خانواده سلطنتی بریتانیا در کریسمس چه می‌خورند؟‌

می‌گویند وعده‌های غذایی خانواده سلطنتی بریتانیا ثابت است و همیشه به آن انتخابی از گوشت و مخلفات کلاسیک پایبندند

تصویرتزئینی، میز شام کریسمس- Canva

وعده‌های غذایی تعطیلات [کریسمس] می‌تواند از هفت ماهی و گوشت خوک با لعاب عسلی تا غذاهای گیاهی و کباب‌های خوشمزه متفاوت باشد. اما معروف است که برای خانواده سلطنتی بریتانیا وعده‌های غذایی کریسمس ثابت است و آن‌ها همیشه به آن سنت دیرینه – انتخابی از گوشت و مخلفات کلاسیک– پایبندند.

به نوشته [نشریه] پیپل، شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا قرار است برای دومین سال از زمان درگذشت ملکه الیزابت دوم در سپتامبر ۲۰۲۲، کریسمس را در خانه ساندرینگهام واقع‌در ملک سابق نورفولک ملکه سپری کنند. سال گذشته اهمیتی ویژه داشت چون این زوج سلطنتی برای نخستین بار مسئولیت [اجرای] سنت‌های تعطیلات کریسمس را به عهده گرفتند. افزون بر آن، این خانواده از پیش از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ دور هم جمع نشده بودند تا با سنت‌های دیرپای خود کریسمس را جشن بگیرند.

شاه چارلز حفظ شیوه‌هایی را که دیده بود مادرش در بیشتر عمر خود به جا می‌آورد – که غذا یکی از آن‌ها بود - در اولویت قرار داده است. سرآشپز دارن مک گاردی – که پیش‌تر چندین مرتبه در طول این تعطیلات برای این خانواده آشپزی کرده است- در گفت‌وگو با سلام! (Hello!) در سال ۲۰۲۲ گفت این روز با جمع شدن کل خانواده شروع نمی‌شود، بلکه خانم‌ها و آقایان باید صبحانه‌شان را جداگانه میل کنند.

صورت غذای آقایان شامل تخم مرغ، قارچ، کیپر، قلوه کبابی و بیکن است، درحالی‌که خانم‌ها «صبحانه‌ای سبک حاوی میوه خرد شده، نصف گریپ‌فروت، نان تست و قهوه» می‌خورند. ضیافت ناهار مثل همیشه بوقلمون کبابی، تودلی، سیب‌زمینی، زغال‌اخته، چند نوع سس نان (Bread sauce)، و پودینگ کریسمس است. این غذا یادآور چیزی است که در ایالات متحده آمریکا به آن شام [جشن]‌ شکرگزاری می‌گویند.

مک گریدی گفت: «وقتی به بحث جشن می‌رسد، واقعا ملال‌آورند. نه گوشت خوک درست می‌کردند نه چیزی، فقط همان بوقلمون سنتی. ما سه بوقلمون برای ملکه و خانواده‌اش در اتاق غذاخوری سلطنتی درست کردیم، و تعداد بیشتری هم  برای اتاق بچه‌ها و یکی هم برای حدود ۱۰۰ نفر کارکنان [کاخ]، بنابراین همه ناهار کریسمس می‌خوردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بچه‌ها باید در اتاقی جدا از والدین، با پرستارهایشان غذا بخورند. این کارشناس آشپزی اعلام کرد: «هیچ‌وقت موردی پیش نیامد که صندلی بلندی کنار میز بگذارند و بچه کوچکی جیغ بزند وغذا را بریزد. ویژگی خاص دوره ویکتوریا بود. جای بچه‌ در اتاق بچه‌ها بود و پرستاربچه از آن‌ها مراقبت می‌کرد. داون تاون ابی امروزی این شکلی است.»

بی‌درنگ بعد از یک پیاده‌روی کوتاه اطراف ملک ساندرینگهام و سخنرانی پادشاه به مناسبت کریسمس – که چارلز امسال برای دومین بار ایراد می‌کند – خانواده برای صرف چای بعدازظهر به داخل خانه می‌روند. با این چای معمولا خوردنی‌های شیرین و شور می‌خورند: ساندویچ، کیک شکلاتی به شکل تنه درخت، پای میوه، و کیک چای. گویا دو کیک کریسمس، یکی برای بزرگ‌ترها و یک کیک با طعم میوه برای بچه‌ها هم درست می‌کنند.

شام معمولا دست‌ودلبازانه‌تر برگزار می‌شود و یک دیس [از غذاهای] لذیذ جلوی تمام اعضای خانواده قرار می‌گیرد. مک گردی به سلام گفت: «وقتی تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را روی میز می‌گذاشتند [شام] به صورت بوفه برگزار می‌شد. من که آنجا بودم، [فروشگاه] هارودز همیشه یک فوی گراس [خوراک جگر غاز] کامل برایشان می‌فرستاد.»

«یک پنیر استیلتون کامل می‌خورند. ما رویه آن را برمی‌داشتیم، رویش را چنگال می‌زدیم و [شراب] پورت داخلش می‌ریختیم. رومالی عالی برای بیسکوییت‌های شور می‌شد. واقعا شاهانه بود. یک ران بزرگ خوک یورک تزئین‌شده هم بود.»

شاه چارلز در گذشته درمورد پایبندی خود به غذاهای طبیعی [ارگانیک] و شیوه کشاورزی اخلاق‌مدار صحبت کرده است، بنابراین می‌شود حدس زد که غذا براساس معیارهای او تهیه شود. او در سال ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با کانتری لایف (Country Life) گفت: «همیشه اعتقاد به سیستم کشاورزی که با طبیعت کار می‌کند نه ضد آن، به شکلی منطقی به‌نظرم می‌آمد.»  

© The Independent

بیشتر از زندگی