ایران و عربستان سعودی به گروه بریکس پیوستند

وزیر خارجه عربستان سعودی گروه بریکس را «کانال مفید و مهمی» برای تقویت همکاری‌های اقتصادی توصیف کرده است

AFP

ایران و عربستان سعودی به طور رسمی به به گروه قدرت‌های اقتصاد‌ی نوظهور (بریکس) پیوستند.

علاوه بر ایران و عربستان سعودی، کشورهای اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی نیز به این گروه پیوستند.

این گروه متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ماه اوت اعلام کرده بود که در تلاش برای مقابله با نظم جهانی به رهبری غرب، شش کشور آرژانتین، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی را از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت می‌پذیرد.

به گزارش رویترز، همان زمان، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته بود که پادشاهی پس از بررسی جزئیات در این باره «تصمیم مناسبی» خواهد گرفت. شاهزاده فیصل بن فرحان گروه بریکس را «کانال مفید و مهمی» برای تقویت همکاری‌های اقتصادی توصیف کرده است.

عربستان سعودی در حالی به گروه بریکس می‌پیوندد که تنش‌های ژئوپولیتیکی بین چین و ایالات متحده بالا گرفته و پکن بیش از گذشته به ریاض نزدیک شده است. چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت عربستان سعودی، گسترش بریکس را راهی برای موازنه با غرب می‌داند.

ریاض با وجود تدوام روابط مستحکم خود با ایالات متحده، به‌دلیل نگرانی از تعهد واشینگتن در زمینه امنیت خلیج فارس، راهبرد خود را پیش می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان شش کشور متقاضی پیوستن به گروه بریکس، آرژانتین درخواست خود را پس گرفت. خاویر میلی، رئیس‌جمهوری جدید، در روزهای آخر سال گذشته با ارسال نامه‌ای به سران «بریکس» درخواست سلف خود مبنی بر پیوستن کشورش به جمع این گروه از اقتصادهای نوظهور جهان را رد کرد. میلی عضویت آرژانتین در گروه مزبور را «در حال حاضر نامناسب» می‌داند.

هم‌زمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نخستین روز سال نوی میلادی اعلام کرد که ایران از امروز عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود. به گفته کنعانی تهران با استفاده از «ظرفیت‌های» بریکس نقش خود را در «معادلات چندجانبه بین‌المللی» ارتقا خواهد بخشید.

از سوی دیگر، خبرگزاری تاس هفته گذشته به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نوشت که نزدیک به ۳۰ کشور خواهان برقراری روابط با این گروه‌اند.

یوسف توگار، وزیر امور خارجه نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، ماه نوامبر گفته بود که کشورش در دو سال آینده به‌دنبال عضویت در بریکس خواهد بود.

با این همه، بلومبرگ علمکرد گروه بریکس به جز هند را در پنج سال گذشته ضعیف ارزیابی کرده است. تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده سرمایه‌گذاری در روسیه را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی محدود کرده است. علاوه بر این، برخی از حوزه‌های اقتصادی در چین، به ویژه شرکت‌های فناوری، نیز یا تحریم شده یا با ممنوعیت‌های سرمایه‌گذاری مواجه‌اند.

بیشتر از جهان