سازمان عفو بین‌الملل: خطر قریب الوقوع اعدام رضا رسایی را تهدید می‌کند

رضا رسایی آذرماه سال گذشته در ارتباط با خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ بازداشت شد

رضا رسایی، زندانی سیاسی که در معرض خطر اعدام است-رسانه‌های اجتماعی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از خطر قریب‌الوقوع اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که این اجرای این حکم «ناعادلانه» را متوقف کنند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه منتشر شد، تاکید کرد که حق رضا رسایی برای یک دادرسی عادلانه به‌طور آشکار «نقض» و حکم او نیز با استناد به «اعترافات اجباری» و تحت «شکنجه» صادر شده است.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ خود متذکر شد رسیدگی به اتهام‌ افرادی که به مسئولیت‌های کیفری‌ متهم‌اند باید در دادگاه‌های عادلانه و بدون توسل به اعترافات اجباری و شکنجه انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل می‌گوید حکم رضا رسایی در حالی صادر شد که نگرانی‌ها از اجرای احکام اعدام در ایران به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. این سازمان بین‌المللی از مدافعان حقوق بشر دعوت کرد که با ارسال نامه به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، لغو حکم اعدام رضا رسایی را مطالبه کنند. همچنین پیشنهاد داد که این دادخواهی به سفارت جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا واقع در بروکسل نیز فرستاده شود.

عفو بین‌الملل خواستار واکنش همگانی به حکم اعدام این زندانی سیاسی شد و افزود با در نظر گرفتن «بحران طولانی و ریشه‌دار حقوق بشر در جمهوری اسلامی و معافیت از مجازات، جامعه بین‌الملل باید اقدامی نتیجه‌بخش انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که مقام‌های حکومت ایران از احکام اعدام به‌عنوان ابزاری برای سرکوب بیشتر مخالفان استفاده نمی‌کنند».

رضا رسایی، شهروند ایرانی کرد، آذرماه سال گذشته در ارتباط با خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ بازداشت شد. او که ۳۴ سال دارد، به «قتل» یک مامور نیروی انتظامی متهم است.

سازمان عفو بین‌الملل با استناد به سخنان یک منبع آگاه نوشت که ماموران آگاهی در بازجویی‌ها این زندانی سیاسی از شوک الکتریکی، ایجاد حس خفگی با گذاشتن کیسه پلاستیکی روی سر و ضرب و شتم شدید به قصد گرفتن اعتراف اجباری استفاده کرده‌اند.

رضا رسایی اکنون در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه در معرض خطر اعدام است. حکم اعدام او روز یکشنبه، ۱۰ دی‌ماه، در شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور تایید شد. منابع حقوق بشری گفته‌اند که این حکم به دایره اجرای احکام دادگستری کرمانشاه ارسال شده است و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

مادر رضا رسایی به‌تازگی در پیامی ویدیویی به تایید حکم اعدام فرزندش در دیوان عالی کشور واکنش نشان داد و گفت برای او یک پرونده هزار و ۵۰۰ صفحه‌ای تشکیل دادند و ظرف یک هفته حکم اعدام او را بر مبنای «علم قاضی» صادر کردند. او ضمن اشاره به نواقص پرونده تاکید کرد فرزندش بی‌گناه است. اوایل آذرماه سال جاری نیز یکی از دوستان نزدیک رضا رسایی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی شکنجه شدید این زندانی سیاسی را تایید کرد و گفت هیچ مدرکی که ثابت کند رضا رسایی در محل وقوع حادثه حضور داشته است وجود ندارد، اما هر لحظه بیم آن می‌رود که این جوان معترض به‌صورت پنهانی اعدام شود. 

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز طی روزهای اخیر با فراگیر کردن نام رضا رسایی و مجاهد کورکور خواستار توقف حکم اعدام این دو زندانی سیاسی شدند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای مجاهد کورکور نیز با اتهام «قتل» کیان‌ پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه، حکم اعدام صادر کرده است. خانواده کیان پیرفلک اعلام کرده‌اند که مجاهد کورکور را قاتل فرزندشان نمی‌دانند.