بیش از ۲۰ کشور به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای امنیت دریای سرخ می‌پیوندند

این ائتلاف دریایی در برابر حملات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که در مجموع بیش از ۲۰ کشور برای مشارکت در ائتلاف جدید به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی دریای سرخ در برابر حمله‌های حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن موافقت کرده‌اند.

گزارش‌های پنتاگون حاکی از آن است که دست‌کم هشت کشوری که این پیمان را امضا کرده‌اند از ذکر نام عمومی به‌عنوان شرکت‌کننده در این ائتلاف خودداری کرده‌اند، موضوعی که نشان‌دهنده حساسیت‌های سیاسی این عملیات در شرایطی است که تنش‌های منطقه‌ای بر سر جنگ اسرائیل و حماس رو به افزایش است.

به گزارش رویترز، ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، با اشاره به اعلام حضور یونان و استرالیا در این ائتلاف گفت: «ما اکنون شاهد امضای بیش از ۲۰ کشور برای مشارکت در این ائتلاف هستیم و در عین حال به کشورهای دیگر اجازه خواهیم داد تا در مورد مشارکتشان صحبت کنند.»

ایالات متحده که عملیات بین‌المللی «نگهبان رفاه» را علیه تهدیدهای حوثی‌ها آغاز کرده است، می‌گوید تاکنون بیش از ۱۰ کشور موافقت کرده‌اند در تلاشی شامل گشت‌زنی مشترک در آب‌های دریای سرخ در نزدیکی یمن شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رایدر، کشورهای عضو ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرده‌اند هر چه در توان دارند برای تامین امنیت دریایی کمک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا از این ائتلاف به‌عنوان «ائتلاف مشتاقان» نام برد و افزود: «همکاری کشورها در برخی موارد شامل حضور کشتی‌ها می‌شود و در موارد دیگر می‌تواند شامل حضور نیروها یا سایر انواع پشتیبانی باشد.»

در پی حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز به پشتیبانی از حماس پرداختند و همراه با آن، یک مجموعه‌ حمله‌های پهپادی و موشکی به سمت اسرائیل انجام دادند.

حوثی‌ها در هفته‌های گذشته حملات خود را در دریای سرخ افزایش داده‌ و تهدید کرده‌اند تمام کشتی‌هایی را که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند هدف قرار خواهند داد. آن‌ها به شرکت‌های کشتیرانی در مورد معامله با بندرهای اسرائیل نیز هشدار داده‌اند.

این حملات یک مسیر تجاری کلیدی -که اروپا و آمریکای شمالی را از طریق کانال سوئز به آسیا متصل می‌کند- دچار چالش جدی کرده و باعث شده است هزینه‌های حمل‌و‌نقل کانتینری به‌شدت افزایش یابد، زیرا شرکت‌ها به دنبال حمل کالاهای خود از طریق مسیرهای جایگزین و اغلب طولانی‌ترند.

نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی دریایی بریتانیا و فرانسه با سرنگونی پهپادها و موشک‌های حوثی به این حملات پاسخ داده‌اند، با این حال برخی از منتقدان می‌گویند این اقدامات دفاعی تاکنون نتوانسته است حوثی‌ها را از ادامه حملاتشان منصرف کند.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی از کمک اطلاعاتی یک کشتی ایرانی در دریای سرخ به حوثی‌ها در حمله مستقیم به کشتی‌های تجاری خبر داد.

این روزنامه آمریکایی با استناد به منابع امنیتی غرب و همینطور منطقه ادعا کرد که یک کشتی تجسسی متعلق به جمهوری اسلامی در دریای سرخ اطلاعات مربوط به کشتی‌های تجاری در حال تردد در منطقه را جمع‌آوری و در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.

هفته گذشته نیز نیویورک ‌تایمز به نقل از دو منبع نزدیک به حکومت ایران نوشت که سپاه پاسداران ایران با شناسایی کشتی‌های متعلق به اسرائیل در دریای سرخ، اطلاعات مورد نیاز درباره آن‌ها را به شبه‌نظامیان حوثی می‌دهد.

سخنگوی حوثی‌ها در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها گفت این گروه نیازی ندارد برای حملات خود به ایران تکیه کند. این سخنگو با اظهار تعجب از اینکه «همه چیز به ایران نسبت داده می‌شود»، افزود:‌ «ما امکانات اطلاعاتی داریم و در طول سال‌ها که مورد تجاور بودیم،‌ آن را ثابت کردیم.»

با این‌حال، به گفته یک مقام امنیتی غربی، «حوثی‌ها فناوری راداری برای هدف قرار دادن کشتی‌ها را ندارند. از این‌رو آن‌ها به کمک ایران نیاز دارند».