نیویورک‌‌تایمز: سپاه پاسداران اطلاعات کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ را به حوثی‌ها می‌دهد

برنامه جمهوری اسلامی و شبکه شبه‌نظامیانش برای رسیدن به آتش‌بس در غزه، افزایش حمله‌ به هدف‌های اسرائیل و ‏آمریکا در منطقه است

ناوشکن کارنی ایالات متحده آمریکا- Photo by FELIX GARZA/US NAVY/AFP

 

شبه‌نظامیان حوثی‌ اوایل ماه نوامبر یک کشتی را ربودند و چند حمله‌ پهپادی و موشکی به هدف‌های اسرائيلی و آمریکایی کردند. آن‌ها اوایل این هفته نیز موشک‌های بالستیک به سمت ناو یواس‌اس میسون شلیک کردند. حوثی‌ها امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده‌اند و اخیرا هشدار داده‌اند که قدرت آن را دارند که تنش را به سطح بالاتری برسانند.

هم‌زمان، مقام‌های آمریکایی در این‌ مورد که حوثی‌ها به درگیری‌های گسترده‌تری دامن بزنند، ابراز نگرانی کرده‌اند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته است که حمله‌های حوثی‌ها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود.

نیویورک‌تایمز در گزارشی به‌نقل از تحلیلگران نزدیک به حکومت ایران نوشت که پایگاه جغرافیایی حوثی‌ها در یمن موقعیت ایدئالی در اختیار این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار داده است تا به اسرائيل برای پایان‌دادن به جنگ با حماس فشار بیاورند.

نویسندگان این گزارش با استناد به گفته‌های دو ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌نویسند برنامه جمهوری اسلامی و شبکه شبه‌نظامیانش افزایش حمله‌ها به هدف‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه است؛ حوثی‌ها برای این‌ منظور بهترین گزینه‌اند. از یک‌ سو، به‌دلیل نزدیکی حوثی‌ها به آبراهه راهبردی دریای سرخ، آن‌‌ها می‌توانند حمل‌ونقل جهانی را مختل کنند و از سوی دیگر، به اندازه کافی از حمله‌های مستقیم اسرائيل دورند.

به‌علاوه، برخلاف حزب‌الله لبنان، دیگر گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که ناگزیر است ملاحظات سیاسی داخلی لبنان را لحاظ کند، حوثی‌ها‌ به هیچ‌کس پاسخگو نیستند.

به گفته این دو نفر، سپاه پاسداران ایران با شناسایی کشتی‌های متعلق به اسرائیل در دریای سرخ، اطلاعات مورد نیاز درباره آن‌ها را به شبه‌نظامیان می‌دهد؛ آنچه می‌تواند حوثی‌ها را در ماموریت‌هایشان یاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این گزارش در ادامه، به‌نقل از دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل، می‌افزایند که اطلاعات آن‌ها تایید می‌کند که رهبران جمهوری اسلامی ایران به شبه‌نظامیان منطقه فشار می‌آورند که حمله‌ به اسرائیل را تشدید کنند.

به گفته مقام‌های ارشد دفاعی اسرائیل، محافل دفاعی و اطلاعاتی آن کشور از حمله‌های اخیر حوثی‌ها نگران شده و این تهدید را به اندازه‌ای جدی گرفته‌اند که یک واحد ویژه اطلاعات نظامی برای بررسی تهدید‌ها از جانب یمن ایجاد کرده‌اند.

شبکه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، که از آن‌ها با نام «محور مقاومت» یاد می‌کند، شامل حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن، و نیز چند گروه شبه‌نظامی در عراق و سوریه است.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل، کابینه جنگی آن کشور اعلام جنگ به حماس داد. در پی آن، حمله‌های هوایی و زمینی اسرائیل به غزه شروع شد. در واکنش به این جنگ، «محور مقاومت» دست به حمله‌های پراکنده به اسرائیل و آمریکا در منطقه زد. با این‌ حال، این حمله‌ها کنترل‌شده بود تا دامنه درگیری‌ها گسترش نیابد. در همین حال، حکومت جمهوری اسلامی ایران دائم هشدار می‌داد که در صورت ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه، منطقه درگیر بحران خواهد شد.

اسرائیل کوتاه نیامد و با هدف «نابودی حماس» حمله‌ به غزه را تشدید کرد. اوایل، فقط شمال منطقه غزه هدف حمله‌های اسرائیل بود، اما به‌تدریج جنوب نوار غزه، جایی که ساکنان شمال به اجبار به آن کوچ داده شدند، نیز گلوله‌باران شد.

نیویورک تایمز با استناد به گفته‌های تحلیلگران نزدیک به سپاه پاسداران ادامه می‌دهد که گروه‌های نیابتی به این نتیجه رسیدند که برای مجبورکردن اسرائیل به آتش‌بس در غزه، باید طرحی درانداخت که نگرانی از گسترش جنگ منطقه‌ای را تا حد زیادی افزایش دهد.

به گفته این تحلیلگران، این طرح به‌طور عمده به حمله حوثی‌ها به اسرائیل و کشتی‌های متعلق به آمریکا در دریای سرخ نظر دارد. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نیز با افزایش حمله‌ها به پایگاه‌های نظامی‌ آمریکا می‌توانند به این طرح کمک کنند. از سوی دیگر، بی‌ثبات‌کردن امنیت دریایی، حمل‌ونقل جهانی، و شریان انتقال انرژی (نفت و گاز) نیز می‌تواند فشارها بر اسرائیل را افزایش دهد.