ترکیه حرکت کرد اما تاکنون تنها جسد آغاپدر از منطقه کوهستانی ارومیه به دست آمده است و پنج نفر دیگر ناپدیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این منابع که به‌تازگی از مسیر غیرقانونی وارد ترکیه شده است و اکنون در یکی از شهرهای این کشور زندگی می‌کند، گفت که علی‌رغم محدودیت‌های شدید امنیتی، برف و سرما در مرز میان ایران و ترکیه، به دلیل افزایش فشار بر مهاجران افغان بسیاری از افراد به‌ویژه نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان تلاش می‌کنند خود را به ترکیه برسانند.

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ضمن اینکه بیش از نیمی از فرصت‌های شغلی را از مردم گرفت، ترس و نگرانی وسیعی را در میان نظامیان، کارکنان و مقام‌های دولت پیشین افغانستان برانگیخت. هرچند ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دو روز پس از سقوط کابل، فرمان عفو عمومی صادر کرد و گفت از هیچ کس از جمله نظامیان انتقام گرفته نمی‌شود، در دو سال گذشته، نظامیان پیشین به صورت هدفمند، بازداشت، شکنجه، زندانی و اعدام شده‌اند.

تداوم انتقام‌جویی طالبان از نظامیان پیشین باعث شد تا بیشتر آنان به کشورهای ایران و پاکستان پناه ببرند. در دو ماه اخیر، روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان و ایران افزایش یافته و این مسئله باعث نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر شده است. سازمان‌های عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌هایی از دولت‌های پاکستان و ایران خواستند روند اخراج اجباری مهاجران افغان را متوقف و به‌ویژه از آن عده افرادی که از ظلم طالبان گریخته‌اند، محافظت کنند.

با این حال، اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان همچنان ادامه دارد و این وضعیت برای بسیاری از افراد به‌ویژه نظامیان گزینه دیگری جز تلاش برای رسیدن به ترکیه باقی نگذاشته است. هرچند ترکیه نیز در دو سال گذشته روند اخراج مهاجران افغان فاقد اجازه اقامت را افزایش داده است.

در میان کشورهای منطقه، بیشترین شمار مهاجران افغان در ایران و پاکستان حضور دارند اما در دو سال گذشته شمار زیادی از مهاجران افغان ساکن ایران خود را از مسیرهای غیرقانونی به ترکیه رسانده‌اند.

بیشتر از جهان